Mobilscen blåst omkull

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Fredrik Hellström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 10:22
Presentation: Har pysslat med Ljud och ljus ganska länge nu.

Mobilscen blåst omkull

Inlägg av Fredrik Hellström »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23415203.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Ändrat rubriken

//Jonas
Mvh
Fredrik Hellström
fredrik (a) nightline.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ojdå!!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Allt gick bra!! Inga personskador scenen var oxo tömd! Hörde något att montören hade missat låsa scengolvet

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ojdå!!

Inlägg av Niklas Elste »

såg inge barlast heller

eller väger en scen så mycket att det inte behövs?

Användarvisningsbild
Axel Antonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 12:33
Presentation: Ljud- och Ljustekniker i Sundsvallsområdet med omnejd. Driver AA Event och Teknik
Ort: Sundsvall

Re: Mobilscen blåst omkull

Inlägg av Axel Antonsson »

Scenen är av märke stagemobil och där kan man inte låsa scengolven när man fällt ut den. Scenen väger 2,7 ton. Den blåste omkull när man höll på att plocka ihop scenen när stormvarningen utfärdades. Scengolvet som på bilderna ligger över scenen var därför redan uppfällt och låst i uppfällt läge.
Senast redigerad av 1 Axel Antonsson, redigerad totalt 0 gånger.
AA Event och Teknik - http://www.aaevent.se - Effektiva tekniklösningar för ditt arrangemang.

Fredrik Hellström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 10:22
Presentation: Har pysslat med Ljud och ljus ganska länge nu.

Re: Mobilscen blåst omkull

Inlägg av Fredrik Hellström »

Jo man kan och SKA säkra scengolvet när det är utfällt. 4 sprint med Röd prick....
Mvh
Fredrik Hellström
fredrik (a) nightline.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mobilscen blåst omkull

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har fått info oxo om att golvet inte var säkrat! Och dom höll inte på att rigga ner scen
Enda var att artisten hade flyttat in i närliggande lokal, varvid deras utrustning var ner riggad

Användarvisningsbild
Axel Antonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 12:33
Presentation: Ljud- och Ljustekniker i Sundsvallsområdet med omnejd. Driver AA Event och Teknik
Ort: Sundsvall

Re: Mobilscen blåst omkull

Inlägg av Axel Antonsson »

Nicke Löfgren skrev:Jag har fått info oxo om att golvet inte var säkrat! Och dom höll inte på att rigga ner scen
Enda var att artisten hade flyttat in i närliggande lokal, varvid deras utrustning var ner riggad
Haha, jag skulle vilja höra vart du fått den informationen ifrån. Att artisten flyttat in i intilliggande lokal stämmer mycket bra. Jag känner montören och cirka 30 minuter innan scenen välte var den avriggad. Han påbörjade då nedriggning och hade då fällt upp golvet på ena sidan, sänkt taket och lyckats låsa det på ena sidan. Därefter kom det en rejäl stormby och blåste omkull den, montören hann precis hoppa av. Hur som helst, när man ser det i efterhand skulle den inte stått där överhuvudtaget den dagen. Men tyvärr insåg man det lite sent när SMHI utfärdade stormvarningen.
Fredrik Hellström skrev:Jo man kan och SKA säkra scengolvet när det är utfällt. 4 sprint med Röd prick....
Jag har aldrig någonsin sett någon säkra golvet på en stagemobil scen. Och då har jag gått utbildning.. Uppdatera mig gärna vart dessa säkringar isåfall sitter. :)
AA Event och Teknik - http://www.aaevent.se - Effektiva tekniklösningar för ditt arrangemang.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster