Fallskydd

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Gäst

Fallskydd

Inlägg av Gäst »

Vad använder ni och vad tycker ni om det ni använder? Selar, fall arests och annan relevant utrustning är jag intresserad av.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag använder en sele med ett 3 meter långt "rullband" på. Men jag har inte fått någon riktig utbildning på hur den ska användas, men det är en liten blå låda som samlar upp bandet (som ser likadant ut som ett bilbälte) som man hakar fast i selen. Det har räddat mig från ett fall på iaf ~5 meter en gång. Egentligen ska det väl säkerhetskollas efter det använts och säkerligen regelbundet också.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Du bör kolla upp din säkerhets anordning annars kan det ge falsk säkerhet! Det kan vara små sömmar som gått upp och gjort selen obrukbar!
Jag använder en Petzl fallsele med hajkrokar! Är du intesserad av att köpa selar så kontakta "Polly" Nyhlén som tar in Petzl till Sverige, han lärde ut hur jag skulle använda min! PM mig för telefon nr.!
Work sucks, send me on tour!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jo jag är medveten om att det nog ger lite falsk säkerhet, men jag har kollat den själv och ser inget som ser konstigt ut ;)

Och så jobbar jag ofta inte på SÅ hög höjd, maxhöjd till våran tross är väl sisådär 8 meter. Men det är klart att säkerheten är viktig.

Inte kul när man sitter i rullstol och någon frågar vad som hänt;

Skulle rikta en pinspot på jobbet.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ja det är ju upp till dig! Min fd. chef trillade ner från en stege för ett halvår sedan, 5 meter upp med huvudet före rakt ner i ett betonggolv. Alla som såg honom trodde att han var död men han klarade sig med en spräckt skalle och några månaders ständig huvudvärk.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo: Lånade selar, oftast helselar. Klätterkrokar då jag är tvungen, hellre stödlinor eftersom jag är van med att klättra med såna.

En fördel med stödlinor är att om man faller med dem så löser de inte ut, d.v.s. man kan fortsätta klättra med dem. Klätterkrok med fall arrest måste du ha någon form av backup på om du ramlar.

Klätterkrok med en grigri eller liknande i rep är väldigt smidigt, det har jag testat att klättra med och det fungerar väldigt bra.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Dawen: Hur använder du stödlinorna? Eller menar du att fall arrest är en stödlina med falldämpare?

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Falldämpare bör alltid användas om hajkroken ska användas som fallskydd.
Viktigt att tänka på när man klättrar, att kroppen får aldrig utsättas för en högre kraft än 600kg och det kommer man lätt upp i om man faller 1/2-1m i en statisk lina.
Mitt tips är att använda en y-klyka med falldämpare och snabblänkar till hajkrokarna. Då är det lätt att bara byta y-klykan om man fallit i den.
Petzl:s falldämpare löser ut vid c:a 200kg så det går utmärkt att hänga i den.

Till alla som utför höghöjdsarbete. Dvs. högre än 3m. Gå en kurs. Det är faktiskt er arbetsgivare som är skyldig att ni är utbildade, har rätt utrustning och att ni använder er av kunskaperna och prylarna.

Har gått C2:s kurs. Man kanske inte lärde sig massor nytt men man suddade ut gamla dumheter och fick upp sinnena för vad som kan hända.

PPE är inte bara för att skydda det är även för att göra jobbet lättare.

Ingo: Vi måste växla några ord någon dag. Det var länge sedan.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo: Jag hänger i dem. Använder dem inte då jag klättrar. Att hänga i en stödlina fungerar ju lika bra som att hänga i en klätterkrok med falldämpare, skillnaden är att om man trillar en bit löser falldämparen ut relativt enkelt, vilket inte stödlinan gör. Skillnaden är att man aldrig får ha mer än en halvmeter fallhöjd med en stödlina, mer höjd = för hög belastning.

Eller, kan man falla en halvmeter med en falldämpare utan att den löser? MatteEMaT?

Jag har inte stenkoll på hårdvaran när det gäller klättring, men jag vet vad jag kan göra utan att det är farligt. Jag har gått en klätterkurs på totalt 24 timmar i lumpen som var väldigt lärorik (man är inte så kaxig när man hänger i en lina 50 meter över ett betongblock).
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Vet faktiskt inte hur det är med ett fall på en halvmeter. Någon annan?
Gissar att den kommer att repas upp 1/10 av hela sömmen.

24 timmar är mer än många andra har.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag sitter med bruksanvisningen till Crestos klätterlina 676KB framför mig, där sägs det att falldämparen dämpar belastningen på kroppen till max 600kg vid ett fall. Kraften på falldämparen är väl beroende på vikten på den som faller samt hur långt man faller enligt någon enkel formel som jag inte minns.

Å andra sidan hur ofta trillar man? Jag skulle blir grymt skakig om jag trillade ner var och varannan gång jag var uppe i taket och klängde...

Du kan väl ha klätterkrok (är det samma sak som hajkrok?) på en stödlina?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Hur ofta beror helt på vilka sorts jobb man gör såklart. Riggar du ofta ljus på stora utomhusscener är chansen större än om du kör följe på dramaten ;)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad menar du? Att det någonsin är vanligt att trilla? I beg to differ...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MattEMaT: Det är dessutom 24h ren utbildning plus flera månader då jag klättrat några gånger i månaden. Mycket lärorikt.

Ingo: Släng in 9.82 och höj upp något så borde den där formeln kunna bli någonting :) Klätterkrok (d.v.s. hajkrok) i kombination med en grigri eller någon annan längdinställning i en lina är det bästa sättet (enligt mig) att klättra, fast stödlinor är mig veterligen enklare att få tag i. Stödlinor är grova linor med krokar i ändarna som man istället för att sätta runt någonting sätter i sin egen sele.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det är nog inte VANLIGT att någon ramlar, men CHANSEN är nog troligen större i mitt tidigare uttalade case? När du väl ramlar (det kommer du nog göra om du klättrar ofta) så är det jävligt praktiskt med säkerhetslina eller dyl, om inte livsnödvändigt.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Min fråga var mer ett ifrågasättande av problemet med att man trillar och därmed förstör sin fall arrest. Jag skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt att någon trillar. Skulle det vara vanligt så är det något som är fel och dom flesta skulle vägra klättra om det var på något annat sätt. På den produktion jag jobbar med i sommar halkade LDn på en grässlänt och slog sig, så här långt är detta det enda som hänt i olycksväg.

Och det behöver väl inte ens sägas att det är större risk att trilla ner om man är uppe i taket och klänger än om man jobbar på försäkringskassan (sorry är följe op menar jag)...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo: Det heter inte förstöra sin fall arrest, utan förbruka :)

Har riggat punkter och klättrat en del under gårdagen. Använde en sele från Heightec (heter de så) med två krokar + fall arrest. Förutom att jag har rejält ont i bröstbenet (det är jobbigt att ligga på tross och hala upp kätting) så fungerade det väldigt bra.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster