Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Stefan Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 21:09
Presentation: Håller på med uthyrning av ljud/ljus och musik på företagsfester, privatfester samt musikproduktion.
Ort: Stockholm

Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Stefan Olsson »

Kanske en dum fråga, men jag blev osäker.

Spelar det rent tekniskt/lastmässigt mm någon roll om man använder fler korta bitar än färre längre?
Skall ha en trekantstruss på 4-5 meter men har vid detta tillfälle endast plats för enmetersbitar i bilen.

5 st enmeters istället för 2 tvåmeters + 1 enmeters.
Har det någon funktionell betydelse?

Som sagt, kanske en dum fråga men frågar man inte får man inga svar :-)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Jonas Larsson »

Tycker det var en relevant fråga. Tittar jag i Prolytes lasttabeller så står det inget om det, de går bara efter antal meter tross. Så jag antar att det inte spelar någon roll, utan att egentligen veta. Kanske att du kan få mer banan på trossen med fler skarvar, men annars så är väl tanken att skarvarna är minst lika starka som trossen själv.

Vad är det för märke/modell på trussen? Tillverkaren är väl den enda som kan svara med säkerhet.

Det enda jag kommer på såhär på rak arm gällande reducering är att vid användning av ett svetsat prolytehörn så reduceras lasten till 50% medans ett boxhörn kan lastas till 100%.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Stefan Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 21:09
Presentation: Håller på med uthyrning av ljud/ljus och musik på företagsfester, privatfester samt musikproduktion.
Ort: Stockholm

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Stefan Olsson »

Hittade inte heller något mer än att maxlängden är 16m.
Och min första tanke var att det kanske tom blev starkare då det är massiva konor.
Nackdelen kanske är att den blir lite tyngre.

Det är prolyte H30D

Provar ett mail till dem får vi se.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Jonas Areskough »

Det troliga är att maxlasten är satt ur dess svagaste punkt, så det borde ju inte spela någon roll, om man inte har för avsikt att överbelasta den då förstås.

Stefan Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 21:09
Presentation: Håller på med uthyrning av ljud/ljus och musik på företagsfester, privatfester samt musikproduktion.
Ort: Stockholm

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Stefan Olsson »

Liten återkoppling.

Fick svar från Prolyte.
Doesn’t matter which lengths you use… it’s all about the total length of the span and how many suspension points you use!

Stefan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Jonas Larsson »

Kul att du fick svar! Har mailat dem tidigare med med lite beräkningsfrågor och liknande men aldrig fått svar tillbaka.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Korta resp. långa trussbitar. Spelar det någon roll?

Inlägg av Niklas Elste »

jag med bara bollat tillbaka frågan till generalagenten

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster