Får man rigga teknik på en klättervägg

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Christian Svahn
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 02:17
Presentation: Go skåning som älskar allt som blinkar och låter!

Får man rigga teknik på en klättervägg

Inlägg av Christian Svahn »

Hej! Jag har en liten fråga som jag har grubblat på under en tid.
Jag brukar vara speaker till ett innebandy lag i södra skåne.
Där brukar jag testa diverse ljud och ljus prylar som jag köper in.
Nu den senaste tiden så har jag grubblat lite på om hur reglerna kring vad och var man får lov att hänga och inte hänga ser ut.

Jag undrar om man får lov att ens hänga antingen ljud eller ljus på klätterväggen (kolla bilden)

Jag förstår att ändamålet med väggen är inte att hänga teknik i, men jag tänker som så att eftersom den ska klara påfrestningen ifrån en människa så borde den ju med enkelhet klara av en moving head t.ex... Men får man lov att hänga saker där?

Rigga lungt/ Christian
Bilagor
Klättervägg
Klättervägg

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Får man rigga teknik på en klättervägg

Inlägg av Niklas Elste »

1 det heter inte klättervägg det heter ribbstol
2 ja du får rigga om du kan visa upp hålfasthetsberäkningar som visar upp att ribbstolen klarar den mekaniska belastningen och klarar brand

Så i verkligheten gå och köp tross och Lyftarna

Dessutom blir du nog inte populär om du drar fast el ljuskrok och knäcker trät och någon sen kommer och får stickor

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Får man rigga teknik på en klättervägg

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej Christian och välkommen till forumet och ditt första inlägg.

Du behöver som Niklas skriver en hållfastighetsberäkning på ribbstolarna, det borde antingen leverantören eller annan lämplig person (statiker) kunna ta fram.

Men jag tror svaret du får är att de inte är klassade eller lämpliga för detta ändamål, dvs att hänga ljud och ljusteknik i. Det blir ju också en ansvarsfråga, om du hänger upp något som sedan ramlar ner och skadar någon, och du inte kan påvisa att det är fackmannamässigt utfört med hjälp av en hållfastighetsberäkning så är risken stor att du åker dit på det. Och det känns lite onödigt/dyrt och tråkigt att ha på sitt samvete.

Bättre att då köpa/hyra in några stativ eller få något permanent monterat som är avsett för ändamålet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christian Svahn
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 15 nov 2015, 02:17
Presentation: Go skåning som älskar allt som blinkar och låter!

Re: Får man rigga teknik på en klättervägg

Inlägg av Christian Svahn »

Tack för grymma svar! :D

Niklas-
1. De gör de ja... kom inte på det själv haha!
2. Gött då vet jag!
Just därför som jag frågar först innan jag ens börjar tänka tanken på att hänga något där!

Jonas-
Tack så mycket!
Det håller jag helt och hållet med dig om! Better safe than sorry!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster