"kabelgenoföring/skydd"

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

"kabelgenoföring/skydd"

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vad finns det för olika typer av kabelskydd/överkörningsskydd för ex. multikablage som ska palla för det mesta bilar, lastbilar, fulla människor osv. Vad använder ni? Finns det några nya lösningar eller är det de svintunga gummisuggorna som används fortfarande?

Tell me!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tjocka svarta gummimattor brukar vi använda. Bilar och fulla människor är inga problem, lastbilar har vi inte testat :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

hur ser dessa ut? fördelar dom bara trycket eller ligger kabeln i nått sorts hål så den inte får någon som helst tryck på sig?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Helt vanliga tjocka gummimattor, främst som en extra isolering till kabeln, d.v.s. ett slitageskydd. Fördelar tryck gör de i princip minimalt.

Har ni haft problem med multikablar som gått sönder? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

njea men kör en bil över en multikabel så går den sönder.. det är ganska säkert.. och på många ställen så är den enda möjligheten att dra kabeln mitt igenom publikhavet.. sår en tjej med höga klacka och skaver på kabeln så kan det lätt bli glapp och då är kabeln nästan förbrukad det är inte lätt att få till en bra lagning... och det är inte någon billig kabel heller så..

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Trosslyft el hög mixplats, spänn upp kablarna från högsta punkten på scen till mixplats. Se till att dom inte kan glida bara så nån hoppar och tar tag i dom. Kan dock vara lite svårt vid allt för långa avstånd.


/Bengan

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Gustaf(KMD) skrev:njea men kör en bil över en multikabel så går den sönder.. det är ganska säkert.. och på många ställen så är den enda möjligheten att dra kabeln mitt igenom publikhavet.. sår en tjej med höga klacka och skaver på kabeln så kan det lätt bli glapp
Det är många som har använt gummimattor med gott resultat under flera årtionden, mattan skyddar bra mot just vassa klackar och publikslitage.
I gengäld så brukar man ju dra kabeln så mycket det går längsmed väggar och även i luften för att slippa sånt, vilket tyvärr gör att kabeln blir ungefär 3ggr så lång som när man drar tvärsigenom publiken.

Lastbilar odyl brukar jag använda en U eller UU formad konstruktion av ihopspikade träplankor med gummimatta ovanpå för att skydda.
-Samma konstruktion som man brukar se på byggarbetsplatser.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Konstiga gig du gör Gustaf, där det kör runt bilar i publiken :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det jag var ute efter var just överkörningsskydd. Inte sätt att dra multin på:) För det kan jag lista ut själv:)

Jo men som förra helgen så hade vi en scen som stod på ett torg mixplatsen var vi tvugna att ställa på andra sidan en väg där utryckningsfordon skulle kunna köra, vi la bara några plankor på vardera sida av multin då, det funkade men när farbror blå körde över gång på gång så var man tvungen att rätta till plankorna varje gång det kört över.. så det är överkörningsskydd jag är intreserad av.

Förra sommaren råkade vi dessutom ut för en lastbil med stängsel som körde över våran multi efter giget när han skulle hämta sin stängsel, lyckligtvis låg den i mjukt gräs så den klarade sig den gången. men har man ordentliga överkörningsskydd så slipper man oroa sig!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det som fungerar absolut bäst är att hänga upp kabeln. Minst risk, till priset av mer arbete. Tänk på att hålla 4.5 meter fri höjd där bilar ska igenom så är du säker på att allt som inte kräver poliseskort/specialtillstånd kommer igenom.

Om du inte kan hänga kabeln så är det enda vettiga riktiga /UUU\-profiler i industrigummi eller polyuretan. De kostar, om man shoppar runt lite, SEK 1000-1500 per löpmeter i konsumentledet, vilket, om man kan klara sig med en 8-metersbit där bilar får köra är lätt motiverade pengar.

Se tex:
http://www.petersonsystems.com/content/ ... acket.php4
http://www.checkersindustrial.com/conta ... dexCP.html
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Som sagt det är överkörningsskydd ala mansaxels som jag var på jakt efter! Inte hur man kan hänga upp multin...

Dessa länkar börjar likna nått!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mansaxel: Är det inte sex meter som gäller över väg?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det måste väl endå bero på vad det är för väg dawen :D Jag vet vägar som är jätte breda med jätte många filer och jätte hög hastighet :D 8O

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bara för att bilarna kör fortare och är fler i bredd blir de väl inte högre? 8O :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det beror på :roll: Jag har sett bilar som kört jätte fort och sedan hoppat och då blir de lixom högre.




ok jag ger upp!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

:wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Gustaf(KMD) skrev: men när farbror blå körde över gång på gång så var man tvungen att rätta till plankorna varje gång det kört över.. så det är överkörningsskydd jag är intreserad av.
Du måste snickra ihop plankorna till en stabil /UU\ profil så funkar det precis lika bra som gummiditona.
Egentligen så skulle man kunna fräsa ut en färdig profil ur en planka, med mellankopplingar och skyddslock i stål för rätt billiga pengar.

PS: Får jag föreslå att du hänger kabeln i luften :twisted: :wink:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fan en smart grej som ni inte tänkt på är ju att man kan hänga upp kabeln i luften!

Jävla smart jag är! Då behöver jag ju inga kabelskydd...




:lol: :lol: :lol: :lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska man hänga kabel i luften behövs en wirelösning, en multi väger så mycket i sig själv så man fixar inte att spänna den mellan två punkter utan stöd.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB: Fast, egentligen behöver det ju inte vara kopplingar i stål. Se till att fästa karbinhakar i plankan, eller borra hål för rejäla snören. Låter som en lätt lösning på ett annars rätt dyrt och omständigt problem :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster