"kabelgenoföring/skydd"

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Gustaf(KMD) skrev:Fan en smart grej som ni inte tänkt på är ju att man kan hänga upp kabeln i luften!

Jävla smart jag är! Då behöver jag ju inga kabelskydd...




:lol: :lol: :lol: :lol:
Tänker du på sånadär Siemens Air Hooks™?

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:ElectroAudioHB: Fast, egentligen behöver det ju inte vara kopplingar i stål. Se till att fästa karbinhakar i plankan, eller borra hål för rejäla snören. Låter som en lätt lösning på ett annars rätt dyrt och omständigt problem :)
Nja, jag tänkte på lock i stål/metall (Egentligen lite överkurs sålänge spåren är någorlunda smala).
Kopplingarna kan man göra genom att forma ändarna på plankan som ett pussel.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Eller så gör man bara så att man tar en gummimatta och häftar på ena sidan av plankan, så är det bara att lyfta upp den för att lägga i kabeln.

Bygga ändarna som pussel kan funka, men blir de skadade så är det ju synd (och saker har ju en tendens att nötas). En till nackdel är att man bara kan bygga rakt, såvida man inte har med sig hörnbitar också.
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Eller så gör man bara så att man tar en gummimatta och häftar på ena sidan av plankan, så är det bara att lyfta upp den för att lägga i kabeln.

Bygga ändarna som pussel kan funka, men blir de skadade så är det ju synd (och saker har ju en tendens att nötas). En till nackdel är att man bara kan bygga rakt, såvida man inte har med sig hörnbitar också.
Jo, gummimatta räcker ju men viktmässigt är det inte mycket som skiljer mellan gummi och metall.
Sen så tänkte jag lite enklare form på pusslet typ ett V eller liknande, bara så att det ligger still i sidled men det greppar inte.
Krångligare former/låsningar kommer inte att hålla ifall det skall göras i trä.
Hörn kan man fixa med en "swivel" konstruktion.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Konstiga gig du gör Gustaf, där det kör runt bilar i publiken :)
Då har du inte varit i Vilhelmina på valturné med CUF. (Nej, jag är inte medlem, jag fick åka med som opolitisk ljudtekniker.) 5 minuter innan gig var det tomt framför scen. Halvvägs in i första låten kom Amazonerna och 142'orna över kullen, radade upp sig med nervevade rutor och diggade loss. Intressant upplevelse.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:mansaxel: Är det inte sex meter som gäller över väg?
Vägverket säger:

http://www3.vv.se/vu94s2/5/D5_2.htm

...dvs 4.7 meter beräknat på fordonshöjd 4.5 meter plus marginal för tjällossning, studs, och lite annat otyg.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Adam Hall har också något liknande som de kallar Defender, finns i raka varianter och olika vinklar. Väger 19 kg/m och klarar 5 tons tryck.

Bild

Bild

Finns även en lite mer budget:
Bild

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Adam Hall är OK, dem har jag använt nån gång. Canford har dem, till 198 € per meter. Artikelnr 39-345.


/Måns, backstage på Atlantis. Grillen är varm, öl finns det gott om.

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Det smidigaste sättet måste ju vara att göra som M&L i Västerås. Bygga en tross som går ut ifrån scen och fram till mixplats. Ställer du den på stativ så kan du ju skicka upp den 5m i luften så klarar du allt. Smidigt och lätt....
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

jo men då ska man ju ha 30m tross över oxå...
Det kan jag direkt säga att våran firma inte klarar av efter att ha byggt en scentak med tross.


jag vet inte hur långt man kan bygga tross innan det börjar svikta.. 20-30m till mixplats är väl inget jätte ovanligt och 30m tross är jäääävligt långt det!

Edit: Då är man dessutom ute på djupt vatten genom att man flyger det över publiken så då handlar det inte om vad trossen klarar av utan vad som är godkänt.

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Tror att 18 meter eller något där omkring är högsta tilllåtna. Beror ju på hur många stativ man använder sig av helt enkelt. man kan ju sätta 2 15 meters bitar på 4 stativ eftervarandra så har du dina 30m. Funkar även med rårör förresten :D
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

I mina öron låter det inte som någon vidare bra idé, större risker att saker ramlar ned bland folk, stativ bland publik, estetiskt, kostnadsmässigt (tross och stativ vs någon form av kanal/matta), riggningsmässigt (lägga på marken eller krångla med det upp i luften och sedan spänna fast)

Men visst, finns säkert något positivt, man kan ju tex springa på den när man måste fram till scen fort :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jonas skrev:
Men visst, finns säkert något positivt, man kan ju tex springa på den när man måste fram till scen fort :wink:
Vi använder 3-kants tross :D

iof har vi börjat med 4kants tross oxå.. men änsålänge bara 8M... och då blir det väldigt nära scenen:)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag har sett en sådan grej på Malmöfestivalens stora scen....fast utan tross!!! Kablen flög mellan scen och en lyktstolpe vid mixplats!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo det är inte alls för ovanligt.. men då är det oftast en vajer man spänner upp och sen hänger man kablarna på den!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lite smidigare än med tross, tror att man skulle bli överröstad rätt snabbt om man kom med ett förslag om att bygga en tross ut till mixplats bara för att dra kablar på!!
Work sucks, send me on tour!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tyckte det kom bra tips om vad som kan vara användbart.

Sen om det passar i vissa lägen att bygga tross och i andra att dra vajer.
Spelar mindre roll.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Om man tänker realistiskt, skulle man släpa med 30m extra tross + ett antal stativ ell telfrar. Bara för några kablar som ska till mixplats. Dessutom måste man räkna till lite extra byggtid på det också. Jag skulle nog leta andra lösningar som vajern eller "defendern" t.ex.
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 58 och 0 gäster