Kniv under gig

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Kniv under gig

Inlägg av Jacob Henriksen »

Jag själv har ofta användning av diverse verktyg när jag riggar och river. I arbetsbyxorna har jag ofta både 2-3 mejslar samt en "elektrikerkniv".

Som hantverkare har man ju dispens från knivlagen och får bära kniv på allmän plats.

Men under gig känns det lite lustigt att bära kniv och diverse andra verktyg som kan klassas som stickvapen.
Brukar ni bära kniv och verktyg under gig? Och vad säger egentligen knivlagen?
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kniv under gig

Inlägg av Jonas Areskough »

Är bladet under 6cm så gäller väl inte knivlagen, och kommer man i arbetsbyxor med kniv räknas man nog som hantverkare i de flestas ögon skulle jag tro.

Ola Sääw
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 14:19
Presentation: Har en firma som heter Lightup Stage & Events Sweden (lightupse.com) och pysslar med både ljud och ljus.
Ort: Mariefred
Kontakt:

Re: Kniv under gig

Inlägg av Ola Sääw »

Använder mig av Leatherman wave då har man allt till hands och det syns inte :)
Är enligt mig det enda som behövs :)
/Ola & Jenny Sääw
Lightupse.com

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kniv under gig

Inlägg av Niklas Elste »

risken om du är på en krog eller liknande är att nån snor den av dig och skadar nån

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Kniv under gig

Inlägg av Jacob Henriksen »

Niklas Elste skrev:risken om du är på en krog eller liknande är att nån snor den av dig och skadar nån
Jo litegann så jag tänker. Knivar och alkohol i samma lokal känns inte rätt helt enkelt.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Kniv under gig

Inlägg av Mikael Thieme »

Jacob Henriksen skrev:Brukar ni bära kniv och verktyg under gig? Och vad säger egentligen knivlagen?
Aldrig slidkniv, ibland fällkniv, alltid multiverktyg med knivblad.
Själv är jag inte särskilt orolig för att en kniv jag bär på gig skulle få brottslig användning, det finns ju ofta mycket annat som är mer lättillgängligt för den som vill slåss - som öl- och vinflaskor.
Knivlagen är jag inte heller bekymrad över, mot bakgrund av motivet och behovet att bära kniv och andra verktyg under just de omständigheterna.

Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

Re: Kniv under gig

Inlägg av Holger Cerderberg »

Elektronik kniv och multitool anser jag som ok på offentlig plats under jobb, nog för att jag inte skulle rekommendera någon att bära kniv i närheten av berusade men håller med ovanstående om att flaskor och andra tillhyggen är lättare och vanligare att de använder om de vill slåss.

Där med kniv lagen så har storleken på kniv ingen direkt betydelse i lagen, polisen får beslagta vilken kniv som helst på offentlig plats, kan du ge argument att bära den och agerar vettigt så anser polis det oftast okej (haft diskutionen ganska mycket som scout)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kniv under gig

Inlägg av Niklas Elste »

det är ju uppsåt som styr typ

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster