Sandsäckar eller pundare?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Angående sandsäckar istället för pundare, för-/nackdelar?

Känns spontant som att de kanske är något mindre tåliga?
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Niklas Elste »

undrar vad som gör ondast att slå huvudet i eller få tappat på sig
eller slå tårna i

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Niklas Elste skrev:undrar vad som gör ondast att slå huvudet i eller få tappat på sig
eller slå tårna i
Good point!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Niklas Elste »

har barlast till scenen betong 80 kg styck

gör nog ont att få på tårna

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Jonas Larsson »

Sandsäckar kan ibland ligga kvar lite bättre än en pundare eftersom säcken formar sig efter underlaget lite mer. Å andra sidan gör detta också att vikten neråt blir mindre. Sandsäckar dammar också mer, och risken finns att de går sönder och börjar läcka. Pundare är lite lättare att stapla också, så föredrar nog dem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har varit med om ett brutalare sätt som som riksteatern gjorde och det va ett måste. Den produktionen gick bara till de platserna där de fick göra det. Skruva i golvet. Alla teatrar fick de inte skriva och därför gick frågan ut innan de la turnén. I deras fall va det inte säker med varken pundare eller sandsäckar.

Annars har jag märkt av det att de stora teater grupperna använder pundare medans mindre fria grupper kör med sandsäckar pga att sandsäckar är näst intill gratis vilket pundare inte e. Valet mellan pundare eller sandsäck är en fråga om vad det ska säkra emot.

Jag hörde en historia om just pundare. Det va en teater som hade en praktikant så sa personalen till han att hämta en pundare och kille försvann efter en stund så kom han tillbaka med en riktig pundare från stan
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Finns fyllda sandsäckar att köpa ?

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Sandsäckar eller pundare?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Fredrik Gräslund skrev:Finns fyllda sandsäckar att köpa ?
http://www.bigblack.se/sandsaeck-15kg" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i 6, 10 och 15 kg hos Bellalite

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster