Eltelfer, vad gäller??

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad gäller vid användning av eltelers ovan scen och/ eller publik??

Vissa telfers behöver man ej en säkerhets vajer utan dom kan "fri" hänga.
Hur ska man veta vilka som är godkända eller är alla det?
Chainmaster har något dom kalla +

Å vad menas med lågvoltsstyrning? Vad är fördelen med det? Direktstyrning känns ju bättre å mindre kabeldragning

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Jonas Larsson »

Det jag har lärt mig är:

BGV D8 (enkelbromsad, 5 faldig säkerhet), får EJ hänga/köras ovanför utan sekundär upphängningspunkt
BGV D8+ (dubbelbromsad, halverad last, 10 faldig säkerhet), får hänga ovanför utan sekundär upphängningspunkt
BGV C1 (dubbelbromsad, halverad last, 10 faldig säkerhet), får både hänga/köras ovanför utan sekundär upphängningspunkt

Se även Peter Hallins inlägg http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=3058" onclick="window.open(this.href);return false; där han pratar om revidering, vet inte vad som bestämdes där?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Nicke Löfgren »

Så om man ska köpa beggat måste man kolla upp vad det är för modell så man slipper sekundär upphängning?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, D8+ eller C1 i detta fall då. Alternativt kan du köpa uppgraderingsskit med extra broms, men vet inte hur fördelaktigt det blir prismässigt sett.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Johan Fälth »

När vi gick Stagevisions fortsättningskurs i rigging så pratade vi om detta.
Både Petter och Pontus påpekade då att det var väldigt ovanligt att firmor i sverige kör på D8+ klassning.
Att man egentligen då ska dödhänga trossar över publik var väldigt ovanligt/händer aldrig.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det ovanligt? När jag var nere på arenan sist hängde vi tross typ över publiken för vissa ljussättningar!
Tror att alla produktioner "döhänger" tross över publik


Så visst är det vanligt

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Johan Fälth »

Jag tyckte också att det var underligt, men verklige var tydligen sådan...

Som Jonas sa, köper man dubbelbromsade motorer så slipper man ju det problemet.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Dick Lindström
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 07:41
Presentation: Driver företaget Anderson & Co Sweden AB

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Dick Lindström »

Bestämmelserna för vår bransch gällande lyft är idag ganska oklara och förvirrande, har försökt att reda ut några av begreppen och hoppas med detta att vi kan få igång en bredare diskussion om ämnet.
Vi har standarder vilka är frivilliga att följa samt en lag Maskindirektivet.
Maskindirektivet måste vi följa men det hjälper oss inte direkt när det gäller att vistas under hängande last utan man måste vidta speciella åtgärder. Dessa åtgärder är våra standarder, man måste inte följa en standard men livet blir mycket lättare om man utgår från en standard.
Det finns nu inte någon standard för vårt område som är harmoniserad med maskindirektivet, alltså om man följer en harmoniserad standard har man direkt uppfyllt maskindirektivet.

Det finns 3 dokument idag som används i Sverige, Svensk standard SS7671501 Utgåva 2, CWA15902-1 (finns 2 CWA -1 behandlar scenmekanik och -2 tross) samt de Tyska D8, D8+, C1.
Anledningen till att jag tidigare skrev dokument är att CWA dokumentet är ett pågående arbetsdokument för att skapa en harmoniserad Europa standard, tyvärr tror jag det kommer att ta lång tid innan det är klart. De Tyska dokumenten är framtagna av Tyska försäkringsbolag är dock uppbyggda från en standard.

Det finns vissa tydliga skillnader mellan de olika dokumenten.
Dokument
SS7671501 Dubbla gränser / 2 bromsar / Maskinklass 2m / Säkerhetsfaktor - / Gå under - körande last Ja
D8 Inga gränser / 1 broms / Maskinklass 1Bm / Säkerhetsfaktor 5 / Gå under hängande last Nej
D8+ Inga gränser / 2 bromsar / Maskinklass 1Bm / Säkerhetsfaktor 10 / Gå under hängande last Ja
C1 Dubbla gränser / 2 bromsar / Maskinklass 1Bm / Säkerhetsfaktor 10 / Gå under - körande last Ja
CWA Dubbla gränser / 2 bromsar / Maskinklass 1Bm / Säkerhetsfaktor 10 / Gå under - körande last Ja

För att uppfylla C1 krävs det bitar som gör telfern och styrsystem kostsam, bl.a. lastmätning med automatisk avstängning.

När en man gör en lyftanordning ska man följa maskindirektivet vilket innebär att det ska CE märkas, bl.a. måste man göra en riskanalys. Denna riskanalys bestämmer sedan vad som krävs.

Det finns givetvis olika åsikter om vad man ska följa och vad man inte ska följa. Olika telfer tillverkare vill att man ska följa något speciellt dokument detta för att telfern uppfyller just det kravet.

Dick Lindström
VD
Anderson & Co Sweden AB

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Niklas Elste »

lite ot men finns det samma bestämmelser för trosslyftare?

Dick Lindström
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 07:41
Presentation: Driver företaget Anderson & Co Sweden AB

Re: Eltelfer, vad gäller??

Inlägg av Dick Lindström »

Har ingen betydelse om du lyfter underifrån eller använder mankraft det betraktas ändå som en maskin och ska följa maskindirektivet.
När det gäller lyftar så vet jag inte om att dessa tas upp direkt i någon standard. Den Svenska SS7671501 tar upp handspel men dessa är då väggfasta spel även om det in princip borde vara samma sak, min kunskap om stativ eller trosslyftar är begränsad rörande det här.

Det har påbörjats ett arbete med att se över den gamla Svenska standarden. Att få till CWA'n till en Europa standard är långt borta och det behövs verkligen EN standard som hela branschen kan samsas om.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster