Skyddsskor

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

dawen skrev:Den där "brukar det funka" gjuter inte så mycket respekt i mig, tyvärr. Jag vill inte ha tunga grejor på fossingarna :)
Finns ju sådana dära skor med en hård metall bit i.
Så får man kanske inte så ont i foten.
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Visst finns det sådana, fast tyvärr kostar gympastikdojor med stålhätta alldeles för mycket, tycker jag.

Vore det inte för att jag har problem med knäna hade jag lätt gått runt i ett par 90kängor på jobb.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Står det inte i någon sorts lag att företaget man jobbar för ska förse en med lämpliga arbetskläder om sådant behövs!

Jag tyckte iaf 1100:- för ett par dojor med stålhätta var en av mina bättre köp! Kan man sen be nån firma man jobbar åt köpa dom och få bort momsen på nått konstigt sätt så är det ju inget snack om saken!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det gör det säkert. Funkar det så i den här branschen? Framför allt när det bara är småjobb då och då.

Jag menar, när såg du senast första hjälpen på ett gig? Med tanke på hur pass farliga prylar vi jobbar med så är det rätt stört att det inte ens finns plåster tillgängliga på våra arbetsplatser, eller hur?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hmm nog brukar det väl finnas plåster på resturanger barer och andra sorters lokaler!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag hörde en historia en gång om en kille som jobbade i vår branch som inte hade stålhättar, en vacker dag fick han en stor svart låda på foten vilket inebär en krossad fot och en resa till sjukan. På sjukan undrade farbror docktorn varför han inte använde stålhättar då svarade han att de är farliga för hättan kan klippa av tårna om man får något jätte tungt på fåten. Då svarade den snälle farbrorn att om han hade haft stålhättar hade han inte behövt vara på sjukhuset just den dagen!!!


Nej men jag tycker det är helt sjukt att inte ha stålhättar och ändå jobba med en så farlig arbetsplats, det är som att inte ha fallskyddssele när man jobbar på höga höjder!!!
1100:- är ingen stor investering för skorna håller i många år, de ena paret jag äger har hållit i 3 1/2 år nu flitigt använda!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Som sagt, det är mest småjobb då och då, så jag känner inte att det är någon vits att köpa ett par såna skor själv.

Något som borde vara viktigare för personsäkerheten borde vara första förband och brandsläckare, utan tvekan. Det tycker jag har högre prioritet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Men brandsläckare och nödutgångar brukar faktiskt arangörerna stå för David! Förband finns oxå på dom flesta ställen som används som festlokal!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker nog också att det är välinvesterade pengar att köpa ett par skor med stålhätta, sen anser jag att man kan påpeka för det företag man arbetar att en brandsläckare är en god investering och inte speciellt dyr.
Första förband är inte heller dyrt.

Nödutgångar får man däremot påpeka för arrangören, vilket kan vara på sin plats. Dom flesta seriösa arrangörer ser nog visserligen till att det finns tillräckligt med nödutgångar och följer dom lagar och regler som finns.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Festlokaler kanske, men festivaler? Krogar?

Jag har då aldrig sett något sådant iaf.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Många krogar idag har väl förbandlåda eller liknande.
Ofta ngt hängande på väggen i deras kök.

Gör en ljud, ljusfirma ett jobb på festival så tycker jag att det är företagets ansvar att se till att det finns.

Och det kan man påpeka.
Kanske ingen som tänkt på det bara.

Dom flesta vill väl vara seriösa och aktsamma om sin personal, eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

De flesta kanske vill det. Jag har stött på en hel del som har haft, enligt mig, konstiga prioriteringar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Resturanger, krogar. nattclubar! jag tror alla har en förbandslåda i baren eller köket. Brandsläckare oxå!

Men visst det skadar ju alldrig att ha med sig eget!

Vet inte riktigt hur vi kom in på det här.. Jag tycker fortfarande mina stålhetta skor var en av mina bästa investeringar.. Jag menar dom kostar nån hundring mer än mina vardags skor och dom används nästan lika mycket!

Det jag framför allt märkte när jag hade vanliga skor på jobbet var hur fort dom slets ut! jag slet ut 2par skor totalt på strax över ett halvår.. mina stålhätta skor har knappt en skråma och det efter ett antal månaders stryk!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:De flesta kanske vill det. Jag har stött på en hel del som har haft, enligt mig, konstiga prioriteringar.
Det är väldigt sant, ingenstans som i den här branschen stöter man väl på så mycket säreget folk..

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Gustaf: Får skor färre skråmor för att dom har stålhättor? :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Skor får färre skråmor när dom är gjorda för att tåla stryk! Ett par vanliga gympadojor blir det revor och skit på så fort man stöter emot nått vasst eller liknande! Men ett par riktiga arbetsskor med riktig stålhätta håller för MYCKET!

En pansarvagn får färre skråmor än en porsche och dom skulle krocka med varandre.. eller hur! (i just det här falet skulle väl pansarvagnen köra rakt över porschen men det gör ju saken ännu mer tydlig)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det jag försökte göra tydligt var att det inte är stålhättorna som spelar roll utan snarare att det är just arbetsskor.
Kanske var otydlig.

Skråmor får du väl oavsett. Det är väl just att du kan rädda tårna som är viktigt inte att skorna klarar sig undan skråmor.

Nå, det här har inte mycket med julgalan 2004 att göra.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Bättre att atbetsskorna får skråmor än de vardagliga gympapjuxen. Men det är som ni säger att skydda som det största syftet är och jag håller med dig oxå Dawen att man behöver första hjälpen oxå för man vet aldrig hur pass fullständiga fh kitten är på plats. Men du säger att du bara gör lite gigg då och då, det kan räcka med ett litet gigg för att du ska krossa foten, jag fick vår buss på tån när vi var och spelade på ett mellanstadie disco för några dagar sedan, men jag hade stålhättar och fick inga men av det!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Visst kan det räcka med ett litet jobb, fast risken för att man ska skada sig ökar betydligt om man jobbar ofta. Inte bara för att man utsätter sig för risk mera, utan även för att man antagligen är mycket tröttare och oförsiktigare, än vanligt.

Då mitt saldo ler lite gladare mot mig ska jag överväga ett par bra arbetsskor. Har ni några tips?

Newbee: Det viktiga är inte att allt ligger i exakt rätt tråd tycker jag, utan att diskussionen är givande. Dessutom finns det moderatorer som kan splitta trådar!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

UVEX heter mina arbetsskor och dom är bra. Sköna och känns helt okej i fötterna efter en hel dags arbete.
Kostar runt en tusenlapp.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster