Skyddsskor

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

mina m90 andades i stulet. dom var sprukna som faen. men det sket jag i. för jag var aldrig ute i skogen och sprang.. *mohahaha*
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

fast dom skorna jag fick av dig coffe funkar utmärkt!
Q.E.D

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Coffe, kan jag också få ett par skor?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ett par 41,5 tack. :wink:

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

coffe köper bara kärleksgåvor till mig, sorry guys!
Q.E.D

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

men va ---, trodde vi var överens om att inte tala om det för andra...

jag har ett par stålex nu. jävligt sjysst inomhus, och vid varmt väder. men vid regn och slask så är det skit. dom ser ut som sandaler typ...
Christoffer "ior" Jansson

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

Enligt arbetsmiljö lagen så ska all fast anstäld personal som hanterar vikter över 25 kg få arbetsskor kommer inte ihåg vad som gäller för första förband har alltid det sittandes en i FX racket och en fins i verktygscaset samt lite plåster paket här och där :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast anställd personal ja. Förekommer lite för sällan i den här branschen :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Lite sent i tråden svarar jag, och det är inte till 100% det som diskuteras, men jag var bara tvungen. Såg att audiolund har en pack-case märkt med ett vitt kors på grönt märke, alltså första förband, bra initiativ.

Jo, det är mycket möjligt att dem ska förse arbetande med skor om man hanterar vikter över 25 kg, men många är inte fast anställda i den här branschen...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Senast jag var ute på gig så hade jag både plasthätta och första förband med mig faktiskt! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Härligt, det tar sig!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

Inlägg av Outofphase »

Bra att så många är insatta i arbetskydd hur många använder hjälm vid riggjobb???????? för jag hoppas att det mesta hos er sitter i huvudet och inte i foten

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Outofphase skrev:Bra att så många är insatta i arbetskydd hur många använder hjälm vid riggjobb???????? för jag hoppas att det mesta hos er sitter i huvudet och inte i foten


Hjälm är ju ett mycket bra skydd men på scener och teatrar är väl de ända ställena där man har fått dispans för att inte behöva använda hjälm om jag fattat de rätt.. :roll:

Men självklart tycker jag att man sedan ska ta sitt ansvar och bruka hjälm så ofta det är möjligt och finns möjlighet till det.

Glad Påsk alla!!
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Oftast riggar man allt i golv nivå och säkrar allt så gott det går, vilket innebär att hjälm inte är nödvändigt. Ska man rigga lyftpunkter är det att rekomendera att ha hjälm.
Sedan kan man ju tänka sig att riggen trillar ner av olika anledningar som vi sett exempel på här i forumet (jag tänker främst på Tiberlake, Aguliera raset) i dom extrema situationerna känns det som att en hjälm inte kan rädda någon.
Andra fall är skruvar, verktyg trillar ner från tågvind eller filterramar trillar av lampor. I första ex. så ska man aldrig ta med lösa föremål på tågvind utan uppsikt samt att man ska spärra av scenen vid arbete på tågvind, andra ex. Där det finns risk för att ramarna trillar av och kan skada folk tycker jag att man ska byta stålramar till konstfiberramar!!!

Men känner man sig säkrare med hjälm ska ingen hindra att använda en!!!
Work sucks, send me on tour!

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Lightguy (TMT) skrev: samt att man ska spärra av scenen vid arbete på tågvind
Excempelvis på globen så får man inte vistas på golvet när dom arbetar i taket.

Andreas Donner
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 17:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Donner »

Appropå hjälmar, jag skulle behöva köpa ett par till hjälmar och undrar om någon av eder goda herrar vet var man kan köpa hjälmar med kort "skärm" dvs.. ja.. skärmen som sitter där fram helt enkelt, som en solskärm, vi har "vanliga" just nu, men jag vet att jag har sett hjälmar med väldigt korta skärmar, som tydligen var till för just arbeten där man blickade mycket uppåt och sådär. Förslag?

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

På globen får man visst vistas på golvet när det riggas i taket, men man måste ha hjälm på sig.
Var där senast idag och riggade ljud för K-1 galan.
Det skulla annars inte gå att göra fleratrailers produktioner där som går in och ut samma dag.

Vad gäller hjälm så föreslår jag Petzl www.petzl.com.

/Jocke
Jocke Hammar

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Helt klart använder man stålhätte skor. Jag köpte ett par i sandal variant med lättmetal hetta väger inte mycket mer än ett par vanliga gympaskor och tål 700kg och blir inte så varma. Men inget går upp mot mina viterdojjor med stålhetta. Man går med dom lite sen får dom sig goa doft som grabbarna på kontrollen på flyget gillar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag gillar mina puma med stålhetta, tyvärr är dom rätt slitna efter ett års användande. Blir nog ett par nya likadana :)
Bild

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Nice! Dom får man ju tom använda på innebandy vm som är sponsrade av puma! Var har du införskaffat dessa?
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster