Skyddsskor

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Närmsta järnhandel eller byggvaruhus!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Att arbeta med rätt kläder inom denna branchen är för mig självklart.
Har själv inga stålhätte skor men ska införskaffa inom en mycket snarframtid. Varken man jobbar med det på heltid lr inte så är det lika viktigt att man har kläder som skyddaren från skador med mera. Klart man får säkert ut på försäkringen men va hjälper det när du fått en fraktur på fötterna som gör att du i framtiden inte kan jobba inom denna branch och värre inte kunna gå normalt.

Kan förslå Viktorskläder i Linköping, de har allt från stålhette skor till snickarbyxor och är väligt kunniga inom arbetskläders området.

MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

jag har både sievi och stålex skor och dom har räddat mej några gånger. Går i dem dagligen så jag valde att lägga ganska mycke på dem och sulor i.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte lyckats slita ut ett par sådana här (förra modellen iofs med spiktrampskydd, skönt när man står på stege) på flera års hårt arbete http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?a ... odel_id=18, nu börjar dom dock bli trötta så det blir nog ett par sådana här istället http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?a ... del_id=192

Fördelar? Till skillnad från allt annat jag provat så känns dom nästan som ett par sneakers på foten, lätta och stötdämpande. De är nog de bästa skor jag har när jag tänker efter. Om dom bara hade varit vattentäta så hade dom varit helt grymma.

Jag skulle vilja ha något med GTX i för alla jobbiga riv i hällregn, alltså en relativt låg känga med stålhätta men det har jag inte hittat något vettigt än. Någon som har ett tips kanske?

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Ingo skrev:Jag har inte lyckats slita ut ett par sådana här (förra modellen iofs med spiktrampskydd, skönt när man står på stege) på flera års hårt arbete http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?a ... odel_id=18, nu börjar dom dock bli trötta så det blir nog ett par sådana här istället http://www.arbesko.se/shoes/model.asp?a ... del_id=192
Det har jag (lyckats slita ut ett para sådana skor alltså), men då sommarjobbade jag som anläggningsarbetare utomhus, skulle tro det sliter mer på skodonen än ljud- och ljusbranschen.
Ingo skrev: Fördelar? Till skillnad från allt annat jag provat så känns dom nästan som ett par sneakers på foten, lätta och stötdämpande. De är nog de bästa skor jag har när jag tänker efter. Om dom bara hade varit vattentäta så hade dom varit helt grymma.

Jag skulle vilja ha något med GTX i för alla jobbiga riv i hällregn, alltså en relativt låg känga med stålhätta men det har jag inte hittat något vettigt än. Någon som har ett tips kanske?
I så fall röstar nog jag för två par skor, ett par att ha utomhus i regnet och ett par att ha annars. Låga skor som INTE är så täta är skönt för fötterna när man går inomhus hela dagarna, vilket väl ändå får anses vara det vanligaste i branschen? Det är ju bara någon månad på sommaren som det är mest utejobb.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det är klart att det ska vara två olika skor. Man har ju inte regnkläder på sig när det är sol heller... Någon som har några idéer?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ingo skrev:Ja det är klart att det ska vara två olika skor. Man har ju inte regnkläder på sig när det är sol heller...
Det skulle vara om man inte hade några kläder alls, då slipper man bli blöt om det regnar och så får man en jämn solbränna vid de få tillfällen det är sol....

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Man blir väll fortfarande blöt men man slipper blöt kläder, dessutom får man inte jämn solbränna för du har ju stålhättepjuksen på dig!!!
Work sucks, send me on tour!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Okej, ska försöka tänka lite nästa gång så jag formulerar mig korrekt.

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

Av min erfarenhet så brukar det finnas både första hjälpen och brandsläckare på krogarna runt om i landet och sen vad det gäller festivaler så brukar det ju finnas ett "kontor" där det finns första hjälpen.. men det är klart att det inte skadar att firman man jobbar åt har en egen förbandslåda förslagsvis i varje bil/lastbil tillsammans med en brandsläckare..

Då jag fick vårat K3 bord på tån för ett år sen ungefär kom jag underfund med hur bra det hade varit med stålhetta, Inte föratt jag skadade foten mer än att jag fick ont men det kunde ju varit en större pryl och då hade det kunnat gå värre..

Har numera ett par sievi när jag jobbar. Enda nackdelen är att de är lite tyngre än ett par gympadojjor. Men man slipper ju få så ont i fötterna iallafall ;)
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Goodyear har snygga pjux! Några av deras modeller ser precis ut som vilken gympasko som helst, o har både spiktrampskydd i stålhätta. Kostar omkring 700:- inkl. moms. I o med att mycket av resurserna är lagda på att dom ska se ut som gympadojor håller dom lite sissodär tyvärr... Så min erfarenhet är: De fulaste skorna är oftast de bästa! (faktiskt)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Snygga skor att jobba i? Vad är min herre för en herre? :wink:

Det som är viktigt är bra stålhätta, bra fjädring och slitstyrka. De får gärna släppa in lite luft också, för min fotsvett är inte att leka med. Tål de fukt dessutom är det ett klart plus.

Mina M90känger uppfyller kraven stålhätta, slitstyrka och fukttålighet, plus att de är svarta...fast de måste jag tyvärr lämna tillbaka snart :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

doftar inte dina fötter hallon dawen :wink:

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Dawen: poängen du skrev var just den jag försökte komma till på slutet av mitt inlägg.... :wink: Så vi gör ett nytt försök: Köp dojjor som verkligen sitter bra, är rejäla... Om dom ser ut som bowlingskor? Ja det är en smäll du får ta, du är iallafall säker på att dom skyddar dina fossingar bra...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

På tal om fotsvett...

Jag ska då aldrig jobba mer i gympadojor. Dom luktade inte hallon efter ett xx antal timmar :)

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

dawen skrev: Mina M90känger uppfyller kraven stålhätta, slitstyrka och fukttålighet, plus att de är svarta...fast de måste jag tyvärr lämna tillbaka snart :roll: :wink:
M90 är lätt de bästa arbetsskor jag ägt....grät nästan då det var dags att slänga dem....
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dj micke: Nej, det är just det de inte gör! Framför allt inte då man jobbat en hel dag :wink:

DJR: Vad är det för fel på bowlingskor? Got to love them! 8)

Exodus: Gympadojor mår bra om man tar ur sulorna och låter dem lufta, så att fukt och svett får försvinna. Slänger man ner dem i en kasse eller så, ja, då finns ju risken att de möglar, och då luktar de inte hallon! :)

Walka: Jag tror att det går att köpa M90 från Arbesko faktiskt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Det som är viktigt är bra stålhätta, bra fjädring och slitstyrka. De får gärna släppa in lite luft också, för min fotsvett är inte att leka med. Tål de fukt dessutom är det ett klart plus.

Mina M90känger uppfyller kraven stålhätta, slitstyrka och fukttålighet, plus att de är svarta...fast de måste jag tyvärr lämna tillbaka snart :roll: :wink:
Fast du kan väl inte påsta att M90 är bra på att släppa in luft? Jag gillade dem också när jag låg i lumpen, tyckte att de var bra till det mesta. Sedan köpte jag mig ett par kängor med GoreTex. Då insåg jag att M90-kängorna inte var så bra trots allt... Mina nya känger är dock vandringskängor och inget jag arbetar i.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mange: Som sagt, de uppfyller kraven stålhätta, slitstyrka och fukttålighet. Om M90 andas? No way José!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst