Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej

En D8 motor får ju inte användas ovanför personer utan sekundär säkring, och min fråga är då om en motorsäkring likt den bifogade är en godkänd sekundär säkring? Kallas väl även "chainclutch" eller clutchchain" har jag för mig?

Någon som vet?
IMAG5173.jpg
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Re: Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Inlägg av Rasmus Olsson »

Stämmer alldeles utmärkt!

Vi köpte till sådana till våra chainmaster som vi köpte av Hofmann.
Våra är dock av vajer, men vajer eller kedja är ju samma sak så länge de är godkända för rätt vikt.

Användarvisningsbild
Pontus Thorén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 12:31
Presentation: Frilans Ljusdesigner/Ljustekniker Light By Me LBM
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Inlägg av Pontus Thorén »

Den clutch chainen såg lite skum ut. Brukar sitta en större krok i ena änden eller öglor i båda ändarna. Ser ingenting att fästa i när du kortat kättingen på din bild.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Inlägg av Jonas Larsson »

Rasmus > Okej, pratade med Hofmann i dag och enligt dem har de sålt en hel del, och de ska vara okej. De fanns mycket riktigt i både steel variant och kättingvariant.

Men jag har för mig att tex Chris Higgs skriver i boken "An introduction to rigging in the entertainment industri" att dessa inte är godkända av tillverkarna själva. Har mailat Chainmaster själva, får se om jag får något svar där.


Pontus > jag kan använda mig av fel term, clutch chain är kanske förkortningslänk? Och det är inte samma som denna. Den används väl för bridles, för att få rätt längd på "benen"?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Pontus Thorén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 12:31
Presentation: Frilans Ljusdesigner/Ljustekniker Light By Me LBM
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Är dessa motorsäkringar en godkänd säkring?

Inlägg av Pontus Thorén »

Ja precis jonas clutch chain är förkottningslänk. Såg lite bättre nu i datorn än telefonen innan. Vågar inte svara på om du får använda den eller inte.
Har dock använt liknande i steel variant fast med större krok och med krok som inte är "öppen" vid lite rigging.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster