Fattas nåt??
- Magnus Lindgren
- PAR-64
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Fattas nåt??
Man kan ju undra lite över när man flyger på detta sättet... Vart finns säkerheten någonstans??!
Bilden hittade jag på en svensk firmas hemsida.
De delar av den här tråden som handlade om r-clips och pvc till trossprint ligger numera i en annan tråd, http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1842 /mod. David
Bilden hittade jag på en svensk firmas hemsida.
De delar av den här tråden som handlade om r-clips och pvc till trossprint ligger numera i en annan tråd, http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1842 /mod. David
- Bilagor
-
- lisbh3.jpg (62.92 KiB) Visad 9676 gånger
//Magnus - Fegge & Mattes
-
- PAR-20
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
- Ort: ålandsbåtens bar
- Magnus Lindgren
- PAR-64
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Skulle nog med fördel säkra i lyftarna innan dom åker upp, samt att sen säkra när det väl är uppe om inte tellfrarna är godkända för att hänga fritt med last...Polkaz skrev:alt att de säkras när lasten är upp i taket..
//Magnus - Fegge & Mattes
-
- PAR-20
- Inlägg: 50
- Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
- Ort: ålandsbåtens bar
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Queerdoo: Vad är problemet? Om det sitter en D-ring under motorn som slingen går till så är det väl helt ok? Slingen pallar vinkeln, även om man hellre skulle använt sig av fyra motorer, såklart.
Vi vet ju inte hur taket ser ut. Kanske sitter det bumpertross där uppe som man dödhänger alltihop i när det kommit upp, och då ser jag inget fel i den här rigglösningen.
Jag kanske missat något dock, säg gärna vad du tycker är fel.
Vi vet ju inte hur taket ser ut. Kanske sitter det bumpertross där uppe som man dödhänger alltihop i när det kommit upp, och då ser jag inget fel i den här rigglösningen.
Jag kanske missat något dock, säg gärna vad du tycker är fel.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-36
- Inlägg: 270
- Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
Får hålla med David o Polkaz här, vad ja kan förstå av bilden så är fortfarande trossen under riggning, vi vet alltså inte vad som hände efter det att bilden togs.
Sen så ser vi inte heller hur omgivningen ser ut, tak mm. Jag anser därför det inte finnas tillräckligt mycket information för att dra några slutsatser om huruvida denna rigg inte är säker. Utan allt kan endast bli spekulationer.
Sen så ser vi inte heller hur omgivningen ser ut, tak mm. Jag anser därför det inte finnas tillräckligt mycket information för att dra några slutsatser om huruvida denna rigg inte är säker. Utan allt kan endast bli spekulationer.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Vinkeln är om något för stor skulle jag vilja säga! Men, detta påverkar ju inte slingen sålänge inte belastningen blir för stor. Belastningen är rätt enkel att räkna på, men jag har inte min riggbok hemma just nu och inte formlerna i huvudet.Polkaz skrev:sååååå! för de första ser vinkeln från tross till motor ut att vara för liten, sen kan de vara en fördel med steel för att säkra, om de inte är prolytes nya slings-modeller vilket jag tvivlar på, alt att de säkras när lasten är upp i taket.. jaja
En bra grundregel är dock att aldrig ha större vinklar än 90 grader. Man får belasta schackel med vinklar på 120 grader (utan att schacklets wll sänks) vill jag minnas, men 90 grader är mycket enklare att se med ögat helt enkelt.
Men, eftersom vi inte vet om det sitter schackel under motorn eller inte och inte vet hur stor vinkeln eller lasten är, så kan vi ju inte heller underkänna rigglösningen, eller hur?
Stål sätter man när prylarna är uppe i taket sitter jag. Då spelar det ingen roll om punkten som motorn hänger i fallererar, trossen är kvar i taket och motorn faller inte i golvet. Har man stål bara mellan motor och tross så trillar ju trossen om motorn trillar - det slipper man om man stålar trossen direkt i taket.
Det här är åtminstone vad jag lärt mig själv och fått höra på annat håll. Jag skulle kunna ha fel, men jag är å andra sidan sällan med och hänger saker över huvudet på folk, och jag tar inte på mig riggansvar utan att vara säker på att ha allt under kontroll.
MattEMaT eller någon annan riggkunnig får gärna kommentera det hela!
Edit: Rättade till mindre skrivfel.
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-30
- Inlägg: 158
- Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
- Ort: Södermalm
En intressant sak är ju viktfördelning här. Den tyngsta lasten är ju där de två scanrarna hänger, inte 2 st Mac250.
Och oavsett om det är under riggning, Så är sättet trossen plockas upp med hjälp av slingen här fantastiskt fel. Genom att lyfta som man gör här, har man sett till att bara lyfta 2 rör, och inte i trossen som kanske var meningen. har man dessutom chokat runt det övre röret så lyfter man bara i ett...
Ser ut som om de hade för lite rigging/kunskap med sig...
Mvh Brattberg.
Och oavsett om det är under riggning, Så är sättet trossen plockas upp med hjälp av slingen här fantastiskt fel. Genom att lyfta som man gör här, har man sett till att bara lyfta 2 rör, och inte i trossen som kanske var meningen. har man dessutom chokat runt det övre röret så lyfter man bara i ett...
Ser ut som om de hade för lite rigging/kunskap med sig...
Mvh Brattberg.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4339
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Om man ser på bilden som va först så har jag en sak och påpeka. Man ska alltid rigga så att trillar en fästpunkt Så ska det hänga kvar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Marcus Jönsson skrev:Om man ser på bilden som va först så har jag en sak och påpeka. Man ska alltid rigga så att trillar en fästpunkt Så ska det hänga kvar.
Seriöst? punkter "trillar" inte ner! Okej jag köper att en del arenor vill att man sätter stål safety på trossar som hängs över publik i bara 2 punkter. Men om man har 3 punkter på trossen inte behöver ha safety på motorn.
Alltså man sätter safety så att motorns punkt kan dra utan att skiten kommer ner. För det händer ju så ofta att motorer tappar lasten...=)
Klart man ska tänka på säkerheten men det får ju inte gå till ÖVERDRIFT.
Jag hade nog inte hängt trossen som dom gjort, men den hängde ju faktiskt kvar vad det verkar som.
Och innan disco avdelningen här gör en allt för stor sak av det här så vill jag bara fråga när ni senast följde vikt angivelserna på en 0.87:a ???
Är det nått man kommer dö av så är det ju när en sån djävel tvärfull i moonflower effekter kommer flygande och träffar en i bakhuvudet , inte av att folk tappar trossar..!!
Och ärligt hur många kunder ser skillnad på tejp på sprint och tejp på kabel..? i synnerhet på en tross 10m upp kom igen nu..!
Vänligen
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster