Bärighet för dekortross?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Bärighet för dekortross?

Inlägg av Olle Högberg »

Jag spelar i ett band som brukar ha ett par gig om året, oftast i öltält på sommarfestivaler och sånt. Vi jobbar ideellt och investerar hela gaget i nya prylar. Efter att nyligen ha köpt två dubbla 18-tumsbasar har vi ganska tomt i kassan, men vi skulle ändå vilja satsa mer på det visuella intrycket inför nästa gig, nu när vi äntligen fått ett PA som låter riktigt fett.

Vi ska skaffa en backdrop med vår logga, och molton som täcker runt om hela scenen (utom där fram förstås). Vi har en liten ljusrigg med 8st PAR-56 på enkla stativ, men på sikt ska vi skaffa mer. Jag funderar på att använda LED-kannor som bakljus, så kan man färgväxla dom fritt, samtidigt som man inte riskerar att bränna några proppar. Plus att det inte blir så olidligt varmt på scenen. Problemet är hur vi ska hänga upp allt på ett snyggt sätt? Vi försökte använda tältbalkarna för molton vi lånat förra året, men det fungerade dåligt.

En riktig fackverkstross av 3 m höjd med triobalkar runt en scen på 5x8 meter går loss på åtminstone 20000, så då får vi inga stålar över till att köpa de andra prylarna vi vill ha. Men då såg jag att Thomann även hade en "Decu-truss" av klenare dimension, ett fackverk av tre 15 mm rör. Så här beskrivs den på deras hemsida:
DECO-TRUSS constructions are meant as design-elements and for installing low weights. Please respect the regulations in respect to trussing constructions.
Hur lite är "low weights"? Molton av 3 m höjd väger ca 1 kg/ löpmeter, medan dom största LED-kannorna väger drygt 2 kg styck. Hur tätt vågar man sätta kannorna? Behövs det några extra stödben i mitten, eller det kanske räcker med att fästa den längsta trossbalken (8 m) i tältbalkarna med långa spännband?

Är den trossen något att ha? Jag är medveten om att man inte bör använda den vid rena utomhusgig, men i ett öltält bör den väl duga?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tycker du ska införskaffa en "ladder" alltså en 2rörig tross.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Dekor truss är gjort för just det som det heter. Ska du veta exakt hur mycket du får lasta i dom så måste du begära data blad på dom. Som exempel på Prolyte E20d trussen som är en trekants så får man på en 1m bit lasta totalt 310kg pugnt och lika mycket totalt på en 3m bit så e det 139kg pugnt och 279kg totalt. På en 5m bit så är det 81kg pugnt och 162kg totalt. Om man börjar räkna så blir det snabbt några kg av det när man börjar räkna på tyg kannor kabel mm.

Billig truss e billig att köra men kan bli dyrt när någon frå den i hyvet efter att den har get med sig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Dekortrossen är ju typ mest gjort för smålampor som PAR-16 och liknande, inte tungt scenbruk. Kolla vendolin och liknande och köp beggad riktig truss. Kolla även Starlight och en hel del andra större firmor som ofta har välfyllda beg-listor på nätet. Sen kan du ju alltis börja med en baktruss av riktig truss och sen öka på det allteftersom.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bärighet för dekortross?

Inlägg av Hasse Queisser »

Olle skrev:eller det kanske räcker med att fästa den längsta trossbalken (8 m) i tältbalkarna med långa spännband?
Spännband är inget man hänger last i.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad är max spännvidd för den där trossen? Orkar den ens med sig själv på 8 meters spännvidd?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 742
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Satsa på en Riktig fyrkants tross. Så som Eurotross FD34 eller Prolyte h30v. Köp beggat. Snåla aldrig med nått som ska hänga över huvuet på folk. Finns även kopior på dessa fabrikat. Skiljer dock inte mycke i pris...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ett par lyftar som tar 100 kg till 3.5 m höjd samt 8 m triobalk för att hänga backdrop och bakljus får man för drygt 15 papp på Thomann. Och en sån variant blir ju väldigt flexibel. Nackdelen är att man inte får någon molton på sidorna.

Men ännu elegantare vore att bygga en ställning av balkar och kryss runt hela scenen, så att man kan hänga molton och några kannor på sidorna också. En sån tross i de dimensionerna jag vill ha (8b x 5d x 3h) kostar dock drygt 40 papp på Teknilux i Malmö. Ladder-varianten kostar ca 24 000.

Fyrkantstross låter som lite overkill för att hänga molton och några kannor. Och hutlöst dyrt för ett amatörband att skaffa, även begagnat.

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Olle skrev:

Fyrkantstross låter som lite overkill för att hänga molton och några kannor. Och hutlöst dyrt för ett amatörband att skaffa, även begagnat.
Sant, men jag lovar att du kommer att bli duktigt arg när du skall börja att bygga hörn med trekant
trekant är bra om man vill ha rak tross men skit när man skall ha hörn

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Så farligt är det inte, iaf inte om man ser till fördelarna som finns (Kostnad bl.a).

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är inga svårigheter och göra hörn av trekants truss. Jag använder bara färdiga hörn jag kan aldrig tänka mej och gör hörn med spändband eller dubbelburton som man har sätt. Man vill göra ett säkert jobb och inte riskera livet på sig själv eller alla andra som kommer att stå där under. Lika så att använda en stabil truss Dekortruss är en sak som jag glömmer direkt för att använda över scen. När man börjar tänka och räkna på det så blir det lätt lite sytörre vikter av det. Om man räknar på totalvikten på dekortruss så på Prolytes E20 truss så på 8m så är max vikten på hela 8m biten 93,6kg och en pugnt på 47kg. 8M på deras lite dyrare X30D som är en trekants så får man lasta 440kg totalt och pugnt på 220kg.

Det är bättre och kan bli billigare att satsa på en lite dyrare truss än att ta den billiga som man måste byta ut efter något år för den har slagit sig eller vridigt sig eller rent av västa fall knäkts och skadat eller slagit ihjäl någon.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Trekantstross med riktiga hörn och quicklock kostar som sagt över 40 papp i Sverige för den scenstorlek mitt band behöver. Det priset är mer än dubbelt över smärtgränsen. Det lutar nog åt ett par 100kg lyftar och 8 meter rak trekant för ett totalpris av 15 000 på Thomann. I en sån tross vågar jag dessutom hänga min scanner, det hade hag inte vågat i en klen dekortross. Går nog mycket snabbare att rigga än en heltäckande tross som man bygger som Mekano också.

Molton på sidorna kan man alltid hänga i tvättlinor från taket eller nåt. Inte lika elegant, men det funkar.

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Kan bli svårt
Bilagor
156403.jpeg
156403.jpeg (11.82 KiB) Visad 10215 gånger
182120.jpeg
182120.jpeg (5.33 KiB) Visad 10215 gånger

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Olle skrev:Ett par lyftar som tar 100 kg till 3.5 m höjd samt 8 m triobalk för att hänga backdrop och bakljus får man för drygt 15 papp på Thomann. Och en sån variant blir ju väldigt flexibel. Nackdelen är att man inte får någon molton på sidorna.

Men ännu elegantare vore att bygga en ställning av balkar och kryss runt hela scenen, så att man kan hänga molton och några kannor på sidorna också. En sån tross i de dimensionerna jag vill ha (8b x 5d x 3h) kostar dock drygt 40 papp på Teknilux i Malmö. Ladder-varianten kostar ca 24 000.

Fyrkantstross låter som lite overkill för att hänga molton och några kannor. Och hutlöst dyrt för ett amatörband att skaffa, även begagnat.

Har du frågat Teknilux om de kan fixa nån deal på en komplett 8x5x3m truss? Borde inte vara några större problem att fixa ett bättre pris vid lite större mängd tycker jag. Bygger du med 3 och 4 meters bitar är under 30 000 kr för komplett truss inte omöjligt i alla fall.

Det finns även mellanting, inte bara klen decotruss och "riktig" 50 mm truss. 35 mm truss med snabbfästen listar t.ex. 1290 inkl moms för en 2 meters bit.
Martin / Optisound

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Christer Löfgren skrev:Kan bli svårt
Vad bevisar dina bilder egentligen tror du?
Självklart finns det hörn som inte passar varandra, men det finns det i alla olika sorters system. Förstår inte vart du vill komma faktiskt. Du kan bygga samma sorts konstruktion som med fyrkantstross när du använder trekantstross.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Christer Löfgren skrev:Kan bli svårt
När man köper in hörn och liknande till trekantstruss får man bestämma sig ifrån början om man vill ha "apex down" eller "apex up", dvs åt vilket "håll" man kunna bygga trossen. Det finns alltså två typer att välja mellan, och självklart passar de inte ihop med varandra.

Fördelen med fyrkant är att den går att bygga hursomhelst, utan att behöva komma fram till tråkiga överraskningar om man bygger lite mer avancerade konstruktioner.



Vad det gäller ursprungsfrågan så tycker jag det låter vettigt att börja med två stativ och en baktruss, det är ju oftast detta man ser ute på gig. Bygga trossbur och åt sidorna verkar lite väl ambitiöst och tidskrävande! Truss tar ju plats och kostar pengar, så jag tror en baktruss räcker fint till att börja med.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dessutom var det där om jag inte ser helt galet två helt olika system.
Spelar ingen roll hur fyrkantig trossen är när man står med två olika fabrikat (oftast).

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle skrev:Trekantstross med riktiga hörn och quicklock kostar som sagt över 40 papp i Sverige för den scenstorlek mitt band behöver. Det priset är mer än dubbelt över smärtgränsen. Det lutar nog åt ett par 100kg lyftar och 8 meter rak trekant för ett totalpris av 15 000 på Thomann. I en sån tross vågar jag dessutom hänga min scanner, det hade hag inte vågat i en klen dekortross. Går nog mycket snabbare att rigga än en heltäckande tross som man bygger som Mekano också.

Molton på sidorna kan man alltid hänga i tvättlinor från taket eller nåt. Inte lika elegant, men det funkar.
Stället för tvärlinor blir rätt häckigt ta istället och fixa två Manfrotto 087 stativ med burton topp och två 3 eller 4 m 50mm aluminium rör som du sätter på sidorna och hänger tyget i. Rören sätter du med dubbel burton i trossen. En enkel och billig lösning som blir helt klart snyggare än tvär linor.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Eller inte ens med rör utan bara stativen med varsin ölback på så att de inte åker bak. Molton är ju inte så förbaskat tungt..

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Tommy Pettersson skrev:Dessutom var det där om jag inte ser helt galet två helt olika system.
Spelar ingen roll hur fyrkantig trossen är när man står med två olika fabrikat (oftast).
Hoppas du inte HÖR lika illa som du ser :twisted:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster