Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Här kan du diskutera bubbelmaskiner, pyroteknik, eld, snömaskiner, skum, co2, konfetti, fläktar mm.
Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Erik Boson »

Hejsan, har ett litet problem som jag ska (så gott jag kan) förklara.

Är så att jag ska sätta upp en skolmusikal med gymnasieungdomar i vår. Och i en av scenerna ska det vara en pistolduell, där ett gevär ska skjuta 4st skott. Aktören ska helst kunna avfyra själv.

Det som beställaren vill åstadkomma är en knall samt en gnista från gevärspipa. Undrar ifall någon gjort detta tidigare och kan komma med tips/ideér på enklare lösningar samt alternativa pyroeffekter för ändamålet?!
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Erik Lindvall »

Kolla med Hasse på Panorama Film & Teatereffekter. Han kan säkert hjälpa dig.
08-448 91 00
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Krister Uddén »

Erik Boson skrev:Hejsan, har ett litet problem som jag ska (så gott jag kan) förklara.

Är så att jag ska sätta upp en skolmusikal med gymnasieungdomar i vår. Och i en av scenerna ska det vara en pistolduell, där ett gevär ska skjuta 4st skott. Aktören ska helst kunna avfyra själv.

Det som beställaren vill åstadkomma är en knall samt en gnista från gevärspipa. Undrar ifall någon gjort detta tidigare och kan komma med tips/ideér på enklare lösningar samt alternativa pyroeffekter för ändamålet?!
Låter ojyst att ha ett gevär i en pistol duell ;-)
Men en liten pyro effekt i gevärspipan triggad av microbrytare vid avfyrningsmekanismen låter ju som det enklaste.
Dock med lite krav på säkerhet och så.
Jag kanske inte skulle vilja släppa iväg en gymnasie elev (under 18år?) med pyro på en scen.

När jag jobbat med en show med Lucky Luke, spå skjuter han snabbare än skuggan...
Då körde vi med en pyro effekt i bältet med dold knapp,
Så han sköt av själv samtidigt som han rörde vid revolvern...
Något liknande borde funka för Er.


Karl-Johan på http://westeff.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.arclight.se/" onclick="window.open(this.href);return false; kan vara ett tips eller
http://www.pyrosmalandskrutbruk.se" onclick="window.open(this.href);return false;. som leverantör av pyro

Lycka till.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Gustaf Gagge »

som sagt Hasse Harnesk är inget dåligt förslag.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Holger Tistad »

Har ni funderat på att stilisera det? Ett av de mest effektiva pistolskott jag någonsin hört på en scen gjordes av pianisten som i rätt ögonblick lät foten glida av en av pedalerna. Smällen med åtföljande efterklang i pianots strängar blev mycket mer suggestiv än någon pyroeffekt jag hört.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag vet en kille som bara skulle ha knallen. Om jag inte minns helt fel så gjorde han en avfyrningsmekanism till ett rör och använde en patron från en signalpistol. Detta användes på Helsingborgs konserthus. Mycket effektfullt, men övriga orkestermedlemmar hade vissa synpunkter på ljudtrycket... :-)
Om du vill kan jag kolla exakt hur han gjorde det hela.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med effekt av pistolsduell i musikal

Inlägg av Erik Boson »

Tack alla för hjälpen såhär långt!

Holger; Ingen dum idé! blir troligtvis den snyggaste (och mest ekonomiska) lösningen för dem. Ska försöka få dem att gå med på en sådan :)

Magnus; Du får gärna kolla upp mer exakt hur han gjorde det :)
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster