skummaskin

Här kan du diskutera bubbelmaskiner, pyroteknik, eld, snömaskiner, skum, co2, konfetti, fläktar mm.
Simon Gustavsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 15:13
Presentation: Driver simonsljudoljus. Nu för tiden gör jag mest ljudtekniker jobb.
Ort: Skövde
Kontakt:

skummaskin

Inlägg av Simon Gustavsson »

Hej

Har tänkt att använda en skummaskin ute på ett jobb, och sitter nu funderar på hur det är med lagar när man kör skummaskin.
Antar att jag måste ringa kommunen och se vad dom säger om att det kommer rinna ner i ders brunar.
Nån som vet vad kommunen brukar säga om sånt här.
Jobbet ska köra mitt i centrum.


/Simon

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: skummaskin

Inlägg av Leif Baltazars »

Lämpligast är väl att få en innehållsförteckning på skummet, sedan kontaktar du kommunens avloppsverk som kollar om detta har någon inverkan på ev mikro organismer och liknande i avloppsverkets system. Det är olika, beroende på reningssystem. Antar att det är OK med innehållet i skummet. Mycket skummande medel är byggt på kokosolja.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: skummaskin

Inlägg av Jocke Hammar »

Om evenemanget är utomhus så kommer det att hamna i en dagvattenbrunn.
Dagvattnet renas ofta inte i de flesta kommuner utan grovfiltreras kanske bara, det betyder att det du släpper ut hamnar rakt i en sjö eller å.

Det troliga är att du kommer att rådas att inte använda det.

Men kolla med den kommunen hur deras dagvatten tas om hand.
Jocke Hammar

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Re: skummaskin

Inlägg av Krister Hedgren »

Gör som Leif säger annars kan det bli en dyr historia, vet några i Skövde som fick betala en härlig summa för att sannera dagvatten brunnarna efter en skummaskin. Men som sagt kolla med kommunen innan du sätter igång någon maskin.

Simon Gustavsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 15:13
Presentation: Driver simonsljudoljus. Nu för tiden gör jag mest ljudtekniker jobb.
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: skummaskin

Inlägg av Simon Gustavsson »

Den ska användas i skövde så känns ganska kört då :D
Tack för svar.


/Simon

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Re: skummaskin

Inlägg av Krister Hedgren »

Kontakta kommunen och prata med dom. Det kan ju vara så att dom har någon lösning på hur ni ska få bort skummet efteråt.

Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Re: skummaskin

Inlägg av Johan Lindberg »

Kan man köra skummaskin i ett badhus?

Eller blir det problem med reningen då?

/ J

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: skummaskin

Inlägg av Thomas Nilsson »

Jag har erfarenhet av skummaskin på badhus. Vi körde iofs inte skummaskinen i samma rum som poolen men folk som var "nerskummade" hoppade i poolen. Blev skum på ytan som sakta försvann.. Vi hade hyrt simhallen ett dygn extra för att vara säkra på att skumet på ytan hade försvunnit då de blev rätt mycke när nästan alla sprang mellan skumparttyt och poolen flertalet ggr under kvällen. Men inga probelm med rening eller dyl.

/Thomas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster