Behövs tillstånd för pyrofontän?

Här kan du diskutera bubbelmaskiner, pyroteknik, eld, snömaskiner, skum, co2, konfetti, fläktar mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Behövs tillstånd för pyrofontän?

Inlägg av Olle Högberg »

Min musikförening ska arrangera en singback-show med ett gäng ungdomar i åldrarna 11-16 som gått i vår scenskola detta läsåret. Vi brukar bjuda in rikskända gästartister till dessa shower, dels för att locka en större publik än dom närmast sörjande och dels för att det ger en extra sporre för våra ungdomar att få uppträda tillsammans med TV-kändisar. I år har vi fått hit två av tjejerna i Sarek, Zara och Stina.

Med dom som gästartister så är ju låten "Genom eld och vatten" självklar som final. Och då har jag funderat på att showa lite extra med pyroeffekter på sista refrängen. Fontäner vore coolt. Dom behöver inte vara så stora, bara det händer nånting extra.

Vaktmästaren på den kommunala scenen vi ska vara på visste inte exakt vilka regler som gällde, ibland måste man gå till brandkåren och bevisa att man behärskar tekniken innan man får använda pyro. Vi har avfyrningsramper sedan innan, d.v.s. metallrör som skärmar av effekten så att lågan bara kan gå uppåt, vilka vi använde på en musikal för fem år sen. Då var vi tvungna att skaffa tillstånd, kanske för att det var ganska stora fontäner.

Nu till mina frågor: finns det rikstäckande regler för hur användning av pyro eller är det en lokal angelägenhet? Måste man ha tillstånd för alla pyroeffekter eller finns det pjäser som är så små att man får använda dom ändå? Det senare vore att föredra, eftersom vi som leder arrangemanget har ont om tid att fixa allt runtomkring pga civila jobb och andra åtaganden.

Nu vet väl dom som säljer prylarna (Fyrverkerisällskapet Kort Stubin) förmodligen vilka regler som gäller, men jag tänkte dubbelkolla med forumet också.

*farao*

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag har för mig att det krävs ett tillstånd från Polisen av alla ställen. Gäller vid all pyro där allmänheten vistas... men jag är inte 100% säker.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster