Pyroteknisk Kurs/Utbildning

Här kan du diskutera bubbelmaskiner, pyroteknik, eld, snömaskiner, skum, co2, konfetti, fläktar mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Pyroteknisk Kurs/Utbildning

Inlägg av Tommy Pettersson »

Någon som kan rekommendera någon?
Såg att Smålands Krutbruk har en, den var ganska dyr dock.
DI har också det momentet i vissa av sina utbildningar.
Scesam har tydligen också en endagarskurs, står inte när dock. Eller var. Är det i malmö så är det ju lite drygt när man bor i STHLM. Har mailat dom och frågat.

Vad jag utrönat så står det inte i lagen att man MÅSTE ha en sån här kurs bakom sig, är det rätt? Att man bara behöver tillstånd för vissa pjäser.
Tänker mest på inomhusbruk nu.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Pyroteknisk Kurs/Utbildning

Inlägg av Magnus Johansson »

TommyToad skrev:Vad jag utrönat så står det inte i lagen att man MÅSTE ha en sån här kurs bakom sig, är det rätt? Att man bara behöver tillstånd för vissa pjäser.
Tänker mest på inomhusbruk nu.
Jag är inte helt säker, men jag tror att det är så att man måste ha någon form av utbildning för att få tillstånd både för att förvara pjäserna och för att använda dem.

Jag tror Classe på Kulturteknik här i Linköping ger kurser i hantering av pyroteknik. Om inte annat så har han i alla fall kompetensen att hantera sådana saker själv, men det var ju inte riktigt vad som efterfrågades.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om inte Claes ger kurses så vet han åtminstone vart man kan vända sig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Finns det inget i Stockholm? Är det bara lantisar som är interessarad av pyro? :O

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Skulle inte kalla Linköping för landet.. ;)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Magnus (queerdoo) är utbildad pm:a han och fråga!

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 13:11
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace
Ort: Rydal

Inlägg av Pontus Ringholm »

Lånar tråden lite;)

-----------------------------------------------

undrar om det finns någon sådan kurs här i närheten av Göteborg som man kan gå....

har fått lite förfrågningar till pyroteknik, även kul att kunna erbjuda det.
har googlat en stund och inte hittat något så lockande...
Kanske haft fel nyckelord på google även tips på det tges emot...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

För alla som undrar: man behöver ingen utbildning för att använda prylarna men man behöver tillstånd från polisen och det får man bara om man har dokumenterad kunskap vilket för det mesta tolkas av polisen som att man ska ha papper på att man genomgått någon form av kurs inom området och att dom godtar kunskaperna som den ger. Det roliga är att man får ha ganska mycket pyro hemma under sängen utan tillstånd men inte ett enda gram på ett företag utan tillstånd och specialförvaring för det (fick höra det av en pyrotekniker här nere som väntade på att förvaringen på företaget skulle bli godkänd).

För att hitta en utbildning så är det enklaste att fråga någon som jobbar med det om dom vet för dom har ju iaf koll på var dom gick utbildningen själva.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

För att köpa pyrotekniska effekter krävs ingen utbildning, däremot krävs att köparen har tillstånd av polisen för innehav. Det tillståndet kräver inte heller någon utbildning, endast att a) förvaringsutrymmet är av sådan art att det godkänns vid en inspektion av polisens tillståndsenhet och b) att sökanden inte gjort bort sig komplett i laglig mening. Tillståndet kostar ca 300 kr att söka, kostnaden är densamma oavsett tillstyrkan eller avslag. Inga konstigheter alls, till och med en ljudtekniker (läs: undertecknad) får tillstånd. :wink:

Såvitt jag vet finns fortfarande inga formella utbildningskrav för användning, däremot kan man nog anta att ansvarsfrågan vid ett missöde kan bli genuint jobbig om det visar sig att den som hanterat pjäserna inte haft så god koll som han/hon borde haft.

Eftersom tillstånd för användning (fortfarande bara såvitt jag vet) ges för varje enskilt tillfälle och oftast efter besiktning spelar rimligen de konkreta förutsättningarna i det speciella fallet större roll än vem som trycker på knappen. Rätta mig gärna, om någon har aktuell stenkoll!

Räddningsverkets bestämmelser (Sprängämnesinspektionen finns inte längre som enskild myndighet) finns förresten HÄR.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mikael: det har är lite sådär med tillståndet att köpa och förvara, det gäller i tre år från det att man fått det, saxat från Smålands Krutbruks info om tillstånd:

"Har Du ingen tidigare erfarenhet kan ett utbildningsintyg från oss räcka för en enskild pjäs men vill Du ha ett tillstånd som berättigar dig att inköpa mer än en viss typ av pjäs krävs normalt sett en utbildning"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag har ingen formell utbildning, men tillstånd att förvara/inneha. Det finns säkert distributörer och tillverkare som, med all rätt, ställer strängare krav än så för att sälja men i slutänden om man hårddrar det är det rimligen bara myndighetskraven som avgör?

Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Fabian Ebbesson »

jag är också intresserad av pyroteknik udbildning, de hela värkar lite luddigt, ingen som kan ge ett klart svar?

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Kolla med Primetime dom kör en hel del pyro..
Dom bör ju veta: 08-442 56 50
Fan av 3Fas feat Nollan!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Som föregående talare, kolla med primetime det gjorde jag för länge sen då jag ordna utbildning och grejer,

För att få köpa pyro stuffs av dom samt för att få inneha så måste du söka ett polis tillstånd "för förvaring av explosiva varor", finns på polisens hemsida att fylla i. Sedan måste du ha en kort utbildning på papper som du kan få av grabbarna på primetime om du åker dit. Efter du fått både polistillståndet samt utbildningen så kan du handla prylar av primetime,dock måste arrangören endå söka tillstånd för varje ställe/arrangemang sedan som pyro ska användas och det gör man på annat illstånd hos polisen, dock om arrangören är smart kan man söka tillstånd för pyro använding på samma tillstånd som arrangemangstillsåndet vilket gör det ej blir nå dyrare. Beroende var man bor så verka dom va olika stränga på att ge dig tillståndet för förvaring av explosiva varor, det kan hända du måste gå utbildningen först för att få polistillståndet, det fick jag göra i min lilla stad, dock vet jag dom som ej behövt ha utbildningen först. kolla med din lokala polis station. Du komma att behöva intyga på polistillståndet att du förvarar grejerna i låst plåtskåp samt ha släckare nära och/eller rinnande vatten, ha förmig det va nå mer också men allt står på ansöknings blanketten.

primetime hjälper dig dock med allt

Michael Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 00:04
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael Eriksson »

Kolla med dessa borde ha bra koll dom bombar en del.....

http://www.pyro.se/
http://www.fyrverkerifabriken.se/

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 00:18
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown
Ort: Borlänge

Inlägg av Christine Carlsson »

Nej det behövs ingen formell utbildning, däremot så underlättar det med att få tillstånd av polisen (som du måste ha) om du har dokumenterad erfarenhet av pyroteknik.

Kontakta gärna Rainer Haag på; rainer@pyroproffs.se
Han har koll på läget och är en klippa!
Och han finns i Stockholmsområdet... Lycka till!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Eje Berglund i Furuvik utanför Gävle är en hejare på pyro. Robert Wells, Vattenfestivalen och dom flesta stora fyrverkerierna i Europa. Har egen tillverkning/import. 026-986 60. www.eje.se
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Hasse Harnesk på Panorama film och teatereffekter har hållit i pyrokurserna på dramatiska institutet.

http://www.panoramafilm.se/
Hasse Harnesk
Tel: 08 448 91 02
hasse@panoramafilm.se
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Gustaf Gagge skrev:Hasse Harnesk på Panorama film och teatereffekter har hållit i pyrokurserna på dramatiska institutet.

http://www.panoramafilm.se/
Hasse Harnesk
Tel: 08 448 91 02
hasse@panoramafilm.se
.....och jag har fortfarande inte fått det dokumenterat av honom
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst