Rök i idrottshall

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Rök i idrottshall

Inlägg av Emil Elmqvist »

Tja!
Jag har ett inbokat discojobb nästa vecka i en idrottshall. Min fråga är hur man bär sig åt med brandlarmet. Brukar det gå att stänga av? Vilka ska kontaktas i sånna fall. Känns lite tråkig med disco utan rök :(
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är anläggnings skötaren som ansvarar för att stänga av och även ge godkänande för att stänga av. Vaktmästare på plats brukar ha lite koll på vem det är. Är det kommunen så är mitt råd ta kontakt nu för det kan hända att de blir kinkiga och säger nej om man kommer samma dag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

det bör sitta en skyllt i eller i anslutning till bft eller ca

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Jacob Henriksen »

På min gamla skola skötte vaktmästaren det. Vi kom överens om vilka tider det gällde så ordnade han så att brandlarmet blev avstängt. Dock under en julshow ett år så blev det ett litet missförstånd så brandlarmet startade mitt under genrepet, och femhundra ungar fick stå ute i 15 minusgrader ett bra tag. Rektorn vart ändå nöjd för han hade planerat en brandövning några veckor senare men fick den lite tidigare i stället :)

Se till att prata med rätt person och se till så att inga missförstånd uppstår ;) Lycka till!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

det är dyrt att missa men dety skiljer mycket mällan komuner

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Jörgen Torsson »

I våran kommun stänger de bara av brandlarmet om man bekostar brandvakter från räddningstjänsten = dyrt.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Christopher Berg »

Här i stan så stänger dom inte av några brandlarm i skolor eller idrottshallar längre..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Emil Elmqvist »

Det kommer lösa sig fint de här. För de första så fanns inga deckare i A-hallen där vi ska vara och för de andra så är vaktmästaren där deltids brandman så han fixar de i fall att larmet går igång :D
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Jörgen Torsson »

"You lucky bastard!" :)

Jakob Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 nov 2012, 12:28
Presentation: Hej, Jag är en kille på 16 år och kör ljuset för ett band som heter Youngsters (youngsters.se) Kör även lite för andra band med fast mest för just dem. Jag börja köra ljuset när jag gick i 5:an (Då va jag skit liten!) Men under åren har jag blivit bättre. När jag gick i 5:an hade vi "bara" par 64 LED kannor och runt 14 glödljus (frontljus) Men nu har jag blivit bättre och börjat köra med lite "movingheads" Men jag söker fler!

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Jakob Eriksson »

Mitt råd är att inte lyssna på vaktis när han säger att det är avstängt. Utan testa så det är avstängt med. Jag var på ett disco jobb förra veckan och vaktis sa det var avstängt men det var det inte. Men vi sket lite i det och spelade över larmet. :)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Emil Brolin »

Ursäkta min franska, men det var väl ett satans dumt råd?

Att ignorera ett brandlarm låter inte som det smartaste att göra i min bok. Du vet inte vad som har triggat larmet och om du då bara puffar på med ditt kommer ju ingen att agera på larmet. Rätt vad det är brinner hela skiten ner och en massa folk stryker med.

Jakob Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 nov 2012, 12:28
Presentation: Hej, Jag är en kille på 16 år och kör ljuset för ett band som heter Youngsters (youngsters.se) Kör även lite för andra band med fast mest för just dem. Jag börja köra ljuset när jag gick i 5:an (Då va jag skit liten!) Men under åren har jag blivit bättre. När jag gick i 5:an hade vi "bara" par 64 LED kannor och runt 14 glödljus (frontljus) Men nu har jag blivit bättre och börjat köra med lite "movingheads" Men jag söker fler!

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Jakob Eriksson »

Jo sant. Men man märker ju att det är röken ifrån rökmaskinen om det sätts igång när man börjar spruta rök. Sedan var vi 4 tekniker på plats som har heta arbeten utbildning så om det hade varit något hade vi ju gjort något.. :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

fortfarande en ansvars fråga som ingen inhyrd kan ta utan det är arrangören som ska ta det ansvaret
och en arrangör som inte tar ett brandlarm på fullaste allvar bör sluta med det dom håller på med

brandlarm är en livräddande säkerhetsutrustning som inte bör ignoreras

och där av att det brukar vara krav att ljudet stängs av vid brandlarm så att publiken hör larmet

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Christopher Berg »

En kompetent anläggning för publika utrymmen ska inte gå att koppla ifrån, man fördröjer istället zonen/zonerna i fråga..
Det skall då mycket till innan deckaren löser ut för brand..

Och att "man märker det" är ingen bra idé att ha, det skall läsas av från brandskåpet, där centralen talar om vilken zon som löst ut.

Nästa gång kanske det händer att något fattat eld samtidigt som ni började spruta på med rök.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Niklas Elste »

Christopher Rosenstam skrev:En kompetent anläggning för publika utrymmen ska inte gå att koppla ifrån, man fördröjer istället zonen/zonerna i fråga..
Det skall då mycket till innan deckaren löser ut för brand..

Och att "man märker det" är ingen bra idé att ha, det skall läsas av från brandskåpet, där centralen talar om vilken zon som löst ut.

Nästa gång kanske det händer att något fattat eld samtidigt som ni började spruta på med rök.
larmlagring är bra men det kräver kompetent personal på plats för annars är det bara nått som fördröjer ett ingripande av reddnings tjänsten

och om vi nu ska vara lite djuplodande tekniska
det enda riktiga alternativet är värmedetektorer
det något sämmre alternativet är detektorer med inlärda brandsenarion som då vet hur en riktig brand beter sig men det är i alla fall ingen garanti att det inte löserut

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Erik Lindvall »

Jakob Eriksson skrev:Jo sant. Men man märker ju att det är röken ifrån rökmaskinen om det sätts igång när man börjar spruta rök. Sedan var vi 4 tekniker på plats som har heta arbeten utbildning så om det hade varit något hade vi ju gjort något.. :)
Om ni nu alla fyra gått "Heta arbeten" så verkar ju inte de ha hjälpt så mycket då ni inte ingrep trots att larmet gick.

Du kanske är för ung med låt oss aldrig glömma Göteborgsbranden och vad för tragedi en brand på ett discotek kan orsaka!

http://www.krisinformation.se/web/Pages ... 74039.aspx
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Rök i idrottshall

Inlägg av Emil Brolin »

Det är ju inte heller säkert att larmet går direkt när man börjar puffa. Tycker att det är vanligare att det går en bit in när det börjar bli tjockt med rök.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster