Faze 1050, har du sett den?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Marcus Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 nov 2010, 22:10
Presentation: Ljustekniker för en teaterförening, jobbar på hobbynivå.

Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Marcus Eriksson »

Jag ska till att köpa en hazer till ett teaterkompani och har fastnat för FAZE 1050 FT från ROBE. Undrar ifall någon har sett hur den funkar?

Har haft blandade erfarenheter av crackers tidigare, ger fantastisk rök/haze men låter fruktansvärt illa vilket gör att dom hamnar på underliga platser bakom scenen, dessutom är dom i dyraste laget att hyra hela tiden och ännu dyrare att köpa. Men om någon har ett tips på en prisvärd och tyst cracker så skulle det vara kanon.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har en sådan, fast jag har för mig att den heter något annat!

Fungerar bra, Snygg rök, variabel rökmängd

Mindre bra: låter mycket, lång uppvärmnings tid, Moderkortet har haft lite tjall, har bytt ut det 2ggr vad det beror på vet jag inte! Måndags exemplar kanske,

Marcus Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 nov 2010, 22:10
Presentation: Ljustekniker för en teaterförening, jobbar på hobbynivå.

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Marcus Eriksson »

Mindre bra: låter mycket, lång uppvärmnings tid, Moderkortet har haft lite tjall, har bytt ut det 2ggr vad det beror på vet jag inte! Måndags exemplar kanske,

Låter den mycket även på lägsta fläktinställning? Jag kan förstå om högsta låter mycket, men hade hoppats att den lägre skulle var tyst.
Jag vill som sagt ha något som går att köra medan det står skådisar på scenen och pratar, helst utan att publiken hör eller ser det. Vi gör nämligen musikaler och jag vill rök på lite subtilt ett par minuter innan låtarna så att ljuset syns bättre.

Uppvärmingstid är inget problem, jag får helt enkelt planera lite extra.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kan va möjlighet att den nya maskinen är tystare

Min maskin tycker jag låter oxo på lägsta fart

Tror min maskin heter 310 något

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Hasse Queisser »

Du får skilja på hazers och crackers, det är helt olika tekniker (och användningsområden ibland).

Hazers har uppvärmningstid, låter ofta lite grann (varierar förstås mellan fabrikat/modeller) och lämnar inga rester att tala om på armaturer och övriga ytor.

Crackers ger oftast en överlägsen dimma med bra hängtid, har ingen uppvärmningstid (inte de jag sett iaf), låter oftast knappt alls, men lämnar riktigt jobbiga rester i armaturer och på allt annat i lokalen.

Vilket är viktigast för dig? Att den är tyst och ger snygg rök, eller att den inte är så dyr och inte lämnar några rester?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Har sålt några Faze 1000 och 1050, de ser nästan likadana ut. 1050 är ersättaren till 1000.

Lång uppvärmningstid (15-20min) och tung (typ 20kg), men annars bra för stationärt bruk (för mobilt bruk så hade jag hellre valt en Unique II). Styrpanelen är löstagbar och kabeln kan förlängas (XLR).

Du kan ställa densitet, fläkthastighet och timer på styrpanelen.

Fläkten låter kanske lite för mycket vid max-fart, men inte något som stör vid nattklubb/rock-uppträdande. Ventilationen på vissa ställen låter mer.

Samma (eller liknande?) maskin säljs även under Antari-loggan, då heter den X-310.

/M
_________________
T b a

Marcus Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 nov 2010, 22:10
Presentation: Ljustekniker för en teaterförening, jobbar på hobbynivå.

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Marcus Eriksson »

Till hasse: uppvärmingstid och kladd skiter jag i, jag kan starta maskinen dan innan om det är så och vi hyr lokalen en månad per år, så det är deras problem att städa (inget illa menat mot värden).
Men vad jag har hört låter alltid kompressorn till crackers en hel del. Med det sagt hade vi pengarna att lägga på en cracker med kompressor som går att gömma 25m bort i ett annat rum t.ex. swefog 3000, det vi har hyrt, så skulle jag göra det utan tvivel. Men vi har inte runt 40000 att lägga :)

Kontentan tyst och snygg rök samt ett pris under 10000, är vad jag letar efter.

Magnus: och hur låter den på låg nivå? Skulle vara jätte bra att veta.

Låt mig kort beskriva ljudproblemen när vi hade swefog 3000:en så var vi tvungna att bygga en ljudisoleringslåda för kompressorn fast den stod i rummet bredvid, som är ett fläktrum med eget golv och ståldörrar för att kunna köra den mellan låtarna, så tyst måste det vara...

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Crackerns rökrester är inte skoj! Är du i olika lokaler, ok
Men dina egna saker, en massa "fett" på glas å speglar

Niklas Berggren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 18:55
Ort: Piteå nu i Malmö

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Niklas Berggren »

Lite Ot men jag kan starkt rekomendera Unique II.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Faze 1050, har du sett den?

Inlägg av Hasse Queisser »

Kan inte påstå att jag gör mycket teater, utan oftast lite ljudstarkare gig, men jag har inte direkt reagerat på att crackers låter otroligt mycket. Kanske haft tur.

Uniquen ger faktiskt väldigt bra rök och är dessutom vätskesnåla. 1:an var det lite mycket service på de ex jag råkat ut för, men 2:an kanske är bättre. Har även hört mycket bra om Le Maitre Radiance, men inte testat den själv.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster