Fazer vs haze

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Fazer vs haze

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag tänkte köpa mig en stor hazer som ni kanske sett i tidigare tråd
men
jag tänkte skaffa mig en del mindre armaturer med och då undrar jag:
en fazer och en hazer är det samma maskin fast fazern gå på vanlig rökvätska?
jag har några tehnohaze från jem, gamla burkar men en vanlig liten fazer för en tusenlapp från tysken funkar väl i princip lika bra som en sådan, fast den är billigare?

tankar om detta? har bara haft hazers så inte prova fazers direkt men stött på dom på en del klubbar som haft

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Jonas Larsson »

Såhär har jag fått för mig att det ligger till:

Rökmaskin = värmer upp vanlig rökvätska.
Fazer = värmer upp vanlig rökvätska som sedan finfördelas med en fläkt. Är väl i princip en liten rökmaskin med fläkt framför helt enkelt.
Hazer = värmer upp hazevätska, finfördelas med fläkt.
Cracker = finfördelar crackervätska genom ett eller fler fina munstycken med hjälp av lufttryck (kompressor).

En riktig hazer kan nog finfördela röken lite mer än en "fazer", men vet inte hur stor skillnaden är igentligen.

Crackern har nog längst hängtid, kör en DF-50 ibland och i måndags stängde jag av den 1,5 timme före gigslut, då var det fortfarande bra med häng i lokalen en halvtimme efter gig. Så det hängde kvar i 2 timmar utan problem, trots ventilation och ganska stora omkringytor. En cracker ger nog den finaste röken, dock så vet jag inte om crackerröken är styggare mot lampor etc, kanske att den skapar lite mer beläggning eftersom den är oljebaserad än vad en hazer gör.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Sen finns det ju också crackers som värmer upp vätskan först, för att få en finare rök. MDG atmosphere gör det, och tror också swefog xeon gör det. Nu är det tydligen fel att kalla MDG-atmosphere för en cracker (fick jag lära mig på lightnetwork när jag försökte vara duktig), utan den är en egen grupp, och det torde ju Xeon också vara då.
Flest inlägg när den dör vinner!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Mattias Carlsson »

Då är det kanske en cracker man ska ha?
tips på sådana?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vad får den kosta? Måste den vara tyst?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Gustaf Gagge »

alla lampor blir jätte kladdiga av cracker, trodde alla oljebaserade maskiner var på väg ut från marknaden. skulle inte köpa en sådan.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ja, men det är priset om man vill ha fin rök. Om man tycker det är ett stort problem med olja på armaturerna, så använder man väl ingen cracker. Men varför skulle crackers vara på väg ut?

Vilken maskin skulle du köpa då?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Gustaf Gagge »

Anton Gildebrand skrev:Ja, men det är priset om man vill ha fin rök. Om man tycker det är ett stort problem med olja på armaturerna, så använder man väl ingen cracker. Men varför skulle crackers vara på väg ut?

Vilken maskin skulle du köpa då?
om jag inte skulle köpa en maskin med oljebaserad rökvätska. då skulle jag nog köpa en med vattenbaserad vätska.
okej om du tycker om att ha utrustning som ser ut som du stoppat den i frityrolja så gärna för mig. jag tänker inte hyra den av dig.

jag försöker alltid undvika de oljebaserade maskinerna trots att de ger en snyggare rök med bättre hängtid. men jag tänker bara att jag hellre drar i mig vatten och glykol ånga än fint fördelad mineral olja. men jag kanske har fel.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Funkar inte vanliga hazers rätt dåligt när det är kallt (röken kyls snabbt och sprids knappt)?
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Marcus Sandberg »

Gustaf Gagge skrev:alla lampor blir jätte kladdiga av cracker, trodde alla oljebaserade maskiner var på väg ut från marknaden. skulle inte köpa en sådan.
Dobe har en maskin som heter Haze 400 FT som är en oljefri cracker. Antari har en som oxå e olje fri.

Nackdelen med Cracker e mer att kompressorn låter så fruktansvärt mycket så man inte kan ha den på scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Jonas Larsson »

Robe Haze 400 använder väl oljebaserad vätska? Enligt hemsidan:

Liquid Used: Premium Haze
Premium Haze is a high density oil based liquid
for Hazers

Dock verkar vätskan till Antaris maskiner (HZL-1) finnas i både oljebaserad och vattenbaserad version.

Det finns ju delade crackers, tex swefog. Där man har kompressordelen för sig och sedan en luftslang fram till själva crackerdelen som då blir väldigt tyst.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Robe Haze 400 använder väl oljebaserad vätska? Enligt hemsidan:

Liquid Used: Premium Haze
Premium Haze is a high density oil based liquid
for Hazers

Dock verkar vätskan till Antaris maskiner (HZL-1) finnas i både oljebaserad och vattenbaserad version.

Det finns ju delade crackers, tex swefog. Där man har kompressordelen för sig och sedan en luftslang fram till själva crackerdelen som då blir väldigt tyst.
Robe Haze är olje fri vi köppte in en till kullturhuset i hässleholm. som vi bara har provkört men stängde efter några minuter efter att ljudteknikern klagade att den lät för mycket.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Mattias Carlsson »

Okej då är cracker ändå inget för mig då kanske, speciellt inte då dom låter så mycke

antar jag kan klara mig med mina 2 technohaze på små arr och så skaffar jag 2 st små fazers med

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Mattias, alla crackers låter inte så mycket, och på swefogs 300/3000 så kan man flytta bort biten som låter, och ha tyst på scenen.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Marcus Sandberg »

Riksteatern har byggt in sinna Crackers i en cease där det e bara en liten öppning för ström och en för att röken ska komma ut. De låter mycket mindre nästan helt tysta.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Robe HZ400 (visst heter den så? Antari har samma maskin med annat namn) är en maskin du ska skippa om det ska vara tyst. Det är en stor fläkt som går hela tiden i den som låter jättemycket, och inte går att styra.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anton Gildebrand skrev:Robe HZ400 (visst heter den så? Antari har samma maskin med annat namn) är en maskin du ska skippa om det ska vara tyst. Det är en stor fläkt som går hela tiden i den som låter jättemycket, och inte går att styra.
Om man är lite händig kan du bygga om så fläkten bara går när du kör kompressorn, dvs endast när man vill ha rök.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Mattias Carlsson »

Måste säga att jag blir mer och mer sugen på jem k1 hazern som den stora hazer vi ska köpa in, den ser riktigt nice ut

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fick vara med om ett litet problem med den maskinen. Den har ju ett batteri som gör att även när man brutit strömmen till den så ska den pumpa ut sista vätskan så det inte är något i värmeelementet. Dagen efter när vi kom tillbaka efter en kvälls repetitioner, hade den pumpat ut all vätska.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Fazer vs haze

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Gildebrand skrev:Robe HZ400 (visst heter den så? Antari har samma maskin med annat namn) är en maskin du ska skippa om det ska vara tyst. Det är en stor fläkt som går hela tiden i den som låter jättemycket, och inte går att styra.
Jag tyckte inte att fläkten lät så mycket utan den äländige kompressorn.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster