Färgad rök?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Hugo Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 nov 2007, 12:01
Ort: Umeå/Sthlm/Kiruna

Färgad rök?

Inlägg av Hugo Olsson »

Hej jag undrar om det går att få färgad rök från en rökmaskin. Skulle vilja få röd,grön eller svart att komma in på scen.
Förslag någon.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Färgad rök?

Inlägg av Jonas Larsson »

Tror inte du kan få detta ifrån en rökmaskin, enda vägen som jag vet är med pyroteknik, men då sticker ju priset iväg lite jämfört med rökmaskin.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Johannes Tegern »

Lys på den med en färgad strålkastare. Det blir ju svårt med den svarta färgen förstås... Annars inga tips.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

:D svart rök, det vore coolt !
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Stjärnbrandt skrev::D svart rök, det vore coolt !
Elda bildäck på scen?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Färgad rök?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Beroende på hur slaviskt ni följer er miljöpolicy så kanske detta kan vara ett alternativ?

Bild

/M
_________________
T b a

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Johannes Tegern »

Och jag som tyckte att vissa rökmaskiner luktade illa...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Färgad rök?

Inlägg av Niklas Elste »

lite OT
men vi har en som i alla fal förut luktade brand dök
nån hadde väll hält i nån annan vätska i den *spyr*

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Jonas Wåhlström »

räddningtjänsten har doft till sina rökmaskiner för att få en mer riktig känsla vid övning på tex företag. har för mig att det finns flera andra dofter det var länge sen vi sålde sånt

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Färgad rök?

Inlägg av Henrik Albinsson »

Vad jag minns så om man en gång hade doft esance ( stavvar illa...) i rökvetskan så var det nästan omöjligt att bli av med doften från rökmaskinen...


För att återgå till det som tråden startade med så tror jag att eventuella kemikalier som skulle kunna färga själva röken kommer att bränna fast i rökhuvudet med trasig rökmaskin som följd...

Henrik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag va med om en sak på den gamla goda tiden då man använde en gryta med salmiac pulver som man hättade upp för att få rök. En la ett bananskal i grytan. Då blev det mörkfärgad rök.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Färgad rök?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Angående rök med doft så har jag en dålig erfarenhet av ett stort nöjesställe här uppe i norr.

För ca 15 år sedan så var det en DJ-kollega, vi kan kalla honom för "E" som brukade spela på
det lilla golvet rätt mycket under en sommar. Långa pass och varma kvällar = mycket dricka =
full blåsa...

Kreativ som han var så använde han en tom dunk med en etikett på som det stod "Rökvätska"
på för att lösa sin nöd - hela sommaren...

När sommaren började närma sig sitt slut, och dunkarna med rökvätska också var i det närmsta
slut så var det någon som hittade en full dunk undanstoppad i DJ-båset. Kanon! Bara att byta
ut den tomma dunken i rökmaskinen mot den fulla och vänta på att maskinen ska bli varm...

Tror ni att det doftade rökvätska, eller stank som en Pissoar på Sergels Torg en varm julidag
i den lokalen?

Jag spelade själv ett par veckor efter denna incident, och hade faktiskt inte hört om "olyckan".
Använde rökmaskinen som vanligt och nu var det faktiskt riktig rökvätska i den, vilket dock
inte hjälpte. Det luktade urin på hela dansgolvet ändå. Ibörjan på kvällen var det två pinglor
som var fram och önskade någon låt, de kom dock aldrig tillbaka, förmodligen trodde de väl
att det var jag som pissat på mig...

Den rökmaskinen skrotades efter det, tack och lov.

/M
_________________
T b a

Magnus Säterlind
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 23:29
Presentation: Vi erbjuder dig som privatperson, ditt företag eller förening hjälp med lösningar för event, fester eller andra typer av evenemang. Tillsammans med dig hittar vi helhetslösningar eller delar för ditt event med målet att kostnadseffektivt ha hög kvalité, utomordentlig service och fantastisk underhållning. I över 30år har vi jobbet inom nöjesbranschen med festivaler, event och musikunderhållning. Kontakta oss - en början till ett oförglömligt event!
Kontakt:

Re: Färgad rök?

Inlägg av Magnus Säterlind »

Jag har varit med om samma sak på olika krogar, och jag håller att om att lukten inte går att beskriva.
På samtliga ställen så har det slutat med att man har skrotat maskinen och köpt in en ny, med nya instruktioner om "förbud" att ha annat än rökvätska i dunkarna.
Mvh
Magnus Säterlind
https://www.introx.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster