Problem med dmx på antari z-1500

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Problem med dmx på antari z-1500

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo.

Förmodligen är det nå fel på maskinen för jag läste på nätet det jag hitta, och i instruktionsboken kunde jag ej se det skulle va nå konstigheter med dmx på dessa maskiner.

dmx:en är väl inte polvända på dem heller??

Iaf så koppla vi 3 st kopier på denna masin av märket stairville och dom funka klockrent på dmx, men den sista maskinen i kedjan (4 maskinen) är en orginal maskin en antari z-1500 och den vill ej funka på dmx, jag ha koppla den först i kedjan och prova massa olika adresser men det vill ej funka.

nån som varit me dom liknande på just denna maskin?

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Vi har också 2 kopior på den maskinen, en lägger sig i dmx-området 0-255, den andra lägger sig på 256-512, vet ej varför, men suspekt är det :)

Det som är allra allra sämst är att trots att man kör dmx måste kontrollen sitta i..

eller har jag gjort fel?

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hm, hur menar du att den "lägger sig" i dom områdena?
på kontrollen så väljer du juh vilken dmx start adress dom ska ha, kopian tar upp 4 dmx kanaler om jag ej minns fel.

kontrollen måste därför sitta i som du säger eftersom det är där du adresserar effekten istället för dip switchar eller en digital display på själva enheten, att man måste ha kontrollen ikopplad tycker jag ej gör så mycket då den kan sitta fasst bak på maskinen och därför ej är i vägen.

Lär nog bli att jag få skruva upp maskinen endå vid tid och tillfälle, säkert nått med kortet till dmx:en, kanske blivit fuktigt eller säkring eller nått annat tjafs.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Riktiga DMX kablar? terminering på sista? Vet att olika effekter kan vara olika kännsliga mot mic-kabel och med/utan terminering! Kanske är så att din original är det men inte kopiorna!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Finns ingen chans i världen att det ha med kabel att göra.
jag ha kört så fruktansvärt mycke olika dmx modeller, heads,scans,lasers,rökare,dimmer, polvända och icke polvända, nya och gamla och ha ALDRIG haft problem med att det är mickabel men använder samt att man inte ha nå slutmotstånd!

I detta fallet dock så använda jag faktiskt "riktig" dmx kabel, ha även prova med slutmotstånd ,byt kablar, adressera om, lagt den allra först i kedjan ensam och så vidare,

problement ligger ej innan rökaren så mycke kan jag nog säga med all säkerhet, som sagt få öppna och kolla i burken tror jag

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Givetvis är jag långt ifrån maskinen nu, men när jag försökte sist lyckades jag inte, får väl göra ett försök nån gång när man har lust/ork och allt annat nödvändigt..

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej, ja precis man få prova då man ha tid och ork,hehe.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Ha nu skruva upp maskinen och vid första titt såg jag då inget fel som va synlig, dock så prova jag att köra signalen igenom maskinen alltså in och ut till en kabeltestare och där ser jag att polerna ligger ihop nånstans, detta är då förmodligen problement, dock så kan jag ej se vars dom ligger ihop, ha bytt kontakter, kollat kablar och kontakter på kretskortet, ser inge fel på kortet heller att nått ligger ihop så vette fan vad det kan va, blir nog nytt kort snart, tiden då man orka hålla på med sånt där för länge är förbi för många år sen känns det som:P

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Så kan man inte testa signalen, självklart den "sitter" ihop, det är ju elektronik

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Det är väl inte första gången en Antari leker våga vägra DMX... Jag hittade en enkel lösning på problemet. Byt maskin!
Bönder gör på Bönders vis!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Varför kan man inte testa signalen så då?
jag prova att göra exakt likadant på en av våra antari z-3000 maskiner och där funka det fin fint. dock inte på denna z-1500 maskin så åter igen där är nog felet. självklart sitter pol ett ihop med pol ett hela vägen och 2 med 2 och så vidare men på 1500 maskinen så sitter typ alla poler ihop me varann, det kan då ej vara bra.

angående att byta maskin så mja, så drygt, bra att ha samma sorts maskiner och vi ha redan så himla många såna här och detta är första i z-serien som strula för oss. så få bli kvar ett tag till tror jag...

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

men då jag tänker efter kanske det ligger nått i det du säger endå nicke, hm, jag ha fan för mig att jag kört signalen igenom denna maskin förut endå trots att den ej funka på dmx, men maskinen efter funkade. det innebär juh isf att dmxen går igenom maskinen, hm, ska testa detta igen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster