stairville, nån som vet om märket funkar?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

stairville, nån som vet om märket funkar?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hej!

har en fråga om nån har en erfarenhet av stairvilles produkter? är det bra? allt är juh så förbannat billigt som det märket gör.

det jag mest funderar över är deras rökmaskiner som ser ut att vara kopierade från antaris maskiner rakt av. men priset skiljer i tusenlappar!! nån som vet om en 1500 och 3000 maskin är ungefär lika bra som en antari maskin?

tacksam för svar på egna erfarenheter

Daniel Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 27 dec 2006, 13:44

Inlägg av Daniel Svensson »

Halloj,

Vi har precis köpt in en Stairville SF-1500.
Har bara hunnit provköra den och konstaterat att
den blåser bra med rök...
Kommer att använda den på ett gig nästa vecka
och då får vi svar på hur den uppträder "live".

Men i vanlig ordning så får man det man betalar för så om
du förväntar dig Antarikvalité så ska du inte köpa Stairville.
Om du däremot vill ha en extremt billig pjäs som funkar ett
tag så kan det vara ok.

//Daniel

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Aha okej tack för svar.
du skriver att man ej får antari kvalitet med stairville, vad är största skillanden du ser på denna du köpt och antari?
och är det kanske så att det inte alls är samma komponenter inuti maskinen som antaris och därför håller dom förmodligen inte lika bra heller?

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jag vet ej något om Stairvilles rökmaskiner, men tycker ju ändå att jag kan kommentera fabrikatet generellt.

Mina två första dimmrar var Stairville. Visst de funkar helt okej, "gör sitt jobb" osv. men är inte raidervänliga, och inte heller turnévänliga på det sätt att kontaktdon inuti dimmern har vibrerat loss. Lite B.

Har bl.a. Stairvilles multikabel och tycker de är grymt bra. Lättarbetat kabel och slitstark.

Det som verkligen talar mot fabrikatet är:
Det finns inga kontakt- och företagsuppgifter. Hur får jag kontakt med "Stairville"?? Om jag nu inte minns fel så är S., precis som case från Thon, en Thomannprodukt. Detta finns inte heller i bruksanvisningarna till dimmrarna. Haha, egentligen sämre än Behringer. Behringer har ju ialla fall en webbsida. 8)

För att knyta till din fråga: I vilka sammanhang skall du använda maskinen?

Jämför Antari-Stairville är ungefär som att jämföra kannor från Eurolite med kannor från Prolite/Thomas. Eurolite har värdelösa kabelinttag och dragavlastningar. Kanske är det samma på Stairville?

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej
Jag har inte testat deras rökmaskiner
Däremot deras rörliga lampor.. 2.500,- inkl moms för en rörlig lampa är aldrig fel.. Vi köpte in 20 st till ett jobb (dom var bara tvungna att klara ett jobb för att vara betalda). Dom fungerade bättre än jag trodde. Nu har hälften hängt p en klubb och lyst ca 1,5 år utan problem (rengör dom 2 ggr per år och byer glödis lite då och då.. ) de andra ligger på vårat hyreslager och är ute ett par ggr i månaden.. och även där är kunden nöjd för att få en billig viftlama till bra pris. Ingen har hittils gått sönder eller krånglat.
Har provat deras ledparkannor också.. Bara varit ute på några få jobb än så länge.. Köpte 40 st på ett brätte.. De flesta fungerar.. Tror det är en eller två som lagt av.. Dvs ena färgen av tre fungerar inte.. Inte orkat öppna och se om bara en kabel hoppat ur eller om de är något mer avanserat. Dom kostar mer att reparera än köpa nya.

/Thomas

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hej!

jo jag ha nog misstänkt att det är en av thomanns egna produkter.
Tänkte bara kolla om nån hadde testat deras maskiner, mens om det låter ska jag nog hålla mig till antaris maskiner endå även omman få 2 stairville tillpriset av en antari.

Just dessa maskiner var väl tänkt att använda på discon, och utomhus på discon och scenjobb där det ej gör om det väsnas på lite då man trycker på knappen,hehe

Varför jag fråga var bara för jag är precis på gång att köpa in en 3000 maskin antari och kanske en till 1500 som jag redan har en men såg att thomann sålde dem som såg exakt likadana ut dock var det väl för mycket att hoppaspå att innehållet skulle va densamma kanske, hehe

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jaha, okej!

Jo jag kan ju erkänna att innan jag köpte mina Antarimaskiner så funderade jag länge på samma sak. Till slut, dock, så valde jag Antari. Ridervänlig och driftsäker.

Men jag håller med. De ser ju exakt likadana ut så det skulle vara kul att få alla skillnader och likheter!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

ja skulle varit nice att få veta, men bättre att köra på antari= säkra kort

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Oj vad alla var snälla mot Stairville? Jag tycker inte riktigt att det är befogat. De saker som jag har jobbat med har inte varit av någon högre kvalité. Kablarna är stenhårda och jobbiga dessutom har nog alla gått sönder minst en gång, inte bara kalllödningar i kontakterna utan även inne i kabeln någon stans.
Ett litet ljusmixerbord som införskaffades fungerar hjälpligt i dagsläget, men det tog inte lång tid innan den gick sönder.

Jag vågra inte köpa Stairvillegrejer när det handlar om saker som faktiskt kan göra att det blir tyst eller svart på ett eller annat sätt. Små kontaktadaptrar är väl undantaget...

Mina två bitar.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej tack för infon, äger inget av just märket stairville för tillfället så bra att få info

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Anders, måste bara kolla: Vilka kablar tänker du på?

Denna typen: http://www.thomann.de/se/stairville_las ... m_hb16.htm

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Kablarna som heter Sssnake... På de förpackningarna vi har fått hem har det stått Stairville på så jag tänker att de är tillverkade i samma frabrik.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Kan en rökmaskin ha sämre kvalité än Antari? Man lär sig något varje dag...
Bönder gör på Bönders vis!

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Okej, trodde du menade den ovan nämnda kraftmultikabeln. Den är i alla fall jag helt nöjd med. I övrigt vet jag inget om Ssnake, men namnet är ju inte lockand... :P


Tja kanske helt ny tråd egentligen: men det enda fel jag funnit och kan klaga på hos Antaris Z-serie är att packningen och slangskruven till vätskeslangen på dunken glappar vilket gör att det kan, om man är överdrivet oförsiktig, läcka ut små droppar vätska. Detta verkar dock vara genomgående på både gamla och nya Z-serien. Antagligen ett produktionsfel.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Anders Brandén skrev:Ett litet ljusmixerbord som införskaffades fungerar hjälpligt i dagsläget, men det tog inte lång tid innan den gick sönder.
+1 på det om det är det lilla sex-kanalers du menar. Vårat höll max en månad.

Stairville är håller samma kvalité som allt annat från det fria landet i öst...

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det är någon liten stackars mojäng byggd för att klara lite röliga armaturer. Något med MASTER tror jag den heter...


EDIT: Såg att det finns en tråd om den uppe nu...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster