12v rökmaskin med kort uppvärmningstid!

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

12v rökmaskin med kort uppvärmningstid!

Inlägg av Jonas Larsson »

Sitter och klurar lite på en installation där kunden vill ha rök som strömmar ut under bilen/dörrarna när man går ur/sätter sig i bilen.

Första tanken var att kanske använda sig av en 700w maskin i skuffen och sedan en 12V>230V converter, men i längden så drar väl detta ganska mycket ström då maskinen alltid måste vara redo.

Såg att Bella hade några små maskiner ifrån Look som är i princip inte drar någon ström alls fram tills du använder dem, dvs uppvärmningstiden är 0,5 - 1 sekund, dock var dessa batteridrivna på 11.1 V, vilket gör mig lite osäker om det går att använda sig av en vanlig ciggkabel i stället eftersom bilens spänning ligger lite högre, men detta går ju självklart att kolla upp.

Så, frågan lyder, finns det fler maskiner som går att köra på 12V och som har extremt snabb uppvärmningstid? Looks maskiner är ju väldigt små och batteridrivna, men ska de sitta i skuffen är ju inget av detta krav!

Tanken var att sedan leda ut röken via en slang från skuffen, vet dock inte hur bra detta kommer fungera, alternativet vore att ha någon form av delbar maskin med värmepaketet under bilen, dock blir det ju en ganska svår miljö för maskinen.

Några ideér?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

varför inte en look tiny f07 eller tiny c07 eller power tiny enligt deras hem sida går alla på 12volt.

look har tillbehör för att skicka röken i rör så det borde inte vara några problem

http://www.looksolutions.com/index_e/index.php

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, det är ju just dessa som jag nämnde ovan, problemet är att de går på batteri på 11.1V, då får man bygga någon elektronik som tar ned bilens 12-14 V ned till detta.

Dessutom får man ju betala för laddare + batteri (ca 1400:- löst), vilket är lite onödigt om man ändå inte kommer använda dessa.

Men det verkar vara bra maskiner!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Men borde inte de kunna gå på bilens 12volts system ändå. Även om bilen laddar runt 13.6 V så drar ju inte maskinen mer än vad den behöver dra. Vad ligger maskinen på för Amp då?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Emil Enander skrev:Men borde inte de kunna gå på bilens 12volts system ändå. Även om bilen laddar runt 13.6 V så drar ju inte maskinen mer än vad den behöver dra. Vad ligger maskinen på för Amp då?
Det är skillnad på spänning och ström. Beroende på maskinens elektronik och hur känslig den är kan det fungera eller inte.

Det är dock ganska simpelt att begränsa spänningen till max 11.1V, och jag skulle inte tro det är så superkinkigt med exakt spänning.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

De va därför jag frågade vad maskinen ligger på för Amp. Ligger den på mindre Amp än vad bilen kan leverera så kommer de antagligen jämna ut sig. Men som du säger jonathan så tror jag itne de gör så stor skillnad med sådan liten spänningsskillnad. Får väll prova. Funkar de så funkar de och funkar de inte så funkar de inte.

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 13:11
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace
Ort: Rydal

Inlägg av Pontus Ringholm »

Vill den inte bumma så vill den inte,
vill den J*vlas så vill den

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Jonas Larsson skrev:Jo, det är ju just dessa som jag nämnde ovan, problemet är att de går på batteri på 11.1V, då får man bygga någon elektronik som tar ned bilens 12-14 V ned till detta.

Dessutom får man ju betala för laddare + batteri (ca 1400:- löst), vilket är lite onödigt om man ändå inte kommer använda dessa.

Men det verkar vara bra maskiner!

Men enligt looks hemsida skall de i vart fall funka med 12 volt

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Om maskinen ska ha exakt 11.1V konstant så sitter det troligen en stabkrets i den, och dom levererar märkspänning med ett svinn på +/- 2-3V så det är nog lugnt.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

.... och det går inte att lösa med någon form av pyroteknik?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster