Rökmaskiner farliga eller inte?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Rökmaskiner farliga eller inte?

Inlägg av Niclas Olofsson »

Okej. Jag har inte varit med om att någon rökmaskin har bitit mig. Nu har jag ju mest haft med Antari att göra, och till exempel Jem har jag faktiskt inte ens provat så vet ju inte, men tror inte att de brukar bitas särskilt ofta :roll: . Så på det sättet verkar de ju inte särskilt farliga.
Hursomhelst, är det en myt att rökmaskinsrök (jag blir frestad att skriva hazerök men den har ju helt andra ingredienser om jag har fattat det hela rätt) kan vara farligt för astmatiker etc.?
Vad gäller haze så har jag hört att det ska vara ofarligt, men nu ville ju Antari-hazern vi hyrde inte fungera särskilt bra, så det fick bli rökmaskin istället. Någon som vet om detta också stämmer?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag fick lov att skippa allt som heter rök när jag körde åt Caroline af Ugglas.. hon fick klåda och hosta direkt...
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Läs och begrunda...
http://www.swefog.se/res/default/msds13105eng.pdf

Jag tror inte rök är farlig för astmatiker, däremot så kanske folk inte gillar lukten eller liknande, folk kanske blir irriterade i halsen (vissa blir irriterade så fort det är lite rök i luften), men jag tror inte det ger några allvarligare problem för hälsan.

Om rökvätska bevisligen skulle vara farlig för astmatiker så tror jag att en lagstiftning skulle kommit till eller rekommendationer från tillverkarna och vi skulle garanterat inte se mycket rök på ungdomsdiscon.
Johnny Andersson

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Jems Rökvätska är godkänd av Arbetsmiljöinstitutet, Svt & Räddningsverket, att arbeta i.
Primetime som låtit testa vätskan kan säkert ge mer info och dokumentation.
Citat Från Primetimes hemsida: http://www.primetime.se

"Vad skiljer den ena röken från den andra?
Alla våra rökvätskor är av s k vattenbaserad typ och är tillverkade av livsmedelsglykoler och avjoniserat vatten. Röken från Jem rökvätska är den enda på marknaden som är hälsotestad av Statens Provningsanstalt och Arbetsmiljöinstitutet och kan anses som den renaste på marknaden. Jem Rökvätska kan idag anses utgöra standard bland professionella användare, såväl inom nöjesbranschen som inom industri och räddningsutbildning."

Däremot har jag jobbat med artister som känner ett "Torrt" obehag
med denna typ av rök och andra som känner "Klåda i ögonen" av cracker rök, typ swefog.
Så jag tror att är man som rökansvarig får vara lyhörd på artisternas önskemål och om problem uppstår testa att byta vätska eller maskin.
Det har jag gjort och oftast lyckats.
//Danne

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Får man fråga vad du då har använt för annan vätska/maskin som har fungerat bättre med mindre obehag?

Jag får för mig att sådan billig pissgul rökvätska som finns på tex totalljud kanske inte är lika bra i förhållande mot tex JEM´s, men det kanske beror på färgen bara ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det ligger psykologiskt, låt en publik gå in i ett mörkt rum fullt med rök när du sedan tänder upp och publiken ser att rök finns då börjar alla hosta. Den gamla vätskan som var oljebaserad var inget vidare för halsen men den som finns idag som är alkoholbaserad är helt ofarlig
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Min erfarenhet är att lokalen påverkar röklukten väldigt mycket. Min teori är den (i alla fall delvis) att om lokalen är dammig så luktar det värre, och säkerligen påverkar det astmatiker mer också.
Är det någon mer än jag som har tänkt i dessa banor?

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Klassisk artistfälla...

Rökmaskin - alkoholbaserad - torkar ut slemhinnor (astmatiker får problem,stämband torkar ut),tas upp & bryts ner av kroppen.
Cracker - mineralolja (är generellt ¨food-grade¨) - bryts ej ned av kroppen,passerar rakt igenom - ger eventuellt fet hy....

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Jonas Larsson skrev:Får man fråga vad du då har använt för annan vätska/maskin som har fungerat bättre med mindre obehag?

Jag får för mig att sådan billig pissgul rökvätska som finns på tex totalljud kanske inte är lika bra i förhållande mot tex JEM´s, men det kanske beror på färgen bara ;)
Dom få gånger jag haft problem så har det räckt med att byta i från en vanlig Rökmaskin till en cracker.
Och en gång tvärtom faktiskt.
Sen kan det vara lite psykologiskt hos en del artister som har upplevt problem.
Då kan man testa att blanda ut vätskan 50/50 med destillerat vatten så blir röken mer disig, inga stora moln.
Detta gäller vanliga rökmaskiner och Jem vätska.

Timos inlägg förklarar en del oxå.

//Danne

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Men hur är det på fasta konsertställen med brandlarm och så? Vet att vi på mejeriet inte kan byta ut rökmaskinen så klagar artisten får dom köra utan, brandlarmet är upplärt att känna igen våran rökmaskin så om vi skulle använda någon annan skulle brandlarmet gå.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hur kan ett brandlarm vara upplärt efter en viss typ av rökmaskin? Låter lite smått otroligt, troligare är väl att det sitter värmedeckare eller några andra deckare som inte löser ut för någon form av rök alls!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas Larsson skrev:Hur kan ett brandlarm vara upplärt efter en viss typ av rökmaskin? Låter lite smått otroligt, troligare är väl att det sitter värmedeckare eller några andra deckare som inte löser ut för någon form av rök alls!
Beroende på hur avancerat brandlarmet är så kan man ställa in känslighet mm på deckarna...

Iaf på dom Cerberus från Siemens som vi installerar kan man göra det...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo, det är ju en sak, det är jag med på, men att man kan lära upp den för just en viss typ av rökmaskin låter lite konstigt.

Om känsligheten är ställd till en viss nivå så bör de väl inte reagera på en likvärdig maskin heller? Byter man till en hazer så kan det ju iof bli viss skillnad på densiteten.

Det är ett trassel det där med brandlarm, kan man inte stänga av så är det oftast bättre att skippa rök.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jonas Larsson skrev:Hur kan ett brandlarm vara upplärt efter en viss typ av rökmaskin? Låter lite smått otroligt, troligare är väl att det sitter värmedeckare eller några andra deckare som inte löser ut för någon form av rök alls!
Vet inte exakt hur det fungerar men det sitter ett långt rör i taket ovanför publiken och scenen som innehåller rökdeckare som troligtvis analyserar röken eller något sånt, brandlarmet löser bara ut om det är rök som det inte känner igen och då larmas vakter + tekniker som sen får kolla upp det, gör dom inte det startar utrymningslarmet, helt nytt system som pratar och allt :-)

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Jakob Carlsson skrev:
Jonas Larsson skrev:Hur kan ett brandlarm vara upplärt efter en viss typ av rökmaskin? Låter lite smått otroligt, troligare är väl att det sitter värmedeckare eller några andra deckare som inte löser ut för någon form av rök alls!
Vet inte exakt hur det fungerar men det sitter ett långt rör i taket ovanför publiken och scenen som innehåller rökdeckare som troligtvis analyserar röken eller något sånt, brandlarmet löser bara ut om det är rök som det inte känner igen och då larmas vakter + tekniker som sen får kolla upp det, gör dom inte det startar utrymningslarmet, helt nytt system som pratar och allt :-)
Det troliga är nog att det inte är sensorer som analyserar rökens kemiska sammansättning utan att det är optiska sensorer med en stråle och en reflektor. Om röken är för tjock bryts strålen och larmet utlöses.

Har jobbat på ett ställe där det var sådana rökdetektorer och så fort det var högstadiedicso, (mycket svett och vätska i luften) blev det vattendroppar på den redan skitiga reflektorn och larmet löstes ut.

Med andra ord, vilken rök som helst borde fungera bara den inte blir för tjock där de optiska sensorerna sitter (om sådana används)

/Filip

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Systemet är ganska vanligt i datahallar. Att man vågar köra det i så smutsig miljö som Mejeriet (inte för att just ni städar dåligt, konsertlokaler är smutsiga, punkt!) är lite fascinerande. I mina datahallar blir man utskälld om man tar in en pappkartong. Vi har klibbmatta vid dörren, så att smuts som kommer in med skorna ska fastna, osv. Vi kollar lite försiktigt våra detektorers skitnivåer med jämna mellanrum, stänger av dem när det ska dammas i lokalen, och tar det på det hela taget piano.

Vi vet också att om larmet går i rummet så blir det 5 bar övertryck, 11% O2 i luften, och en fet räkning på 21 tuber argon-kvävgasblandning, så det betalar sig att vara petig.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

5 bars övertryck och 11% O2? Låter som en taskig arbetsmiljö... :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man jobbar i den miljön har man större problem än skyddsombudet, om vi säger så...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Man ska utgå från att alla typer av brandlarm kan reagera på rök dom är ju trots allt byggda för det. Sen kan detektorer vara mer eller mindre känsliga. Jag har inte hört om någon tillverkare av varken brandlarm eller rökmaskiner som vill garantera att det inte slutar med att brandkåren kommer. Jag vet inte hur ni gör när ni använder rök men man ska nog ha med i kontraktet att man inte står för några utryckningar. Man ska ha som rutin att alltid kolla om det finns brandlarm och om det finns låta kunden koppla bort den del där det kan bli rök.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster