destilerat vatten?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Viktor Amund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 16:37
Presentation: Glad kille som ordnar lite med ljud och ljus.
Ort: Sundsvall

destilerat vatten?

Inlägg av Viktor Amund »

Hej det här är mitt första inlägg på detta forum och jag vill passa på att säga att det finna massvis med spännande läsning:)

Men nu till min fundering. Jag äger en Antari Z-1200 och den fungerar mycket bra men jag skulle ibland vilja få ut en mer haze liknande dimma och inte ett stort rökmoln.

Jag har provat att stoppa en fläkt vid maskinen som slog sönder röken och det fungerade hyfsat bra. Men jag har fått för mig att man kan blanda i destilerat vatten i tanken för att få en tunnare rök? kan man det?

och är det farligt mot maskinen på något avseende?



\\Viktor

Tomas Sandkvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 14:14

Funkar men varning!

Inlägg av Tomas Sandkvist »

Visst, det har jag också läst, man kan/ska tydligen späda så mycket som 1 del rökvätska på 10 delar destillerat vatten för att få riktig haze.

Men man kan köra sin rökmaskin åt h-vete för det är tydligen rökvätskan som smörjer pumpen så med kraftig utspädning och långvarig körning finns det risk att pumpen skär.

Allt enligt diverse engelskspråkiga forum jag tittat runt på.

/Tomas

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi körde destilerat vatten i hazevätskan på en julshow för några år sedan för att få mindre rök på scenen (msk hade bara 2 lägen) Det fungerade och maskinen fungerar fortfarande!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Det är väl precis som Tomas skriver, att långvarig körning kan det skada maskinen, men vid enstaka tillfällen lite då och då så är det nog inga större problem (om inte maskinen är dålig från början då).
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Har mycket svårt att tro på att vätskan i en vanlig rökmaskin ska smörja pumpen. Det är glykolbaserad vätska. Glykol är inte vad jag vet speciellt smörjande.

Det är inte så att de som spätt vätskan i maskiner som packat ihop med vanligt vatten.

Men om du vill ha ett bra svar så skulle jag dra iväg ett mail till Swefog. De började sin verksamhet med att just tillverka rökvätska.

Viktor Amund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 16:37
Presentation: Glad kille som ordnar lite med ljud och ljus.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Viktor Amund »

tack för svaren, man kanske ska ta och slänga iväg ett mail till swefog och höra vad dom säger....

\Viktor

Tomas Sandkvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 14:14

Smörjande glykoler

Inlägg av Tomas Sandkvist »

Per Clementz skrev:Har mycket svårt att tro på att vätskan i en vanlig rökmaskin ska smörja pumpen. Det är glykolbaserad vätska. Glykol är inte vad jag vet speciellt smörjande.

Det är inte så att de som spätt vätskan i maskiner som packat ihop med vanligt vatten.

Men om du vill ha ett bra svar så skulle jag dra iväg ett mail till Swefog. De började sin verksamhet med att just tillverka rökvätska.
Polyalkylenglykoler används bl.a. i kylkompressorer och ger smörjning av kompressorn under drift, så det är nog inte helt tokigt. Det är skillnad på glykol och glykol, vi pratar ju inte direkt om det man häller i kylarn på bilen.

Ordet glykol är ju egentligen ett samlingsnamn för en drös vätskor med diverse olika men liknande kemisk sammansättning.

/Tomas

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men jag förstår inte varför det skulle skada maskinen, man använder ju destilerat vatten att rengöra maskinerna med
Work sucks, send me on tour!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det jag har hört som skadar pumpen det e när man kör torre.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster