Bästa placering på rökmaskin?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Lånar tråden lite, går det att hänga en JEM ZR31:a så man får utblåset rakt ner om man bara flyttar behållaren lite?
Ska ha en fest i en folk park där det ska hänga 4 headar och 8st cat-light i en oktagon-rail 8 meter upp i taket.
så hade funderingar om att hänga ZR:en i mitten på oktagonen..
Nått som kan funka??
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är förångningen inte helt 100% så riskerar du väl att det det droppar ner rökvätska på golvet, i värsta fall varm sådan. Men detta är kanske mer problem med mindre maskiner, å andra sidan har väl ZR31 ett par år på nacken så frågan är hur effektiv den är? Men det är väl bara att testa, annars kör med 2 st, rikta dem i kors och montera droppskydd under bådas utblås.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Jonas Lundin skrev:Vi körde rök på en revy. Och vi ställde den på golvet till höger bakom ridån.
Klockrent.. Hade ni ställt den till vänster så kunde ju vad som helst ha inträffat :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

hahah

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

stog den till höger från publiken sett eller höger från scenen sett.....:-)
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Torsson »

Daniel Noise Johansson skrev:Lånar tråden lite, går det att hänga en JEM ZR31:a så man får utblåset rakt ner om man bara flyttar behållaren lite?
Ska ha en fest i en folk park där det ska hänga 4 headar och 8st cat-light i en oktagon-rail 8 meter upp i taket.
så hade funderingar om att hänga ZR:en i mitten på oktagonen..
Nått som kan funka??
Kan du inte använda tillhörande slang och slangadapter :?: Se bif. liten bild.

Kopierat från Primetimes prislista:
3250 Rökslang 5 mtr inkl. adapter - Magnum 800, ZR-12 (passar även Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41) pris 1 900,00

Då kan du hänga den horisontellt där den får plats och så ledes slangen ut till mitten med en 90° böj på slutet, mindre risk för dropp.
Bilagor
Slangadapter[1].jpg
Slangadapter[1].jpg (1.42 KiB) Visad 8030 gånger

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Jörgen Torsson skrev:
Daniel Noise Johansson skrev:Lånar tråden lite, går det att hänga en JEM ZR31:a så man får utblåset rakt ner om man bara flyttar behållaren lite?
Ska ha en fest i en folk park där det ska hänga 4 headar och 8st cat-light i en oktagon-rail 8 meter upp i taket.
så hade funderingar om att hänga ZR:en i mitten på oktagonen..
Nått som kan funka??
Kan du inte använda tillhörande slang och slangadapter :?: Se bif. liten bild.

Kopierat från Primetimes prislista:
3250 Rökslang 5 mtr inkl. adapter - Magnum 800, ZR-12 (passar även Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41) pris 1 900,00

Då kan du hänga den horisontellt där den får plats och så ledes slangen ut till mitten med en 90° böj på slutet, mindre risk för dropp.
Var ju inte direkt billigt, billigare att bygga en sån själv...
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Om du bygger själv är det viktigt att ha avstånd mellan slang och utblåset på maskinen. Det behövs luft för att blanda upp röken. Det kan ibland bli så att röken går tillbaka till vätskeform.

Vi gjorde en slang som gick upp på kanten på Robert Wells flygel då han gjorde sin första turne med Gävle Symfoniorkester. En bit ovanför hålet på slangen satt vi ett lock, Ungefär som ett regnskydd. Det fick röken att flyta ut över flygeln. Det var bara vi i crewet som kände till detta. Både orkester och Wells kom i otakt :-)

EDIT: Jag använde vanliga bilslangklämmor och ventillationsslangar i papp/ståltråd som används till bilar
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Leif Baltazars skrev:Om du bygger själv är det viktigt att ha avstånd mellan slang och utblåset på maskinen. Det behövs luft för att blanda upp röken. Det kan ibland bli så att röken går tillbaka till vätskeform.

Vi gjorde en slang som gick upp på kanten på Robert Wells flygel då han gjorde sin första turne med Gävle Symfoniorkester. En bit ovanför hålet på slangen satt vi ett lock, Ungefär som ett regnskydd. Det fick röken att flyta ut över flygeln. Det var bara vi i crewet som kände till detta. Både orkester och Wells kom i otakt :-)

EDIT: Jag använde vanliga bilslangklämmor och ventillationsslangar i papp/ståltråd som används till bilar

Satt och lurade lite med bilden på montagefästet framför mig...
Monteringsringen mot maskinen är ju cirkus 6cm i diameter..
så enligt uteslutningsmetoden fick jag fästets längd till runt 25-30 cm..
Nån här inne på forumet måste ju ha en sån så han kan mäta och skicka måttet :wink:
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Längden på fästet påverkas även av diametern på slangen/röret. Jag hade en slang med ca 7 cm i diameter. Längden på fästet var ungefär 15.

Du får nog labba litet, för det varierar nog från maskin till maskin.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Torsson »

Daniel Noise Johansson skrev:
Jörgen Torsson skrev:
Daniel Noise Johansson skrev:Lånar tråden lite, går det att hänga en JEM ZR31:a så man får utblåset rakt ner om man bara flyttar behållaren lite?
Ska ha en fest i en folk park där det ska hänga 4 headar och 8st cat-light i en oktagon-rail 8 meter upp i taket.
så hade funderingar om att hänga ZR:en i mitten på oktagonen..
Nått som kan funka??
Kan du inte använda tillhörande slang och slangadapter :?: Se bif. liten bild.

Kopierat från Primetimes prislista:
3250 Rökslang 5 mtr inkl. adapter - Magnum 800, ZR-12 (passar även Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41) pris 1 900,00

Då kan du hänga den horisontellt där den får plats och så ledes slangen ut till mitten med en 90° böj på slutet, mindre risk för dropp.
Var ju inte direkt billigt, billigare att bygga en sån själv...

Ja, det blir nog oftast billigare att göra själv bara man har kunskap och tid...

Primetime har lagt ut en ny prislista (2009-01-19), det verkar som slangadapter och slang är separerade, nu står det:
3250 Slangadapter - Magnum 800, ZR-12 (passar även Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41) Pris 915,00
3254 Rökslang 100 mm x 10 m pris 1 100,00

115:- dyrare men 5m mer slang än det jag skrev ovan.

Själv använder jag adaptern till ZR-22.
Jag tror jag har en adapter till Techno Fog också, om det är samma chassi som Magnum 800 då borde det enligt texten i prislistan passa din ZR-31, då kan jag mäta den men kan någon bekräfta att de passar?

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Torsson »

Bifogar måtten på slangadaptern.

Ber om ursäkt för kvalitén :oops:, "ritningen" gjord i Paint.
Den enda bilden jag hittade på slangadaptern var den jag tidigare bifogade, därav storleken :(

Det stod ZR-12 på påsen den låg i så då torde den passa även Magnum 800, Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41 och slutligen mina TechnoFog.
Bilagor
mått slangadapter.jpg
mått slangadapter.jpg (9.77 KiB) Visad 7797 gånger

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Jörgen Torsson skrev:Bifogar måtten på slangadaptern.

Ber om ursäkt för kvalitén :oops:, "ritningen" gjord i Paint.
Den enda bilden jag hittade på slangadaptern var den jag tidigare bifogade, därav storleken :(

Det stod ZR-12 på påsen den låg i så då torde den passa även Magnum 800, Fogger, ZR-20, ZR-31, ZR-41 och slutligen mina TechnoFog.
Se där ja, tackar tackar
Fan av 3Fas feat Nollan!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster