Vad bör man tänka på ?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Sebastian Hjorth
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 09 jul 2006, 15:56
Ort: Dalarna/Rättvik

Vad bör man tänka på ?

Inlägg av Sebastian Hjorth »

Har lite funderingar om vad man bör tänka på för att hålla sin rökmaskin i fint skick och fungerande till 100%.

Hade en rökmaskin ( Antari Z-800 ) som jag körde på ett mindre disco, kom hem efter spelningen och la maskinen på hyllan. veckan efter hade jag en till spelning, då ville den inte spruta ut nå rök alls. den spåttade ut lite då och då..

Nu har jag tänkt mig att köpa en ny rökmaskin med lite mer (pulver) i. (Kom gärna med förslag vilken maskin ni tycker är billig och bra).

Vad bör jag tänkta på innan jag lägger den på hyllan till nästa spelning ?
Så det inte blir så som min Z-800.

/ Sebastian
// Sebastian (Batte) Alias Zupreme

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Har väl inga direkta tips på hur man sköter dom små liven, däremot kan jag rekommendera Look Solutions Uniqe hazer, fysiskt liten men den sprutar rök så det står härliga till....

Men du kanske vill ha en ren rökmaskin!?
//Carpvik

Sebastian Hjorth
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 09 jul 2006, 15:56
Ort: Dalarna/Rättvik

Inlägg av Sebastian Hjorth »

Ren rökmaskin =)

/ Sebastian
// Sebastian (Batte) Alias Zupreme

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Du kan ju gå ett litet steg högre till z-1000. har en sån och den sprutar på riktigt bra! 7,5m räcker långt på mindre jobb. ska man köra stora scener så behövs de lite mer ös.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jem ZR20 eller ZR30.
"This is the updated input list"

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

JEM/ Martin är verkligen att rekomendera, de har ett par "ren" rökmaskiner med bra kvalitet mm. Magnum 2000 är inte så dyr till vad man får...

Rökmaskiner är alltid ett håvete att håla rena, men ha som regel att iaf någon gång per år öppna upp chassi och göra rent från damm o kladd. Går även om man verkligen ska vara duktig att skicka iväg dem på service men behövs nog inte för ditt användande samt dyrt..

Men ta även för vana att köra rökmaskinen med lite vanlig destillerat vatten i tanken så att de sköljer bort all rökvätska som kan slamma igen, att änvända kvalitetsrökvätska är även att föredra.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Antari gör också bra maskiner, men problemet med igenslaggade små 700w maskiner finns nog oavsett märke. Jag tror problemet delvis ligger i att de är för klena för att kunna förånga vätskan på ett bra sätt, och att det bildas mer oförångade slaggprodukter ifrån en liten 700w i jämförelse med en 3000w tex.

Men kör igenom desilerat vatten ibland och använd inte någon billig gul sörja till rökvätska.. Är det en märkesmaskin, så försök använda samma vätska som tillverkaren rekommenderar, olika märken av maskiner jobbar med olika temperaturer vilket påverkar valet av vätska.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Efter körning brukar jag maskinen stå på, utan att spruta ut rök. Den avger istället 1 - 2 puffar och jag har upplevt att detta håller den renare, då den får rensa munstycket...


//Johan

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Hmm, intressant teori, jag tror dock det är tvärt emot. Rökmaskinen har så mycket förångad rökvätska i värmaren att den själv släpper ut lite rök. Om värmaren är så full när maskinen svalnar kommer vätskan gå tillbaka till rinnande form.
Detta borde leda till att det blir mer rester i värmaren. Mitt tips: tryck ut full mängd rök och stäng av maskinen direkt.

OBS: bara en teori, behöver inte alls stämma.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låt maskinen kallna, ställ den på högkant med utblåset neråt. Efter en stund så kommer det ut ett par droppar å vipps så är värme-elementet tomt.
Även bra att köra lite destilerat vatten (batterivatten) någon gång.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det inte så att värme elementet ligger runt i en slinga i värmeblocket? Då blir det svårt att få ut ev kvarvarande vätska genom att ställa den på högkant?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Även om det är en slinga så är fortfarande öppningen neråt å all vätska strävar att rinna nerströms så även i detta fall

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:Även om det är en slinga så är fortfarande öppningen neråt å all vätska strävar att rinna nerströms så även i detta fall
Testa att snurra en slang full med vatten några varv och se ifall vattnet rinner ut. Så länge du inte trycker på med mer vatten kommer det snällt att stanna kvar i slangen. Endast vatnnet i första varvet kommer droppa ut. Samma sak med vätskan i rökmaskinen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det inte tal om några droppar kvar då? Det är ju inte en "fylld" slinga..utan en med luft i.

Å så är det i en vatten slang med..har du lite luft så kommer resten med.
Det är när det är vakum i slangen som det blir stopp.

men för göra det enkelt...så kan man ju blåsa lite i andra änden oxo för att få tomt. Eller :wink:

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nina Isacsson »

Jem rekommenderar att man kör maskinerna tomma efter användningen och att man inte låter dunken stå med vätskan i då man lagrar maskinerna. även bra att ta tryckluft och blåsa ur värmeblocket innan lagring. Destillerat vatten är bra att köra med ibland.

Jag har haft maskiner som bäckatigen, och om man har tur så går det att rensa med ståltråd om stoppet är i rören, eller i ändarna på värmeblocket,

Hej på Er Alla trevlig läsning här för övrigt :wink:
Senast redigerad av 1 Nina Isacsson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Något konkret tips på hur man får maskinen att leva länge har jag inte, dock har jag väldigt dåliga erfarenheter av Antari. Saknar mina gamla technohazers!
Bönder gör på Bönders vis!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

HIGH END har väl nån som heter f100 som är helt ok.

Vi köpte nyligen nån robe historia till firman, var visseligen en cracker. Men den har funkat super....
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

High End F100 är en riktigt vettig maskin, vi har en på hyllan och den funkar till ganska så stora gigg (både disco och konserter).

Skulle starkt rekommendera den, men kan likväl rekommendera Z-3000 från Antari. En kompis hade en sådan förr och den funkade också riktigt bra.

Men F100 har ju ett 1700W element medans Z-3000 har som namnet säger ett 3000W element, men jag tycker att F100 funkar riktigt bra, men kan tänka mig att du kan få en Z-3000 mycket billigare begagnat än vad du får ge för en F100.

Men köper du en F-100 så finns det ett Coldflow aggregat till salu vid intresse (Hint Hint) ;)
Johnny Andersson

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Vi har en brunnen Z-3000. Och då menar jag brunnen, det stod och slåg lågor från den. Så den räknas som död....men den var bra på sin tid...
//Carpvik

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Z3000 och F100 är väldigt stora maskiner om man är van vid en Z800. Det är lite overkill...

Har själv en Z1200, köpte den eftersom den har DMX-styrning.
Om jag behöver större är det bara att hyra in en till, behövs all rök på samma ställe, ställ dem brevid varandra, behövs röken på olika ställen, ställ dem på olika ställen...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster