Antari Z-1500 vill inte..

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Antari Z-1500 vill inte..

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Har lite problem med min rökmaskin.. den har stått oanvänd ett bra tag. Nu när jag skulle testa den innan jag gör mig av med den så visar det sig att det inte kommer någon rök. Den står bara och jobbar, utan att den spottar ut någon rök. Kan det vara så att det tjockat igen? isånnafall hur gör jag? jag har öppnat och kollat lite försiktigt. tyvärr så har jag lagt min instruktionmanual på något smidigt ställe, tänkte kanske att den kunde supporta mig lite :P.

MVH: Jonas
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Saxat ur manualen:

Maintenance
Cleaning your fog machine regularly will help reduce costly parts replacement and repair charges. Do not allow the fog liquid to become contaminated. Always replace the caps on the fog liquid container and the fog machine liquid tank immediately after filling.

After every 40 hours of continuous operation, it is recommended to run a cleaning solution composed of 80% distilled water/20% white vinegar through the system to prevent the accumulation of particulate matter in the heating element.

The recommended cleaning regimen is as follows:
1. While unit is unplugged and cool, unscrew nozzle at very front of unit and clean out debris with vinegar and a pipe cleaner, making sure that the hole is free of clogs.

2. Empty all fog fluid from machine. Add cleaning solution to tank. Plug unit in and begin warm up.

3. Run unit in a well-ventilated area until tank is empty.

4. Replace nozzle.

5. Cleaning is now complete. Refill with fog liquid.

Note: All fog machines are prone to clogging due to the thick consistency of fog fluid and the high temperature at which it vaporizes. However, a properly maintained fog machine should provide years of reliable use.

Storage
When storing, run destilled water (not tap water) through the system as described in the cleaning regimen above. This will help avoid any particles condensing inside the pump or heater.


Antari brukar ju ha med i sina katalogtexter att de har ett isärskruvbart munstycke just för att underlätta rengörning. Annars är det väl samma blandning som de flesta kör med för att få sprutt på sina gamla maskiner.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Jag har gjort mitt bästa för att försöka få rent på skiten som satt sig i vägen i rökmaskinen. Men det vill ju verkligen inte ge med sig. Ska göra ett tappert försök idag, sen vet i fan vad jag göra för att få det att funka.
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon form av tryckluft kanske skulle fungera? Eller något starkare medel som man tex använder för att rensa igensatta avlopp och rör, men klart, blir ju lite svårt att få det igenom hela systemet.

Har du använt billig vätska? Jag har aldrig råkat ut för att det har blivit helt stopp i en maskin.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Nja vet i fan om det är billig vätska, köpt på thomann. Vet inte vad de är för kvalité de har på sin rökvätska. De finns väl lite olika varianter. Men går det med tryckluft? man skadar inget? isånnafall så kanske man skulle gå på rökmaskin med det.
::Din doktor här i cyberspace::

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Har inte z-1500 ett unicore element lr vad de heter?. då kan man ju ta isär och kolla så att de inte sitter nån propp där

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Ett farligt men effektivt sätt tag MYCKET lite t-röd obs MYCKET lite
slå på maskinen så den värmer sen ska du se att det blir ett j**la
drag i den

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

loudnlight
haha låter ju stabilt. Aja kör det som sista alternativet.

Dj micke
Grejen är att jag också har för mig det, men när man öppnar och tittar i maskinen så fattar jag fan inte hur det funkar. Och inte har man någon instruktionsbok på skiten heller.
::Din doktor här i cyberspace::

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har du öppnat och kollat så pumpen värkligen jobbar som den ska. Har vart med om några trasiga pumpar där de låter men inte "pumpar" så plocka loss pumpen och se om den kan pumpa vanligt vatten osv. Du kan prova att blanda destvatten tillsammans med ex, vinäger eller ettika ta inte för mycket!

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej,

Kika så att det inte är hål på den sugande slangen från tanken kan ibland bli det vid genomföringar. Om den suger luft där blir det ingen pumpeffekt.
Testa peta lite i utblåshålet med något smalt.

Annars tålamod med destilerat vatten och ättika.
Skulle nog rekomendera 50/50 blandning så att det blir lite drag i blandningen.


MVH

Mathias Norén

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Försökte få liv i den idag, blåste rent alla ledningar med tryckluft. Men problemet verkar vara att den inte får fram någon vätska efter nogrannare observationer. Så det verkar vara något lurt med pumpen som Gustaf nämde. Lämnade bort rökmaskinen till en kille som har bättre koll än vad en annan har, se om han löser problemet.

Är ju så segt att hålla på att bråka med sånt här på helgerna när man gör lumpen i veckorna.. liten parentes bara.
::Din doktor här i cyberspace::

ericmann
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 08:29
Ort: Borås

Inlägg av ericmann »

Ett litet tips är att hälla destillerat vatten i tanken å köra på tills det tar slut. OBS! Destillerat, INTE Batterivatten. Det sistnämnda är inte lika rent, kan innehålla små partiklar som sabbar pumpen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster