Tungröksfavoriter?

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Tungröksfavoriter?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

På LLB hade Primetime med en JEM Glaciator och nu kom behovet av en tungrök-maskin. Några ljudtekniker-funderingar (som inte kan nåt om rök) på det! :-)

1. JEM Gladiator vs. Antari DNG-200FE ? Vilken är bäst?
2. Om man skulle köpa....Vad kan vara problem med begagnade som har några år (5-10) på nacken? Vad går sönder/behöver bytas?
3. Om man skulle hyra.....maila pris om ni har en av dessa i höst, ca 5veckor. johannes@activesound.se

Tack & Bock!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Jonas Larsson »

Det känns som att Jem Glaciator har funnits med länge nu så det är ju ingen ny maskin direkt. Men det kan ju också innebära att den har varit så bra att de inte har behövt ta fram en ny modell (eller så har efterfrågan inte varit så stor)

Jag skulle nog hyra en eller köpa en begagnad då en sådan maskin inte snurrar så ofta, om du inte har någon fast kund som hyr den en längre period per år så att du kan få ekonomi i det.

Det som brukar missas av kunder är att tömma en "spillvattentank" som sitter i botten, det är bara ett kar där det samlas kondensvatten (gissar jag), och sedan åker vattnet runt i botten på maskinen och ut i casen och det blir härligt rostbrunt...

Har inte arbetat så mycket med maskinen själv, men den gör sitt jobb. Sedan stiger ju röken när den blir uppvärmd, det är ju inte samma sak som en torrismaskin, men ändå ett par snäpp över en maskin du laddar med isbitar. Finns två olika vätskor till den har jag för mig, för lite olika ändamål.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Rasmus Olsson »

Tjenare.

Vi har JEM Glaciator, maila mig lite info och vilka veckor som det gäller så hittar vi på något bra.
ro@evenemangsteknik.se

Tack // Rasmus
Senast redigerad av 1 Rasmus Olsson, redigerad totalt 0 gånger.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Johan Fälth »

Finns det några alternativ till Jem Glaciator änns? Skulle väl vara torr-is möjligtvis.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Vad finns det för Torr-is-varianter?
We make good music sound great!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Johan Fälth »

Johannes Nordgren skrev:Vad finns det för Torr-is-varianter?
Har aldrig använt själv, men vet att det förekommer rätt ofta. Finns säkert nån här som har koll.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Tungröksfavoriter?

Inlägg av Michael Christiansen »

Jag har en The Effects Company Cumulus 39 liter torr is maskin.

http://www.effectsco.com/cumulus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man vill böka lite med pellets och kokande vatten - då ger den ifrån sig mängder av tung rök.

Mvh

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster