JEM Magnum 950 vs HighEnd F-100

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

JEM Magnum 950 vs HighEnd F-100

Inlägg av Erik Lindvall »

Hej alla..

Är nu på väg att påöka rökmaskins parken lite och har blivit lite intresserad av Magnum 950 och F-100.
Tänkte se va ni har för tankar kring dessa o era erfarenheter.

MVH

Erik Lindvall
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Om det är den magnumen jag tänker på (det finns kanske bara en) så finns det en grymt bra grej som nog inte så många vet det är nämligen om man kör den över DMX och regel så kan man ställa in utsprutet på den, alltså man kan använda den som cracker!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Man kan väl ställa outputen på alla rökmaskiner...??? Iaf på alla våra från JEM tecknofog till jem zr31 och magnum haze...

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

JEM Magnum 950 är en leksak i jämförelse med HE F100, de spelar inte i samma division.
Fick en av de första Magnum 950 och det har varigt problem med att termostaten för värmeelementet går sönder.

Som sagt så är den nog inte tänkt att konkurrera med större maskiner utan är mer tänkt för DJ-marknaden.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Lightguy (TMT) skrev:Om det är den magnumen jag tänker på (det finns kanske bara en) så finns det en grymt bra grej som nog inte så många vet det är nämligen om man kör den över DMX och regel så kan man ställa in utsprutet på den, alltså man kan använda den som cracker!!
Men JEM Magnum 950 har väl ingen DMX utan styrs väl bara utav en remotcontrol om jag har rätt för mig!?!?
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lightguy (TMT) skrev:Om det är den magnumen jag tänker på (det finns kanske bara en) så finns det en grymt bra grej som nog inte så många vet det är nämligen om man kör den över DMX och regel så kan man ställa in utsprutet på den, alltså man kan använda den som cracker!!
Du tänker nog på Magnum Pro 2000?
Bild

Den ligger väl i lite mera samma klass som F-100.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Har en F-100 på lagret. Fungerar kalas både till små och stora arrangemang. Väger dock en del men bra grejer är tunga grejer? :lol:

/Bengan

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jonas skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Om det är den magnumen jag tänker på (det finns kanske bara en) så finns det en grymt bra grej som nog inte så många vet det är nämligen om man kör den över DMX och regel så kan man ställa in utsprutet på den, alltså man kan använda den som cracker!!
Du tänker nog på Magnum Pro 2000?
Bild

Den ligger väl i lite mera samma klass som F-100.
Just det så heter den, sorry!!!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Personligen tycker jag nog att F100 är lite småföråldrad. Känns väldigt grov och "inexakt" på något sätt, men den ger FETT med rök...
Sen börjar dmx-adresseringen ett steg "fel" om jag inte minns fel, eller ja det beror på hur man räknar, men det var något sånt... Kanske inte är så viktigt, men om den där andra maskinen, som jag inte har någon som helst koll på är lite modernare hade jag nog valt den om den ger typ lika mycket rök...

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Degen skrev:Personligen tycker jag nog att F100 är lite småföråldrad. Känns väldigt grov och "inexakt" på något sätt, men den ger FETT med rök...
Sen börjar dmx-adresseringen ett steg "fel" om jag inte minns fel, eller ja det beror på hur man räknar, men det var något sånt... Kanske inte är så viktigt, men om den där andra maskinen, som jag inte har någon som helst koll på är lite modernare hade jag nog valt den om den ger typ lika mycket rök...
Nje.. i mitt fall handlar de isåfall att uppgradera mig från Magnum 950 till F-100. Men vad jag har förstår så ska man både kunna producera haze och så kallad vanlig rök.. fungerar denna funktion bra på F-100 lr blir hazen inte så fin...

MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Lydnill skrev:
Degen skrev:Personligen tycker jag nog att F100 är lite småföråldrad. Känns väldigt grov och "inexakt" på något sätt, men den ger FETT med rök...
Sen börjar dmx-adresseringen ett steg "fel" om jag inte minns fel, eller ja det beror på hur man räknar, men det var något sånt... Kanske inte är så viktigt, men om den där andra maskinen, som jag inte har någon som helst koll på är lite modernare hade jag nog valt den om den ger typ lika mycket rök...
Nje.. i mitt fall handlar de isåfall att uppgradera mig från Magnum 950 till F-100. Men vad jag har förstår så ska man både kunna producera haze och så kallad vanlig rök.. fungerar denna funktion bra på F-100 lr blir hazen inte så fin...

MVH

Erik
Ställ outputen väldigt lågt och ställ en bordsfläkt framför maskinen så har du en hazer! Det är exakt samma sak.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf(KMD) skrev:Ställ outputen väldigt lågt och ställ en bordsfläkt framför maskinen så har du en hazer! Det är exakt samma sak.
Hmm... varför är det då olika vätskor till de olika maskinerna (och hazevätska är rätt mycket billigare) ?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

cyberpunk skrev:Hmm... varför är det då olika vätskor till de olika maskinerna (och hazevätska är rätt mycket billigare) ?
En vild gissning är att vätskorna innehåller samma sak sånär som på att Hazevätskan är utspädd med (destillerat) vatten. Sist vi köpte rökvätska, tror det var från Swefog, fick vi om jag minns rätt rekommendationen att köpa samma vätska och ev spä ut den till hazern med destvatten, men det skulle funka bra även utan extra vatten.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

mange skrev:
cyberpunk skrev:Hmm... varför är det då olika vätskor till de olika maskinerna (och hazevätska är rätt mycket billigare) ?
En vild gissning är att vätskorna innehåller samma sak sånär som på att Hazevätskan är utspädd med (destillerat) vatten. Sist vi köpte rökvätska, tror det var från Swefog, fick vi om jag minns rätt rekommendationen att köpa samma vätska och ev spä ut den till hazern med destvatten, men det skulle funka bra även utan extra vatten.
Jo, hazer är vanlig rökvätska (livsmedelsglykol) med mycket destvatten.
Pratade med primetime om att konvertera en gammal technofog till hazer för ett tag sedan och dom sa då att det som skiljde var att hazern har lite lägre förbränningstemperatur än vanlig rök.
kommer inte ihåg temperaturerna men det var nåt i stil med 288grader i jämförelse med 276grader eller nått sånt.
Men man skall inte köra hazer på outspädd vätska, den korkar igen mycket fortare då pågrund av den lägre temperaturen.

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

För helvete grabar :) ställ fläckten bakom rökmaskinen finns inget värre än man får en vindy eller annan fläckt som nån stjärna kört rök igenom kladdigt värre. och den kommer inte leva specielt länge.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster