Droppande rökmaskin

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Droppande rökmaskin

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har en Antari X-530 Mk2 som droppar rökvätska å puffar ut rök utan att någon rör vid den...Ja strömmen är påslagen :lol:

Vad är felet? Ett riktigt jobbigt å blött problem

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Beroende på konstruktionen så kan det ju vara ett antal olika fel.
Kan det vara dags att renköra?
Måste man skriva nått här?

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Beroende på ålder..................... Prostata :-)
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Konstruktion?!?!
Rengöra? menar du att någon "kran" inte håller tätt?

Ålder....ca 12mån

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Beroende på hur maskinen är byggd kan ju olika fel uppstå.
Finns det ventiler kan de kärva om det slaggat igen.
Kan ju vara alltifrån elektronikfel till sliten pump.
Droppar det från utblåset?
12 månader säger ju iofs inget. Använd mycket?
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

"elektronikfel till sliten pump",,,menar du att den ska läcka då?
Ja det droppar från utblåset!
12 gånger 3ggr i veckan

Gissar du saker eller vet du?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hur mycket puffar den ut? Våra JEM maskiner kan oxå lägga ut en lite rökpuff då och då när den inte används aktivt ytterst liten dock. Ang läckandet så har jag stött på flera Antari HZ-100 HAZER som läcker som såll direkt ur kartong (lämnar alltid en blöt pöl under sig), åtgärd som jag vidtagit? Acceptera att det inte är en swefog.. När jag tänker efter har lag aldrig stött på en antarimaskin som fungerat klanderfritt under någon längre tid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

HZ-100 brukar ju vara kladdig överallt alltid ;) och så jättemycket till bra cracker är det ju inte, men för det priset så duger den.

Aja, nog skitsnackat.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja det är en lite pöl varje dag under den....typ 4cm i diameter.
Jag skrev att den andvänds 3ggr i veckan, men jag kommer på att den står på med power från 16-24 minst varje dag förutom ons, och helg då står den nog på till 3 på natten.

Så det är så illa att dom är så "dålig", fast det är typ sista månaden som detta har hänt

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

För att det skall bli rökpuffar måste det tillkomma rökvätska. Då borde det vara ett läckage genom pumpen. Troligtvis behöver den rengöras. Tror inte att elektroniken spökar. Har rivit isär en del pumpar genom åren och hittat grusliknande saker i pumpen. Om det är kalkavlagringar vet jag inte. Om pölen är under utblåset så brukar det vara överbliven rökvätska som stänker ut. Kan bli t ex i klenare maskiner där du kör till maskinen stannar upp för att den kallnat och börjar värma på nytt. Då finns det en liten skvätt vätska kvar i kammaren som stänker ut vartefter maskinen blir varm.

Själv kalkar jag av mina maskiner med ättika. Flytta över slangen till en ättiksflaska, kör maskinen till den slutar ryka och det luktar lite surt. Kör sedan maskinen då och då under några timmar så brukar det lösa sig. Gör det gärna där det är ventillerat. Risk för en "stickande" lukt. När du sedan är klar, flytta slangen till rökvätskan och kör maskinen tills den producerar rök igen.

Äldre GENI Atmos maskiner kunde få rökvätske kladd på kretskortet och få ett eget liv, eller inget liv alls. Tvätta kortet med T-röd.

Antari DMX maskiner har jag bytt röret mellan pumpen och värmekammaren flera gånger (olika maskiner). "Kragningen" på röret som låsmuttern låser fast, kryper på röret och skapar läckage. Droppar som tusan under maskinen.

Det är ett riktigt grisgöra att kladda med rökmaskiner. Klegg överallt.

Förr köpte jag dyra och fina maskiner på hyran, men numera blir det billiga Antari och Stairville för 300-500 spänn. Släng när problemen kommer.

Sedan tycker jag att det spelar ingen roll vad jag användt för rökvätskor. Det kleggar igen i vilket fall som helst. Däremot så kör jag sedan många år tillbaka på Jem i-Fog för den är kanon om man vill visa ljuset. Man behöver inte puffa ut mycket och den hänger kvar länge.

Som vanligt på detta forum är det väl fler åsikter som vill fram, men detta är mina egna erfarenheter som redovisats.

Imponerad över din maskin att den pallat. Det är oftast gångtiden som kör slut på maskinen. Värmen dödar som i mycket annan elektronik.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låter rimmligt med "skit" i pumpen.

men jag fattar inte direkt hur den ska läka om det är fel på röret mellan pump och värmeblock!

elfel tror jag inte alls på, för den funkar felfritt förutom läckage...å det är väl därför den "puffar" ut när den står stilla...läckaget kan komma när maskinen är kall annars blir det ju "puffar"

Får nog kolla på pumpen

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nicke Löfgren skrev:Ja det är en lite pöl varje dag under den....typ 4cm i diameter.
Jag skrev att den andvänds 3ggr i veckan, men jag kommer på att den står på med power från 16-24 minst varje dag förutom ons, och helg då står den nog på till 3 på natten.

Så det är så illa att dom är så "dålig", fast det är typ sista månaden som detta har hänt
Den crackertypen jag pratar om brukar lämna en 20cm stor pöl under sig efter ett par timmar i drift, så du verkar ha ett lindrigt problem. Men nog så störenade framförallt om det är en fast installation.

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Lättare att svara när du lagt fram vettig information om symptomen.

Det kunde ju lika gärna varit hål på tanken/dunk/flaska = läckt.

Att det blir en liten pöl kan ju bero på en så enkel sak som att vätskan inte blir tillräckligt varm för att bilda enbart rök.
Elektronikfel elfel eller vad man kallar det om givaren för temperaturen på elementet inte funkar som den ska =ger signal att maskinen är varm fast den inte är det kan ju ge ovanstånde problem.

Har haft nån billig variant på maskin frågan är om inte det var en antari. Den läckte både bak fram och mitt på.
Måste man skriva nått här?

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Testa med att köra rent maskinen med ättika som redan är föreslaget. Det är ju en enkel procedur.

Maskinen du har går med mina mått mätt ganska mycket den kan ju vara sliten.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Behövs det vettigare information??!?!??!

Den puffar och läcker.....Jag tar det som en självklarhet att det uppfattas att det kommer ur "pipen" /utblåset.

det kan ju vara så att den inte blir tillräckligt varm, å att det finns lite vätska kvar som puffar ut, men det måste ju avta när all vätska är borta men det fortsätter,,,hmmm

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Jag tror inte att det läcker utan att det är rök som har kondenserats tillbaka till vätska.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

pgr av för dålig värme då eller?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

men jag fattar inte direkt hur den ska läka om det är fel på röret mellan pump och värmeblock!
Förtydligande: Med detta avsåg jag i min förklaring att vätska rinner ut där på maskinen. Inte att det hade något med puffande att göra.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki, då är inte problemet där....bara att utesluta :-)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Klart korkat!! Problemet löst fast jag vet inte hur.

Plockade ner maskinen från sin konsoll uppe vid taket....Öppnade den och tittade...hur ren å fin som helst. Stratade den på arbetsbänken, Helt OK?!?!??!? Så nu står den brevid DJ båset å bra funkar...återkpmmer om det blir några förändringar

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster