Reparera billig rökmaskin

Här kan du diskutera rökmaskiner, kallrök, haze mm.
Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Reparera billig rökmaskin

Inlägg av Markus Hammerin »

För några år sedan köpte jag mig en liten leksaksDunstnebelmaschine, nämligen en Eurolite NH-30, som sedan mest blivit stående. Hade igång den någon gång i höstas för att se om den fortfarande gick och den fyllde garaget precis som den ska. Nu har jag en grej på gång där den faktiskt skulle kunna få vara med och leka, men nu verkar den ha gett upp. Den värmer som den ska och indikatorn på fjärren tänds, men ingen rök kommer vid tryck på knappen. Jag skruvade av kåpan och såg att "munstycket"/nippeln verkade vara igenkläggad, gjorde rent den men fungerade fortfarande inte. Jag har mätt upp att det blir spänning till pumpen när jag trycker på knappen för rök, men inget händer. Visst borde jag i alla fall höra att pumpen försöker jobba även om det skulle vara så att det är igenkorkat någonstans?
nh-30.jpg
nh-30.jpg (107.41 KiB) Visad 7895 gånger
TL,DR: Är det värt att försöka byta pump? Såg att nya originalpumpar ligger runt 350-400 kr och det är ju nästan vad maskinen kostade ny. Jag vet att den inte är mycket att hänga i julgranen, men det är resursslöseri att kasta om det går att fixa. Hittade en video där någon bytte ut sin pump till en avsedd för spolarvätska, men då de går på 12 V så drog det iväg i pris pga behovet av omvandlare.
rökmaskinspump.jpg
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Reparera billig rökmaskin

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Finns på Aliexpress och på ebay till förmånligt pris.

Mvh Jonas

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Reparera billig rökmaskin

Inlägg av Christopher Berg »

Öppna pumpen och se om det är den som kleggat igen..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Reparera billig rökmaskin

Inlägg av Jonas Larsson »

Det går ju som sagt att gänga isär pumpen, det ligger en cylinder som är lite konformad i fram har jag för mig, denna cylinder vibrerar/åker fram och tillbaka av magnetfältet så ingen direkt avancerad pump. Så kolla att den kan åka fram och tillbaka som den ska och håll reda på fjädrarna som kan komma farande när du öppnar den.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster