Tips på aktiva lådor...

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Tips på aktiva lådor...

Inlägg av Kim Toivanen »

Tänkte svänga ihop ett nytt paket som ska funka på hyran till mindre privatfester. Det som är tänkt är 2st aktiva lådor på stativ.

Har sedan tidigare bra erfarenheter av JBL Eon 15G2, men det känns som att priset är lite högt för just den typen av ändamål. Vill gärna veta om nån annan har erfarenhet av liknande produkter i en lägre prisklass?

Mvh Kim
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tror inte de är billigare, men ART-serien från RCF är de plastburkar jag har fastnat mest för.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

I'll second that opinion!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Då är jag nummer tre.

Ska det vara enkelt handhavande och mest talapplikationer kanske det här kan vara något?

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Håller helt med om ART serien, dock är den ju lite dyrare.

Vad är det den mest skall användas till. Menar alltså om det mestadels är till tal och spelas lite CD i, eller om det även skall förstärka instrument också?

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Som sagt så är det till mindre privatfester, från kanske 50 pers och uppåt.. oftast så är det ju lokalen som styr vilken ljudanläggning som passar, men man vill ju gärna ha lite tryck. Ljudkälla blir CD och kanske i vissa fall en karaokemaskin.

RCF ART serien har jag oxå bra erfarenhet i från, dom ligger på samma nivå som JBL Eon burkarna tycker jag.. Vem kränger RCF i Sverige?

Har väll funderat lite på dB Operas 415 (8990:-, Standard Audio), Mackie SRM450 (Listpris 8995:-, Luthman), och Ody-Pro LAX LX-215P (Listpris 4990:-, Starfelt).. ingen som testat någon av dessa?

/kiM
-+> www.ell.nu <+-

Gäst

Inlägg av Gäst »


Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag skulle nog vilja säga att jag trivs en smula bättre med ART än med Eon faktiskt. Vet inte riktigt varför.

En högtalare som heter Ody-Pro LAX och kostar mindre än 5000 inger inte förtroende tycker jag. Visst, billigt är inte samma sak som dåligt, men det är väldigt ofta det sammanfaller.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

kiM [ell] skrev:Harväll funderat lite på dB Operas 415 (8990:-, Standard Audio), Mackie SRM450 (Listpris 8995:-, Luthman), och Ody-Pro LAX LX-215P (Listpris 4990:-, Starfelt).. ingen som testat någon av dessa?

/kiM
Jag kör dB Opera 415L i min rigg. Just Lyric-serien passar inte bra att köra utan subb
för de flesta musiktyper. Till tal funkar den bra. Nu tror jag inte den säljs längre, utan
årets modell har tillägget Modular istället för Lyric. Den har möjlighet till tre stycken
förinställda eq-lägen vilket borde göra burkarna bra mycket trevligare för musik och sånt.

Om du snackar lite med Anders Arestav på StandardAudio så kan du komma undan en del billigare.

Du kanske villa kolla på dBs Sub15. Verkar vara rätt så liten och smidig och skall spela 133dB sägs det.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

dawen skrev:Jag skulle nog vilja säga att jag trivs en smula bättre med ART än med Eon faktiskt. Vet inte riktigt varför.

En högtalare som heter Ody-Pro LAX och kostar mindre än 5000 inger inte förtroende tycker jag. Visst, billigt är inte samma sak som dåligt, men det är väldigt ofta det sammanfaller.
Jag kan bara hålla med, men det skulle vara kul att göra ett test mot t.ex. EON eller ART och se hur mycket det skiljer... Dom kanske duger, vem vet :)
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Försök få låna de 2-3 du tycker verkar mest intressanta och testa mot varandra. Inget avgör så bra som ett A/B-test. Och varför inte... ta hem de billigaste också och se hur mycket det skiljer ljudmässigt. Tillförlitligheten är ju svår att bedöma på billighetsvarianten, men kul att testa ändå.

Mellan EON och ART tycker jag skillnaden framför allt ligger i att ART'en "håller ihop" bättre när man öser på ordentligt. EON tycker jag har en tendens till att låta lite skramligt på hög volym. Annars funkar den rätt bra den med.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

kolla ALTO's "kopia" av Mackie SRM450. Kostar typ hälften och lirar helt okej.

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

FYI.. så blev det 2st JBL Eon 15G2 :)
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad fick dig att välja EONburkarna?

Hoppas de funkar bra för dig och att du blir nöjd! Alltid kul med nya burkar 8)

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Dels ett bättre pris än väntat.. och dels för att jag vet vad dom går för.
Nöjd är jag garanterat :)
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tycker att EONlådorna är rätt bängliga att hantera jämfört med t.ex. ART, men de låter helt ok.

Aktiva lådor till monitor med mer än en kabel och en kontakt tror jag dock inte på.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det blir massa jox om man ska ha flera kontakter! Strömfördelning och massa att tänka på. Sånt som man inte orkar hålla i huvudet när det är fullt ös, utan helst kan ordna allt sånt tidigare på firman. Visst, det finns säkert smidiga lösningar, men hellre speakon säger jag! Blir ju mera lyft också om man är tvungen att släpa runt på högtalare utan hjul med steg i.

Apparatkablar överhuvudtaget borde ju vara förbjudna, och på en scen så är det ju dödsstraff att ta upp en! Såvida man inte är musiker eller backline såklart, men det är man ju inte va 8)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster