Tips på mindre aktiv sub [EDIT: Bas].

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Tips på mindre aktiv sub [EDIT: Bas].

Inlägg av Henrik Hansson »

Tjo!

Det är dags att kasta ut den gamla slit och släng-riggen och skaffa något nytt till de mindre jobben där man inte behöver allt för mycket soda i basen. De ljudkunniga hos oss har föreslagit 2 x Mackie SRM450 och 1 x Mackie SWA1501 så det är ungefär den nivån det kommer ligga på.

Dock så har en annan aspekt dykt upp kring det hela. Vi är nämligen även i behov av en sub [EDIT: Bas] att använda som drumfill och kamrat Ingo föreslog en:

http://www.meyersound.com/products/ultr ... /index.htm

Detta kan eventuellt vara ett alternativ men jag tänkte samtidigt höra om det är någon som har tips på andra basar som har tillräckligt med kraft för att agera drumfill. En andra fråga är om det är nån som har koll på vad den föreslagna meyerlådan kan tänkas hamna i pris beggat och även priser på andra lådor som kan vara intressant för våra behov.

/HenrikH
Senast redigerad av 3 Henrik Hansson, redigerad totalt 0 gång.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

tja mannen.

nu vet jag ju inte alls vilka pengar ni har att röra er med, men (med risk för att ingo m.fl slutar prata med mig) så tycker jag ni i vilket fall skall titta på Dynacord's produkter. Sedan EV tog över så tycker jag det är väldigt mycket tutor för pengarna.

usw1 tycker jag låter som ett bra alternativ, gillar meyer, jag vet inte riktigt vad man skulle kunna tänka sig annars, allt är ju en kostnadsfråga som bekant. nexo PS15-sub (vet inte vad den heter) är kul, om än dyrt.

ett intressant experiment vore ju att ställa dit turbos 21"-sub (eller är det 20", kommer inte ihåg mer än att det är stort).

jaja, lite funderingar ifrån här nere
Q.E.D

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker också att en del av Dynacords nya grejer låter helt okej.
Tycker däremot att PS- suben är sådär som trumfill.
Är det inte jättestora scener så tycker jag nog att det är bättre med en dubbel 15".
Blir lite mer direkt.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

En liten aktiv sub som låter bra tycker jag är Turbosound TQ425SP.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

vad innebär drumfill :?:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Extra subbas till trummorna så att trummisen kan känna baskaggen.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

kanske en dynacord madras-sub? listar väl dock en bit över 30 + moms.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

JBL's sub i MP-400serien med inbyggt Crownsteg skulle nog kunna fungera. Listar knappt 17 utan moms, och då är det ändå 2x600W (klarar att driva en passiv låda också!) och delning inbyggt.

Heter MP-418SP, och är en mycket söt sak tycker jag 8)

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Nu verkar det som ljudfolket ändå tänkt köpa in en Mackie SWA1501 och även använda den som drumfill. Är det något ni andra tror kan funka eller kommer den leverera för lite? Den kommer inte spela på jättestora scener och den kommer kompletteras med en fulrangelåda med en 12" i.

En sak jag nog glömde nämna tidgare är att planen är att kunder skall kunna lasta in denna rigg i bakluckan på en bil. Storleken är alltså rätt viktig när det gäller baslådan.

/Henrik
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, den kommer att fungera. Till att palla under topplådan. Den spelar alldeles för lite för att den ska göra någon nytta. Det går åt kraft för att det ska göra någon nytta som trumsub. Dessutom går den inte under 50 Hz så någon sub är det egentligen inte frågan om, däremot är den nog jättepraktisk som basstöd till ett par plastbaljor i andra applikationer.

Är jag ensam om att tycka att man ska hålla sig ifrån Mackie SRM450 och hellre istället satsa på RCF ART300A?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Någon hade visst pratat med hampus och han nämnde visst att drumfill sällan behöver spela lägre än 50hz utan snarare vara starkast kring 125 hz. Med detta i åtanke kanske Mackien klarar sig ändå?

Vi kommer hur som helst testa den som drumfill och funkar den så funkar den, annars låter vi bli att köpa den i syfte att använda som drumfill och använder den enbart till slit- och slängriggen.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Håller med Ingo om att den inte spelar tillräckligt mycket.
Hur den mycket den spelar under 50hz tycker jag inte spelar nån roll, för den har iallafall inte riktigt den kraft den behöver..
Men hitta rätt trumfill är inte lätt..
Vet nån, så vore det underbart.
Undrar om jag inte har träffat Ingo vid ett par tillfällen vid några festivaler på trägår´n i GBG?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kan du nog ha gjort. Vem är du?

Skulle inte hålla med om att 125 Hz är där man vill ha verkningsgrad i en sub. Men runt 80 Hz behöver den svara ordentligt. Och under 50 ska den definitivt svara om man ska kalla den för sub, annars är det en bas rätt och slätt.

Var ska ni dela hade ni tänkt?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev:Det kan du nog ha gjort. Vem är du?

Skulle inte hålla med om att 125 Hz är där man vill ha verkningsgrad i en sub. Men runt 80 Hz behöver den svara ordentligt. Och under 50 ska den definitivt svara om man ska kalla den för sub, annars är det en bas rätt och slätt.

Var ska ni dela hade ni tänkt?
Ok. Kalla det för en bas istället då. Jag är ju "ljustekniker" så jag förstår mig inte på ljud. :roll: :)
Senast redigerad av 1 Henrik Hansson, redigerad totalt 0 gånger.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag kan inte påstå att jag tycker Mackeis aktiva baslådor i plast är sådär jätteroliga jag heller. De låter som sub i en plastbalja brukar låta, bumligt och odefinierat. Har ännu inte hört en plastbalja som låter bra i det nedre basregistret, och är det nåt man vill ha i en drumfill så är det väl definition. Bummel får man väl tillräckligt i bakåtläck från subbarna i PA't.

JBL'en som dawen nämner funkar säkerligen mycket bättre än någon plastbalja (dessutom får man ju en stegkanal över till wedgen med den... mycket praktiskt). Likaså Meyer eller Turbon jag rekommenderade lär fungera hästlängder bättre. EAW har ju någon fyrtolvsub som är gjord specifikt för drumfill också... säkert värd att kika på. Kostar mer gör det helt klart, men får man inte trummisen nöjd så är det ju bortkastade pengar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:Jag kan inte påstå att jag tycker Mackeis aktiva baslådor i plast är sådär jätteroliga jag heller. De låter som sub i en plastbalja brukar låta, bumligt och odefinierat. Har ännu inte hört en plastbalja som låter bra i det nedre basregistret, och är det nåt man vill ha i en drumfill så är det väl definition. Bummel får man väl tillräckligt i bakåtläck från subbarna i PA't.

JBL'en som dawen nämner funkar säkerligen mycket bättre än någon plastbalja (dessutom får man ju en stegkanal över till wedgen med den... mycket praktiskt). Likaså Meyer eller Turbon jag rekommenderade lär fungera hästlängder bättre. EAW har ju någon fyrtolvsub som är gjord specifikt för drumfill också... säkert värd att kika på. Kostar mer gör det helt klart, men får man inte trummisen nöjd så är det ju bortkastade pengar.
Fast nu är ju inte planen att köpa in en bas till drumfill utan snarare köpa in en en fysiskt liten bas (eller sub) till ett par plastbaljetoppar som funkar så pass bra att den även går att använda till bas i drumfill tillsammans med en wedge. Prio ett är att få ihop en mindre rigg som vi kan skicka iväg med kund i en personbil som kan poppa lite svag disko eller bara bakgrundsmusik på diverse evenemang. Prio två är drumfillmöjligheterna.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det funkar Mackie'n alldeles säkert utmärkt till. Däremot tror jag varken den gör mycket till eller från som drumfill.

Jag kör ett coverband ibland på en Mackierigg med storebror till den basen i, och visst kommer det bas ur den. Till och med hyfsat mycket om man vill, men jag kan inte påstå att jag gillar ljudet ur dem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Du anlitade mig vid City Sound tror jag det heter.

Vore kul att testa EAW:s sub.
Dom brukar göra bra grejer.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:Det funkar Mackie'n alldeles säkert utmärkt till. Däremot tror jag varken den gör mycket till eller från som drumfill.

Jag kör ett coverband ibland på en Mackierigg med storebror till den basen i, och visst kommer det bas ur den. Till och med hyfsat mycket om man vill, men jag kan inte påstå att jag gillar ljudet ur dem.
Jo storebrodern kan ju vara ett alternativ. Fast riskerar man inte att dränka topparna om man bara har två stycken till en 18"bas när den går som slit- och slängrigg?
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

HenrikH skrev:
cyberpunk skrev:Det funkar Mackie'n alldeles säkert utmärkt till. Däremot tror jag varken den gör mycket till eller från som drumfill.

Jag kör ett coverband ibland på en Mackierigg med storebror till den basen i, och visst kommer det bas ur den. Till och med hyfsat mycket om man vill, men jag kan inte påstå att jag gillar ljudet ur dem.
Jo storebrodern kan ju vara ett alternativ. Fast riskerar man inte att dränka topparna om man bara har två stycken till en 18"bas när den går som slit- och slängrigg?
Finns väl gainrattar :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster