Tips på mindre aktiv sub [EDIT: Bas].

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:
HenrikH skrev:
cyberpunk skrev:Det funkar Mackie'n alldeles säkert utmärkt till. Däremot tror jag varken den gör mycket till eller från som drumfill.

Jag kör ett coverband ibland på en Mackierigg med storebror till den basen i, och visst kommer det bas ur den. Till och med hyfsat mycket om man vill, men jag kan inte påstå att jag gillar ljudet ur dem.
Jo storebrodern kan ju vara ett alternativ. Fast riskerar man inte att dränka topparna om man bara har två stycken till en 18"bas när den går som slit- och slängrigg?
Finns väl gainrattar :P
Några som kör storebror på samma sätt som vi tänkt menade att man behöver fler toppar för att kompensera istället för att sänka basen på suben då de menade att ljudet blir för otillfredsställande om man sänker gainen. Kan det ligga något i det?
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Låter mysko i mina öron. Klart det blir lägre nivå, men det bör vara allt.

Möjligen kan det vara så att han gillar disten som produceras när han gainar på basen mer, vilket ju är en dålig sak för de flesta.

Men konstigare saker har ju hänt än att folk reagerar positivt på dist.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:Låter mysko i mina öron. Klart det blir lägre nivå, men det bör vara allt.

Möjligen kan det vara så att han gillar disten som produceras när han gainar på basen mer, vilket ju är en dålig sak för de flesta.

Men konstigare saker har ju hänt än att folk reagerar positivt på dist.
Vad som sades var något i stil med att om man drar ner volymen så dämpas inte alla frekvenser lika vilket gör att ljudet blir dåligt.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Om olika frekvenser i basregistret dämpas olika mycket när han drar ner gainen på suben så bör han starkt överväga att lämna in den på service eller få sina öron undersökta, alternativt borde konstruktörerna på Mackie få kompanistryk (fast det sista låter minst sannolikt).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

dawen skrev:JBL's sub i MP-400serien med inbyggt Crownsteg skulle nog kunna fungera. Listar knappt 17 utan moms, och då är det ändå 2x600W (klarar att driva en passiv låda också!) och delning inbyggt.

Heter MP-418SP, och är en mycket söt sak tycker jag 8)
Kan trummisen inte ha hörlurar då?? :oops:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det har jag dåliga erfarenheter av los knoppo :lol:

Newbee: City Sound var ett trevligt spektakel, jag var nere där och gjorde lite hyss jag också. Sågs säkert med Ingo någon gång under de där dagarna också!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 64 och 0 gäster