Cerwin Vega och Turbosound

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Cerwin Vega och Turbosound

Inlägg av Erik Eklund »

Tjena. Varför så tyst om cv. och turbo grejjer?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

I stort sett ingen som använder deras produkter längre. Kan vara en anledning.

Nån annan kanske kan komma med fler.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Turbosoud har väll rekomenderats om jag inte minns helt galet i någon annan tråd.

Gäst

Inlägg av Gäst »

På forumet eller allmänt?

Allmänt så är det väl så att dom inte har kommit med några intressanta saker i modern tid. I alla fall inte några som av de flesta har setts som intressanta. The flavour of the month har ju varit LA och det har ingen av dessa att erbjuda.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

På Roskilde har det då används dom 3 senaste åren iaf på Oranga scenen.
I år satt det 64 st Turbosound Flashlight high TFS 780 H, 64 st TFS 780 L.
Som center fill 6st Turbosound Floodlight High THL 760 H. Och 16 st Turbosound subbar.

Annars är det nog som Ingo skriver att dom inte har kommit med något nytt på väldigt länge, och problemet att konkurera med alla dagens LA som kommer.

Hörde av en tekniker som hade firma i Finland, som hade två stora PA han körde på. Det ena var ett turbosound (Kommer inte ihåg vad det var) Det andra var dV-Dosc med LAB 4000 steg.
Han själv tyckte att turbosound PA:t var mycket bättre pga att dV:t låter för bra (allting märks väldigt väl kan man kanske säga) speciellt med LAB 4000 steg. Han menade då på att Turbosound PA:t inte låter lika väl (med andra ord allt märks inte lika väl).
Inte för att det kanske hade så mycket med saken att göra, bara nåt jag kom nu medans jag satt och skrev.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Turbosound har som sagt inte kommit med något nytt turnésystem sedan Flash/Floodlight släpptes på 80-talet.... förrän nu! Det är bara ett par månader sedan den nya Aspectserien släpptes, och jag tycker det verkar intressant om man bara ser till specarna. Ska bli väldigt kul att höra det vid tillfälle.

Vad Turbo har koncentrerat sig på de senaste åren är en väldigt komplett installationsserie vid namn TCS, vilken jag installerat på ett flertal ställen med gott resultat, samt den mindre mobila TQ-serien som jag tycker låter väldigt bra.

Cervin är i mina ögon helt uträknade. Deras grejer var poppis i början på 80-talet, och de lät inte särskilt kul ens då. Jag tvivlar på att de någonsin kommer att uppnå någon större popularitet igen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

CV suger ju liksom. Inget skoj. Och så har det varit sen 1988.

Turbo är respektabelt, men det är ju inte en line-array, och den patetiska flockmentaliteten säger ju att det ska vara en i år, ungefär som det var "processor"-vafansomhelst 1989.

Jag skulle inte säga nej till en floodtuta, för jag tycker att det är riktigt trevligt. Å andra sidan, och det ska man hålla i minnet för alla högtalarsystem större än ett par Genelec 1029, så måste man ju veta hur man hänger upp dem och ställer in dem för att det ska bli rätt.

Sverige har historiskt sett plågats av folk som inte kan hänga och ratta sina turbotutor, medan bland annat mag-net verkar ha fått till sina brunburkar rätt så rätt ett par gånger, och Meyer är ju så pass lättfiffat i triviala sammanhang så det har ju smittat av sig på linearrayförsäljningen..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gäst

Inlägg av Gäst »

CV är ju inte riktigt med i den riktiga pro-matchen, det håller jag helt med om.

Tyvärr tycker jag inte att en Flood Light eller Flash Light är rigktigt up to par med de allra bästa systemen. Det finns oerhört mycket kapacitet men det är svårt att få fram det. Som du säger så finns det få som verkligen kan Turbo i Sverige, det stämmer verkligen. Men dessutom så vågar jag påstå att deras voicing inte riktigt stämmer med hur vi mixar i Sverige. En van (för det mesta engelsk tekniker) kan skruva fram otroligt mycket ljudtryck ur en Flash Light rigg men det är aldrig riktigt välljud i mina öron. Och ja, jag har hört PF mixas i en Flash Light rigg och det lät väldigt bra men inte märkvärdigt.


Sen undrar jag vad du menar med den sista meningen. Vad är "lättfiffat"? Vi har inget sådant ord på landsbygden tror jag. Och jag antar att jag har "fiffat" med just Meyer riggar.... så det vore intressant att känna till!

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Okej. Men vad skulle ni rekomendera för baslådor då? 1*18 , 2*18 eller 2*15. inte d&b eller något så dyrt.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Erik skrev:Okej. Men vad skulle ni rekomendera för baslådor då? 1*18 , 2*18 eller 2*15. inte d&b eller något så dyrt.
Vad ska du använda dem till? Hur många per sida?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

till disco. 2st 18* per sida. Ev. 2 st 15* per sida oxå.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Erik skrev:till disco. 2st 18* per sida. Ev. 2 st 15* per sida oxå.
Då skulle jag nog rekommendera vanliga basreflexlådor. Horn har en tendens att funka bättre ju större antal man stackar ihop. Ett horn per sida kommer förmodligen inte ha mycket verkningsgrad under 50 Hz, och ha en duktig peak uppåt 100 Hz. Ska du få en ensam hornlåda per sida att spela något sånär linjärt kommer du att få EQ'a skiten ur den, och då har du ändå förlorat den verkningsgrad hornet har jämfört med en basreflexlåda.

Med ovanstående tänker jag snarast på rätt små/korta horn som t.ex Turbo. Har du större enkel-18 horn (som t.ex Martin WSX eller Bassmaxx) så blir hornöppningen tillräckligt stor för att börja koppla redan vid 2 lådor per sida. Å andra sidan så blir det rätt mycket lådvolym att frakta runt på en gång, och det kanske inte är det du är ute efter.

Yorkville har iofs en rätt ny hornbas som heter LS-1208 som är lite i mellanstorlek och borde funka med 2 per sida. Billig är den också. Jag har inte testat den själv, men det har fått bra kritik vad jag har hört.

Förresten... jag hoppas du inte hade tänkt att blanda 18" och 15" i samma passband. Att blanda olika element i samma register brukar inte ge några goda resultat.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster