högtalar bygge??:S

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

högtalar bygge??:S

Inlägg av Mikael Heurlin »

hoppas nån kan komma med någe bra tips.. de e så här att ja skulle behöva byta ut min fronten på högtalar lådorna för jag ska sätta i andra element.lådan är endast limmad så jag undrar om de e nån som har något bra tips på hur man kan lösa de.. att ta loss den e antagligen inte så svårt.. bara te å såga. men att få dit den nya är problement. hur ska jag göra???

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Byter du elementen så behöver du inte en ny baffel (d.v.s. front), utan du behöver antagligen en helt ny låda!

Är lådan bara limmad så är det väl bara att fixa bort limmet? *solglasögon*

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

asså.. jag ska ha kvar baserna men ska byta ut diskanten.. men vad ja ser som problemet e väll att när man sätter dit baffeln så borde de ju inte gå att pressa ihop lådan lr har ja helt fel då eller e de bara å köra me tvingar.. för top och botten ligger ju emot så går väll inte å pressa hur mkt som helst eller är jag helt ute i skogen nu kanske :?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Är det nya diskanthornet större eller mindre än det du har nu?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej, är det bara diskanten som ska bytas är det ju enklare, även om det inte är någon barnlek att få till det bra för det.

Med tvingar går det att pressa en hel del, men det enklaste är nog att du helt enkelt tar bort diskanten och sedan sätter en till spånskiva vid diskanten, som en ny baffel ovanpå den gamla. På så sätt slipper du ju byta hela baffeln. Är den nya diskanten större eller mindre än den gamla?

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

asså som de e nu så e de 2st 15"bas å 2st 6,5"mellan å ett väldigt litet diskant horn. de jah funderar på att göra är att ta bort mellan registrerna å diskanten och sätta i en starkare driver med större horn

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Om det verkligen blir bättre med bytet så är det ju enklast att göra som dawen föreslog. Sätt en "extra baffel" över de tomma hålen och såga sedan ut för det nya hornet.

Får man fråga vad det är för högtalare? Jag tycker oftast små konelement och en mindre driver låter bättre på mid/high än en ensam stor driver.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

hehe det är gx-15 kit på ljudia:).. tänkt bygga ett par baslådor till dom och köra dom som toppar istället. men mellan och diskanten e för klena som de e nu och jag kommer inte på något billigare alternativ.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Kikade lite snabbt på elementen som sitter i den lådan, och alla har så låg verkningsgrad så oberoende av vilket element du skulle byta ut mot riktiga PA-element så skulle resten inte orka istället.

Mitt tips är att du kör med det du har tills du har råd att göra något ordentligt. Risken är annars att du slänger pengar i sjön. Den här högtalaren kommer du inte bli nöjd med förrän du bytt alla element i den (och inte ens då), och då kommer det vara själva lådan som inte pallar istället.

Spara och köp något från Yorkville, Peavey, Wharfdale eller bättre begagnat istället.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

okej.. men vet inte redit hur länge jag får spara då.. typ flera år.. e bara 15 nu.. aja får se hur jag löser de hela.. men funderar på att bygga ett par dubbel 18" basar.. nån som har någon bra ritning som skulle passa med eminence kappa 18

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om du anger vad du vill ha för -3dB-punkt så kan jag ordna fram en ritning åt dig.

För övrigt har jag provlyssnat just GX15 från Ljudia. Det var inte så att jag mådde direkt fysiskt illa, men inte låter högtalarna hallon direkt :roll: Du har inte övervägt att hyra in högtalare istället, och sälja det där paret?

Jag tycker för övrigt att banddiskanter låter snyggt *solglasögon*

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

jo jag har tänkt att sälja dom men de har ju inte gått så underbart bra de:S. vad menas med -3db punkt:S..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

-3db-punkt är den punkt då basen är ungefär 3dB lägre än snittvärdet, och under det här värdet så rullar basen av.

Du har alltså några Eminence Kappa 18 liggandes?

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

ee okej.. men e de så högt som dom ska gå i frekvensen då lr? :? känner mej lite villsen nu :( ..näpp.. men funderar på att bygga och i så fall köper ja 4st..

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Det finns ju gott om gratisprogram som du kan leka med själv.
Tex winISD anses ju som bra.
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Kör du linux så finns det en finsk tjej som håller på och skriver ett mycket bättre program.
http://www.iti.fi/speakerdesigner/index.php

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster