Aktiva eller Passiva?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Jag ska skaffa mig en ljudanläggning för mindre spelningar. Inte så stora lokaler alls d.v.s.
Men har en begränsad budget på runt 6.500:-
Finns det några OK högtalare man kan få för dem pengarna?
Ska man köpa aktiva eller passiva? Vad anser ni är bäst? (Vid köp av passiva måste ett slutsteg också räknas in)
Tips? Länka gärna!

Tack

Tony Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 01:45
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Tony Larsson »

Hyr högtalare tills du sparat ihop mer pengar
Har ett par EV livex som jag använder till mindre fester och dom är att rekommendera!
http://www.standardaudio.se" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH

Tony

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Men känns som jag vill ha ett par egna! finns det inget någelunda man kan få för den pengen?

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Svårt att hitta något bra i din prisklassen, som sagt är det nog bäst att hyra tills du har råd med det dubbla. Man ett par beggade dB Opera eller RCF Art 310 borde du kunna hitta för 6500 kr. Behövs ju med största sannolikhet komplettera dessa med en eller två subbar också.
Köp inte upp dig på Behringer, Alto, The Box eller nåt sånt trams bara, det kommer du bara få ångra.

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Ja okej! Man ska gå på märken asså. Nej ska inte köpa sånt skit. Det är inge bra ljud i dem samt dålig kvallite har jag märkt. har testat ett par. Tack för rådet iaf!
Men föredrar du aktiva eller passiva?

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Vad tror folket om dessa? har hört mycket bra om dem.

Länk:
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogta ... 5a-p80722/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

John Dahl skrev:Vad tror folket om dessa? har hört mycket bra om dem.

Länk:
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogta ... 5a-p80722/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skulle ju inte köpa skit!?? ....same chip-chop as allways!

Dessutom kommer du inte få hyra ut dem till någon som har bara det minsta koll på märken....då väljer de ett säkert kort i alla lägen.
We make good music sound great!

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

har som sagt hört bra saker om dessa. Så dessa är inget att ha?
Jag ska INTE hyra ut dem, kommer aldrig att göra det :D Samt är inge sugen på att hyra ngra varje gång jag har spelning. Vill ha ett par egna som duger helt enkelt!

Mvh

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Dessa då?
http://www.thomann.de/se/jbl_jrx_115.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag vet inte om du är DJ eller trubadur....men om det bara är Git och Sång som ska ut hade jag försökt leta reda på några beg. Ev Sx300 och något enklare steg till. Lär garanterat låta både varmare och renare än JBL-burken....Ska du köra discodunk är en 12' lite lite.
We make good music sound great!

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Är dj :P
ja några 12:or hade jag inte tänkt mig. Har sub att komplitera med föresten. Men dem JBL jag länkade duger inte tror du?

Patrik Svenberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 00:42
Presentation: Frilansande ljudtekniker
Tekniker för Roslagens scenteknik
Ort: Norrtälje

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Patrik Svenberg »

Säger som dom andra, försök hitta något begangat, du kommer inte bli nöjd med en högtalare som kostar 3000 nypris.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

John Dahl skrev:Är dj :P
ja några 12:or hade jag inte tänkt mig. Har sub att komplitera med föresten. Men dem JBL jag länkade duger inte tror du?
Svar enl. Patrik
We make good music sound great!

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Öka din budget med 2000:- och köp dessa....klart mycket mer för pengarna.

G2-orna har jag sett hos flera mobila DJ´s.

http://www.blocket.se/stockholm/JBL_Eon ... ?ca=21&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
We make good music sound great!

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Bara för att det står JBL på betyder det inte att det är en bra högtalare! Satsa som sagt på något begagnat istället! Har sett ett par Turbosound toppar på nån site till bra pris.
Passiva lådor får du ju till ett lägre pris än aktiva, men då måste du ju också köpa slutsteg (vilket kan vara dyrt om man skall ha ett bra).
Personligen gillar jag aktiva högtalare bäst, framför allt QSC eller möjligen FBT, men även RCF är helt okej! dB och JBL tycker jag inte håller samma klass som t.ex. QSC.
Men bra högtalare kostar pengar, så tycker fortfarande att du skall hyra tills du har råd med nåt bra istället.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jakob Nilsson skrev:Bara för att det står JBL på betyder det inte att det är en bra högtalare!
Inte alls, dock handlar det om bättre högtalare än kassa! Spelar han sönder JBL-lådorna får han spela =) Dock låter de rätt mycket näsa så det får man räkna med.
We make good music sound great!

John Dahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 19:26
Presentation: Dj John Dahl, en dj som är väldigt intresserad av allt som har med ljud och ljus att göra!

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av John Dahl »

Ja okej! Tack för alla svar.
Vad menar du med att det låter "näsa"?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Johannes Nordgren »

De låter nasala..
We make good music sound great!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktiva eller Passiva?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag skulle hellre leta reda på ett par begagnade JBL MPro, MRX eller SRX än att köpa ett par nya JRX.

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster