Mindre installations ljud

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Mindre installations ljud

Inlägg av Magnus Lindh »

Hej.

Skulle behöva lite tips på bra högtalare och även förstärkare till detta.
Är för en restaurang och kommer bestå utav totalt 12 högtalare.

6st kommer monteras på våning 1, där det kommer krävas mer utav högtalarna. Lite bättre tryck
4st kommer befinna sig i restaurang avdelningen. Våning 2
2st kommer monteras utomhus.

Är inte ute efter disco dunk, utan bra högtalare med klart ljud.
Som jag skrev tidigare, 6st utav dessa ska finnas möjlighet att kunna vrida på lite extra med bra ljud.
Vita ska de vara och diskreta, inte stora P.A lådor, utan ska smälta in i miljön.

Behövs även förstärkare till dessa som ska kunna reglera ljudnivå på vardera avdelning.

Någon som har tips på vad som skulle passa? Budget... ja.. bra högtalare är jag ute efter.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Då säger jag Bose rättöver med en Zonemixer till.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Magnus Gustafsson »

JBL Control 25AV funkar klockrent till sådana installationer. De finns i vitt och det följer med smidiga väggfästen, de kan sitta utomhus året runt. Komplettera med lämplig sub där det behövs, alternativt sätter du Control 29AV utan sub där du vill ha lite mer tryck.

12st C25AV (+ ev sub) + slutsteg och en DBX ZonePro och en ZC-controller i resp zon (för att justera volymen individuellt för varje rum) så är du i hamn.

Jag har satt upp 8st C25AV och en dubbelfemton-sub med ett Crown XTI-2000 i en bar, och de har kört dansgolvs-ljudnivå där kvällstid två somrar utan problem. Ena kanalen på steget driver subben och den andra kanalen driver småburkarna.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Måns Nilsson »

Hellre JBL än Bose. RCF Monitor 55 är inte kattskit heller.

http://www.rcf.it/en_US/products/instal ... ries/mr-55" onclick="window.open(this.href);return false;

Baslåda vill du ha, åtminstone där det ska spela på lite.

Kanske en eller två s8015:

http://www.rcf.it/en_US/products/instal ... ries/s8015" onclick="window.open(this.href);return false;

Steg och styre?

Cloud zonmixers är fiffiga. Här verkar 263 vara rätt :
http://www.cloud.co.uk/index.php/produc ... Product/36" onclick="window.open(this.href);return false;

Steg? Nåt passande; man gör ju av med 100W per topp och en tiopotens till för baslådan.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Om du ändå skall ha Clud zonmixer, bra val, så har de även slutsteg. Du slipper shoppa runt.

Jag vidhåller ändå Bose framför JBL i såna här installationssammanhang.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Ulf Bjäredal
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:37
Presentation: Ljud, Ljus, Laser, Tross, El.telfer, uthyrning, försäljning,leasing, dance event, turne m.m

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Ulf Bjäredal »

Jag skulle köpa aktiva DAD Högtalar, och Zonmixer. Jag kan ordna ett bra pris till dig om du vill. Titta in på: http://www.musiclightsitaly.com/prodott ... odart=2443" onclick="window.open(this.href);return false; . Dessa finns i vita och svarta. Låter lika bra som Bosse och JBL. Har i dagarna lämnat ett anbud på 4 stk, ljudanläggningar till en kommun med just dessa DAD högtalare. Det finns även aktiv sub med både 15" eller 18". Star.Magnum@yahoo.se

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Christer Löfgren »

Ulf Bjäredal skrev:Jag skulle köpa aktiva DAD Högtalar, och Zonmixer. Jag kan ordna ett bra pris till dig om du vill. Titta in på: http://www.musiclightsitaly.com/prodott ... odart=2443" onclick="window.open(this.href);return false; . Dessa finns i vita och svarta. Låter lika bra som Bosse och JBL. Har i dagarna lämnat ett anbud på 4 stk, ljudanläggningar till en kommun med just dessa DAD högtalare. Det finns även aktiv sub med både 15" eller 18". Star.Magnum@yahoo.se
Ehhhhh du inser inte att dom flesta på det här forumet kan bli kund hos "DIN" leverantör och få samma priser som du?
By the way går affärerna bra? :twisted: :lol:

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Johan Fälth »

Vill också slå ett slag för JBLs Control-serie. Alltid bra resultat
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Johannes Nordgren »

jag har installlerat EV Zx1. Funkar riktigt bra för pengarna.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Alternativ till alla ovanstående, lite otippat, Genelec.

Låter otroligt bra, vita, diskreta, snygga. Finns i olika storlekar, med och utan sub-basar.

http://www.genelec.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Svante Gustafsson »

Är lite i samma sits som Ts.

Dock pratar vi i mitt fall om 6st Vita enheter och mer krav på "disco dunk". Kunden ska kunna använda fyra av dessa till dansgolv (+ en eventuell baslåda med enkel 15" eller 18" som inköps i efterhand)

Tänker jag fel i detta fall då jag siktar på minst 12" enheter.. det jag föreslagit är:

http://www.thomann.de/se/behringer_euro ... _white.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan är ju hur välljudande detta blir?

Tar gärna mer förslag med tajt budget
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Marcus Sandberg »

Då skulle jag säga hälre Wharfedale Titan än Behringer grunkan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Eller Genelec.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Mikael Thieme »

Eller Bose.

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Mindre installations ljud

Inlägg av Gustav Hedelund »

Kör du en mer potent zonmixer än en analog, typ dbx/bss så har du dessutom bra med filtermöjligheter/dynamik och högtalarprocessing, vilket du ändå kommer behöva om grejerna skall hålla. Alternativet är steg med inbyggd dsp, men det tror jag blir bra mycket dyrare än att ha en zonmixer med lite processorkraft.

Det är inte alla som har möjlighet att handla Bose då de är restriktiva med ÅF-registreringar, och som jag förstått det inte vill/behöver ha fler. Finns däremot mycket annat trevlig[(t)-are].

Jag slår också ett slag för EV ZX1 där du behöver lite mer krumme. Finns som 100x100 och 90x50 i spridningsväg om jag inte minns fel, och som passiv/aktiv. Klar fördel vid tyngre bruk än skval/hiss att ha ett riktigt horn istället för en liten dome-tweeter som i JBL's Control-lådor. ZX1 klarar sig alldeles utmärkt med en delning vid 120 Hz även vid hårt bruk. Som sub? L.N. Högtalarservice i Göteborg har riktigt trevliga små Ciare 15" långslagiga och kompakta bottnar som kräker på rätt duktigt, kostar inte så farligt heller.

Siktar du på någon form av infällnadshögtalare någonstans så rekommenderar jag sådana med avstämd låda, om takhöjden finns.

Utomhus? Väderbeständigt, alternativt 100v-burkar och steg beroende på hur långt ifrån du har drivningen. Monacor har små smidiga VCA-enheter om du snor signal från en befintlig zon och bara behöver extern volymkontroll i anslutning till dörröppning tex. Ett enklare utesystem kan ibland vara smidigare om det slavar från en befintlig zon än att vara en egen. ZX1/Evid/Toa/Tannoy/JBL/RCF, finns massor.

Steg? Begagnade Lab, Crown etc hellre än nya Alto/Behringer. Lab.Gruppen förmedlar begagnade steg. Prisvärda nya steg? Hmm.. kanske Crest-derivat i form av Peavey?
Gamla JBL/Urei 6260/6290 driver på duktigt och är driftsäkra, om du får tag på något och orkar bära det. ;)
100v: Inter-M, Monacor?

Så, nu behöver du bara lägga till timmar och åtgångsmateriel. Du kan ge mig 15% när du är klar och kunden är glad. ;)
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster