Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Christoffer Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 01:08
Presentation: Nybörjare men försöker lära mig allt som man bör kunna inom ljud

Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Christoffer Johansson »

Hej, jag behöver din hjälp!

Jag har tänkt att investera i ett högtalarsystem för att arrangera fester för ca 100-150 pers i små- till mellan-stora lokaler. Musiken kommer att vara allt från goa, fullon, dnb och dubstep. - Så ja, du gissade rätt, detta blir en re.jv-rigg! :wink:


:idea: Så tänkte jag ang. val av högtalare
2st Full-range
passiva
en på varje sida av scenen
ev. senare bygga på med två basar på varje sida (eller 2st full-range?).

Min uppmärksamhet föll först på JBL's JRX-serie (JRX125). Men efter att ha läst och att folk tycker att MRX (MRX525) låter bättre, speciellt diskanten så överväger jag nu att istället att välja JBL MRX500-serien.

Det lutar alltså att investera i två stycken JBL MRX 525 och i framtiden bygga på efter behov.


:?:
Det jag nu undra är:
- låter det bra att endast köra två 525'or utan extra basar?
- Hur låter högtalarna med elektronisk musik (god ljudkvalitet önskas, inte bara bas)
- Kommer 2st MRX 525'or klara att ensamma driva i en minde lokal på ca 100-150 pers.?
- Är MRX 525' ett bra köp eller finns det ungefär liknande högtalare, fast billigare + bättre?
- räcker 40 Hz för att det ska kännas som "djup/bra" bas?
- Har 525'or någon akilleshäl?
- har jag fel eller tycker du jag borde tänka på något annat, vad isf?


Enormt tacksam för alla information och svar jag kan få! Fråga gärna om det är något mer jag bör nämna, tack! :roll:

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Varför inte fyra st MRX 512 + subbar istället?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Jag skulle personligen välja ett beggat SRX eller det gammla goa SR systemet istället för billiga JRX och MRX.
De låter bättre och tål högre ljudtryck.

Christoffer Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 01:08
Presentation: Nybörjare men försöker lära mig allt som man bör kunna inom ljud

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Christoffer Johansson »

Anledningen till varför jag tänkte jag skulle börja med 2st är av ekonomiska skäl.

Beg. Kan vara ett alternativ men kör helst nytt.

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Andreas Melin »

Om du ska spela musik med ordentlig botten kommer aldrig MRX-topparna att räcka. Att spela dubstep på 2 sådana för 150 pers blir visserligen högt ljud men inte ens i närheten av förväntad bas. Jag har spelat en del på MRX528s som är 2*18 suben som tillhör MRX-serien och den låter väldigt bra för vad den kostar.

2 subbar + 2 toppar och ordentligt drivning så har du ett system som du kan ha till lite större fester också. Är ekonomin ansträngd så får du väl börja med att hyra ngn del av systemet, men dubstep utan subbar känns ganska värdelöst.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Hasse Queisser »

Just 2x15" toppar är ju gjorda som en kompromiss när man av någon anledning inte kan ha subbar, så om du ändå ska köpa subbar så har du sedan toppar som är onödigt stora och dessutom inte är särskilt bra på att vara just toppar.

Satsa hellre på 2 riktiga subbar och mindre toppar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Henrik Källsson »

Hasse Queisser skrev:Just 2x15" toppar är ju gjorda som en kompromiss när man av någon anledning inte kan ha subbar, så om du ändå ska köpa subbar så har du sedan toppar som är onödigt stora och dessutom inte är särskilt bra på att vara just toppar.

Satsa hellre på 2 riktiga subbar och mindre toppar.
När det gäller goa, fullon, dnb och dubstep och annan elektronisk är knappast 2x15" toppar en kompromiss,
de kanske inte låter så bra till sång, men för den kick som tex goa o fullon har behöver man rediga mellanregister.

Men du kommer behöva några subbar till det oxå, speciellt om du kör dubstep.

MVH Henrik

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Magnus Lindskog »

Henrik Källsson skrev:
Hasse Queisser skrev:Just 2x15" toppar är ju gjorda som en kompromiss när man av någon anledning inte kan ha subbar, så om du ändå ska köpa subbar så har du sedan toppar som är onödigt stora och dessutom inte är särskilt bra på att vara just toppar.

Satsa hellre på 2 riktiga subbar och mindre toppar.
När det gäller goa, fullon, dnb och dubstep och annan elektronisk är knappast 2x15" toppar en kompromiss,
de kanske inte låter så bra till sång, men för den kick som tex goa o fullon har behöver man rediga mellanregister.

Men du kommer behöva några subbar till det oxå, speciellt om du kör dubstep.

MVH Henrik
Jag har jobbat som heltids-dj i nästan 25år men har aldrig hört talas om dubstep & fullon! :-) Å andra sidan har jag mest spelat på "vanliga" nattklubbar och företagsfester. Har jag missat något bra?
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Johnny Andersson »

Dubstep är jag lite dålig på vad det är, kanske ger ett litet svar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubstep" onclick="window.open(this.href);return false; annars är det bara att surfa på och leta.

Men Fullon kallar jag Psy-Trance, men det kanske är fel för dom mer inbitna? Typ Infected Mushroom och Skazi (http://www.youtube.com/watch?v=PY51LlFMuPc" onclick="window.open(this.href);return false;).
Johnny Andersson

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Henrik Källsson »

Magnus Lindskog skrev:
Henrik Källsson skrev:
Hasse Queisser skrev:Just 2x15" toppar är ju gjorda som en kompromiss när man av någon anledning inte kan ha subbar, så om du ändå ska köpa subbar så har du sedan toppar som är onödigt stora och dessutom inte är särskilt bra på att vara just toppar.

Satsa hellre på 2 riktiga subbar och mindre toppar.
När det gäller goa, fullon, dnb och dubstep och annan elektronisk är knappast 2x15" toppar en kompromiss,
de kanske inte låter så bra till sång, men för den kick som tex goa o fullon har behöver man rediga mellanregister.

Men du kommer behöva några subbar till det oxå, speciellt om du kör dubstep.

MVH Henrik
Jag har jobbat som heltids-dj i nästan 25år men har aldrig hört talas om dubstep & fullon! :-) Å andra sidan har jag mest spelat på "vanliga" nattklubbar och företagsfester. Har jag missat något bra?
Wow Imponerande Magnus!
Nja, det beror ju helt vad man gillar för musik, tror du redan borde kommit i kontakt med det om du hade gillat musik åt det hållet.

Men rent produktionsmässigt är det ruskigt snygga ljudbilder de får till, både inom fullon och dubstep.

Johnny> du länkade ju till den mest kommersiella artisten inom psytrance/fullon, som förövrigt är en mycket ickekommersiell musik stil.
Jag tycker tex The Delta skulle representera stilen bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=WCuiKC2q ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske lite gammal men..

Sen ska man ju komma ihåg att låtarna är dj material så för att få en bra bild, ska man hellre lyssna på en dj mix.

MVH Henrik

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Förslag på /hjälp med PA (ev. JBL MRX 525?)

Inlägg av Johnny Andersson »

Musik överhuvudtaget är väl kommersiellt om du inte enbart sitter hemma och spelar dina låtar för dig själv?
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster