Aktivt system för litet coverband

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Dennis Strahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 16 jul 2010, 09:46
Presentation: Hobbymusiker med intresse för teknik och elektronik

Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Dennis Strahl »

Hej!

Kanske finns massa trådar som denna sedan tidigare men jag lyckas inte hitta någon med hjälp av sökfunktionen, mest för att vi spelar på små ställen. Funderar på att uppgradera lite, vi kör på lånade grejer idag.

Förutsättningarna är följande: Vi spelar för sällan och när vi väl spelar så är det fester eller bröllop med ca 100 eller max 150 gäster. Fram till nu har vi kört genom några passiva 15" lådor och en powermixer, ingen sub. Skulle vilja ha ett aktivt system där vi kan lägga ut lite kick och bas också.

Har tittat på två Mackie 450 och en Mackie SRM 1801, vad tror ni om det?
eller ska man kliva upp på http://www.thomann.de/se/db_technologie ... ner_xd.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Budgeten är begränsad då detta är på hobbynivå men vi kan väl hamna runt 20000:- och eftersom det är rätt små tillställningar vi spelar på så borde det väl gå?! :D Det är hög prio på att det skall vara så lättroddat som möjligt.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Jonas Larsson »

2 st RCF ART 310 och en RCF ART 705 bas kanske?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 00:56
Presentation: Daniel Johansson, född i Markaryd, bor i Lund. Studerar och jobbar med ljudteknik.
Ort: Lund

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Daniel G Johansson »

Hej Dennis!

Jag har varit med om både Mackie och Art 310 som gått sönder. Det som stör mig mest med Mackies toppar är att de låter lite tråkigt och vasst (tänk glaskross) om man ska spelar starkt. Å andra sidan, använder ni t ex en mixer från peavey, phonic el dylikt så är det nog mer än högtalarna som begränsar.

Jag hade kollat på Db Opera också. De gör prisvärda saker i den högtalarklassen. Deras 18" sub är prisvärd tror jag men jag har inte själv använt den, bara lyssnat på den.

Ett EQ är guld värt om ni inte redan har det, då kan man rätta till det värsta iaf. Ett DBX 231 är ett bra köp i er budget.

Av de nämnda topparna föredrar jag RCF 310.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag har en bekant som spelar i coverband. Dom spelar på detta system.

http://www.thomann.de/se/hk_audio_sound ... elucas.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det spelar på rätt bra kan jag säga.

mvh:
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Dennis Strahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 16 jul 2010, 09:46
Presentation: Hobbymusiker med intresse för teknik och elektronik

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Dennis Strahl »

Tack för alla era svar!

Skall definitivt kolla in 310.
Som vanligt när jag börjar kolla så höjer man ribban, senaste varukorgen på thomann så ligger det QSC:s nya K-serie. 2 st K10 och en K-Sub. De verkar riktigt fina men är såklart för dyra....eller... :twisted:
Någon uppfattning om de är så bra som de skrivs upp på nätet?

Det där HK systemet var ju otroligt litet, känns inte som om det räcker till men det kanske det gör?! Smidigt var det iaf! Får googla lite för att hitta återförsäljare. Någon som har koll på vilka butiker i Sthlm som har bra med grejer hemma för lyssning?

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 20 okt 2007, 13:45
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Peter Obbarius »

Finns ett begagnat QSC-system i Dalarna:
http://www.blocket.se/dalarna/Qsc_k_ser ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Strahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 16 jul 2010, 09:46
Presentation: Hobbymusiker med intresse för teknik och elektronik

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Dennis Strahl »

Då är det 30' men å andra sidan är det större grejer, tål att funderas på.
Nån som lyssnat in det där systemet?

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Dennis Strahl skrev:Tack för alla era svar!

Skall definitivt kolla in 310.
Som vanligt när jag börjar kolla så höjer man ribban, senaste varukorgen på thomann så ligger det QSC:s nya K-serie. 2 st K10 och en K-Sub. De verkar riktigt fina men är såklart för dyra....eller... :twisted:
Någon uppfattning om de är så bra som de skrivs upp på nätet?
Jag har själv gått över till QSC, kör både med K och HPR serien. Och ja de är så bra som alla skriver på nätet.
Finns ju även KW serien nu om du inte gillar plast lådor, men vill ha 1000W stegen som sitter i K-serien.

Personligen så är HPR 122I min favorit, men de väger mer är K-serien eftersom de inte har Switchad nätdel som K-serien har, samt att HPR har mindre steg i Watt räknat, men klarar av att spela högre (enligt spec).

Så försök hitta någon som har QSC i närheten av där du bor och åk och lyssna för jag tror inte du ångrar dig om du kör QSC spåret.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Kanske finns detta aktiva kit kvar:

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... prx#p77683" onclick="window.open(this.href);return false;

2 toppar + 2 subbar för 25kkr.

/M
_________________
T b a

Dennis Strahl
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 16 jul 2010, 09:46
Presentation: Hobbymusiker med intresse för teknik och elektronik

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Dennis Strahl »

Får ta och kolla upp QSC. Det är lite väl högt pris för det vi gör men å andra sidan är det antagligen bra kvalitet på grejerna.

Magnus: Bra pris på JBL grejerna men de är för stora och tunga, eller så är jag för lat :?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Anton Gildebrand »

http://www.thomann.de/se/yamaha_msr_power_bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske kan vara något?
Flest inlägg när den dör vinner!

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag skulle aldrig nånsin lägga pengarna på Yamaha PA:t. Subbarna har en bekant som har 4st subbar, 2st gick sönder på dom 4 första gigen, och han gör gig som liknar era skulle jag tro. Om jag vore du skulle jag nog kolla på dB Opera, dom verkar fina.

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Martin Turesson »

Vi har en del dB Opera som du kan komma och kolla/lyssna på i Stockholm.
Martin / Optisound

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Lånade ut RCF TT08 och TTS12-A till ett coverband i somras. De tyckte de lät grymt. Var väl kanske 75 pers., utomhus, så jag vet inte riktigt hur långt det räcker

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Magnus Lindskog »

Opera systemet låter bra och är mycket prisvärt. Vill du ha det ännu mer lättriggat/billigt så titta på Opera 410D-topparna. RCF 310A låter bra men är lite dyrare. HK-systemet och Yamaha-systemet du har fått länkar till här ovan hänger inte alls med Opera & RCF systemen. RCF TT08A & dB DVX10D låter ruggigt bra men det blir ju lite dyrare. Min uppfattning om Mackielådorna är att sången "fastnar" inne i lådan.
dB sub18 är där ett j*vla drag i, ska du ha mer bas så får du upp rejält i pengar.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Gällande HK Sound House One så har du förmodligen helt rätt att det inte hänger med.
Däremot går det att hitta aktiva PA:n i LUCAS-serien som mer än väl orkar prutta på och låter fint.
Lätt att rigga, bra garantier och går nästan aldrig sönder.

Kolla med Luthman.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Aktivt system för litet coverband

Inlägg av Emil Elmqvist »

hk soundhouse one är otroligt kraftigt för sin storlek och riktigt bra ljud , jag har själv ett sånt system , annars går de ju med 2 system eller soundhouse two
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster