Brum i aktiva högtalare

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Henrik Malmberg »

Hej,
Mina aktiva högtalare (M-audio SP-88) har ett irriterande bakgrundsbrum när de är på oavsett om signalkabeln är inkopplad eller inte. Jag har också provat att stänga av alla andra strömförbrukare i närheten utan resultat. Jag har även provat att koppla in ett lite bättre ljudkort med balanserade utgångar, men det gjorde ingen skillnad.

Högtalarna sitter i ett ojordat uttag men har jordade kontakter, kan det vara det som spökar eller är det fnurr på tråden, dvs något på elnätet som stör?

Vidare är de känsliga för mobil- och DECTtelefonstrålning och meddelar glatt och högljutt när det ligger en mobil i närheten som pratar med närmaste antenn. Går det att (någorlunda enkelt och billigt) skärma högtalarna så att de inte störs av mobiler/DECT-telefoner?

Tips mottages tacksamt!

/Henrik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låter som ett nätdels fel!!! Helt enkel en billig konstruktion i nätdel, rippel i likspänningen

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 09:20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman
Ort: Linköping

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Göran Larsson »

Testa med att dra en lös jordad skarvsladd från ett jordat uttag i huset (tex köket) och se om fenomenet försvinner.
/G.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Måns Nilsson »

Försvinner brummet om du använder TRS-ingången?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Henrik Malmberg »

Brummet kvarstår även om jag använder TRS-ingången.
Brummet finns där även om ingen signalkabel alls är inkopplad.
Brummet kommer så fort man slår på högtalaren, dvs innan muten släpper.
Brummet är lika starkt när högtalaren är kopplat till ett jordat uttag som när den är kopplad till ett ojordat.

Kan brummet och den obefintliga skärmningen mot mobilstrålning hänga samman? Tror ni att det är görligt att fixa eller är det nya burkar som behövs?

/H

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Nicke Löfgren »

Läs mitt tidigare svar

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Henrik Malmberg »

Så ditt förslag är alltså att jag ska byta ut nätdelarna?
Och det ska då hjälpa både mot mobilstörningar och brum?
Ditt svar var inte direkt uttömmande, vare sig vad det gäller orsak och verkan.
Jag är intresserad inte bara av att lösa problemet utan också att förstå dess uppkomst så för er som orkar så tar jag gärna emot ett utförligt svar eller tips på litteratur.

/H

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Nicke Löfgren »

När man likriktar växelspänning kan man göra det enkelt för sig! Typ en konding över polerna.

Sedan kan va lite mer noga å göra ett bra filter, då får man bort sådan störningar!
GSM störningarna kan komma "in" på olika vis, men jag kan tänka mig att det är enkla å billiga kretslösningar!

Du kan modda nätdelen å få bort brummet, men dom andra störningarna får du nog inte bort

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Per Johanson »

Men alltså, detta problem har väl uppstått över tid? Dvs något har försämrats i högtalarna, förmodligen en komponent i nätdelen, flera av oss är ju inne på samma sak. Att "modda nätdelen" löser ju inte i sig ett fel som består av en trasig komponent?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Nicke Löfgren »

Problemet sitter i nätdelen!!

Om nu felet har uppkommit efter ett tag kan det va kondingar som har"torkat" ut!!

Så om jag kallar moddar eller laga beror helt å hållet när felet uppkom, fel är det :)

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jo, men det är väl skillnad på att modda och laga? Att byta ut något som inte funkar som det ska eller att bygga om/montera dit något för att få konstruktionen att funka.

Och ja, jag upplever att brummet kommit nyligen, överkänsligheten mot mobiler har dock funnits med från början. Dålig kvalitetskontroll av köparen förvisso, men det är ju svårt att åtgärda såhär i efterhand, men värt att dra lärdom av.

Dock förstår jag ännu inte hur jag ska laga dem? Hur kollar man om kondingarna har "torkat ut" och vad innebär "torkat ut i detta fall? Ett svar i klartext efterfrågas, gärna i skriftspråk istället för talspråk, det blir lättare att förstå. :wink:

Inga tips på litteratur i ämnet? Måns?

/H

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, om det brummar utan ansluten utrustning, då är det "trasig apparat", inte "felaktig inkoppling" (min fråga om TRS var för att TRS-hålet jordas i plåten, vilket är pin1-fel-avhjälpande. Om det var något sådant.

Frågan är ju hur nätdelen är konstruerad. Om det är en linjär nätdel (inte switchad utan vanlig "trafo-likriktarbrygga-glättningskondingar-kanske-en-stabb" då kan det vara läge att gå igenom och kolla efter kallödningar och sånt.

Om det är en switchad nätdel så rekommenderas inköp av Genelecmonitorer istället ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du nu har svårt för min "talande" skrift så ber jag om ursäkt för det!

Av det jag läser det du skriver så rekommenderar jag att du överlämnar servicen till en fack kunnig reperatör, det är lite för överkurs för dig :)

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Henrik Malmberg »

Måns: Tack för att du talar med bönder på bönders vis!
Nicke: Nog finns det annat som jag är bättre på än elektronik, det var i förhoppningen att lära mig något jag ställde frågan här. ;-)

/H

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Re: Brum i aktiva högtalare

Inlägg av Olle Johanson »

Jag är oxå ganska övertygad om att det är glättrings kondingarna i nätdelen som börjat säcka ihop. Är det nåt som det snålas med så är det dessa. Köp andra som både tål lite högre spänning ( typ 10-20 V mer och har ett större uf värde ( tror att det var så det hette) Sen får du förmodligen mindre brum och en aning bättre ström. Gjorde detta på mina gamla lab 1000B steg, ökade på kondingarna rejält och det blev verkligen skillnad på Slutsteget. Skillnaden mellan det äldre Lab 1500 och det nyare ( ja innan de dog ut) Var just kondingarna, det nyare var betydligt strömstarkare.. Lycka till

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster