Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Gustav Fröding »

Hej!

Vi funderar på att köpa in ett par toppar. Inga jättestora, men vi funderar på vilka vi ska köpa.
Och undrar även, är det någon skillnad på t.ex. att köpa ett par EV SX300 och OMNITRONIC KB-215 ?
Förutom priset då. Och Omnitronic-högtalarna verkar bättre, de har 15"-element istället för EVs 12"-element, samt att det är 350W i Omnitronic-högtalarna, medans det är 300W i EV.
EV tar ju 60hz-20khz om jag inte minns fel, och omnitronic tar ju 40hz-18khz. Och det är ju vad människan kan höra i princip.
Men är det ändå värt att köpa EV? För om man betalar nästan 3000kr mer skiljer det väl mer än bara EV-loggan?
Tackar för all hjälp jag kan få :)

Hälsningar
Gustav Fröding

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Jakob Carlsson »

Stirra dig inte blind på effekttålighet när du ska köpa högtalare.

EV är välkända för oerhört bra kvalitet och kvalitet kostar.
Beroende på vad du ska ha högtalarna till så är 15" eller 12" det bästa valet, ska du ha mycket tal och liknande så är 12" bättre än 15" då det förmedlar tal bättre vad jag upplevt och jag vet att många andra här inne också föredrar 12" före 15".

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Gustav Fröding »

Okej.
Nja, det är lite blandat, det är väl mest lite spelning och discon men även musikaler och liknande.
Det knepiga är att vi lånat ett par SX300 av en kompis hittills, men vi känner att vi inte kan hålla på och låna dem hela tiden utan måste köpa egna, men det tar ju ett tag att spara till ett SX300-system..

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Leif Baltazars »

Köpte för några år sedan 4 Omnitronic lådor med 2 x 15" + driver. Dom lät sämre än vad dom kostade. Vi försökte bygga nya filter, men det var för dålig verkningsgrad på 15". För att citera en av deltagarna här på sidan. By once, cry once!

Dessutom brukar EV, Community vara väldigt försiktiga när dom anger W. Hade på 90-talet ett gäng Community 2 x 15" basar som man kunde mata med hur mycket steg som helst. Dom finns forfarande och brukas för fullt, dock inte utav mig! Samma sak med EV lådor...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag kan sälja på dig ett par JBL Mpro 215 till superbra deal :)

Pm'a mig

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Krister Uddén »

Gustav Fröding skrev:Hej!

Vi funderar på att köpa in ett par toppar. Inga jättestora, men vi funderar på vilka vi ska köpa.
Och undrar även, är det någon skillnad på t.ex. att köpa ett par EV SX300 och OMNITRONIC KB-215 ?
Förutom priset då. Och Omnitronic-högtalarna verkar bättre, de har 15"-element istället för EVs 12"-element, samt att det är 350W i Omnitronic-högtalarna, medans det är 300W i EV.
EV tar ju 60hz-20khz om jag inte minns fel, och omnitronic tar ju 40hz-18khz. Och det är ju vad människan kan höra i princip.
Men är det ändå värt att köpa EV? För om man betalar nästan 3000kr mer skiljer det väl mer än bara EV-loggan?
Tackar för all hjälp jag kan få :)

Hälsningar
Gustav Fröding
Vad det står i specen är ju en sak, hur de låter och vad de tål är en annan sak.
Ska man flytta runt lådorna så behöver de ju även hålla och gå att reparera.
De billigare modellerna brukar inte vara lätta att hitta reservdelar till.

SX-300 o (och sx-200) har jag bra erfarenhet av,
Tål mycket och hyffsat snabb service av element.

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: Skillnad på märkeshögtalare och "icke-märkeshögtalare"?

Inlägg av Gustav Fröding »

@Leif: Aha okej. Kanske borde hålla mig borta från dem då..
@Nicke: Du har PM ;)
@Krister: Ja, Jo det har du helt rätt i. Dessa ska ju helst hålla ett tag iallafall..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster