Mest välljudande?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Mest välljudande?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tittar på lite olika system i storleksklassen 1x18" bas samt t.ex. 12" topp, vilket är det mest välljudande på marknaden?

Är intresserad av t.ex. Lácoustics sb118 samt 12xt drivna av LA4/LA8 men finns det något som låter bättre?

Kanske Nexo, D&B, RCF eller JBL?
Möjligtvis svenska Prophon eller Sound Precision?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vet du av några beggade SB118?

Jag skulle vilja köpa 2st :)

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag röstar på d&b Q-SUB tillsammans med Q7. Ingen bar blivit besviken, förprogrammerad DSP, lätta m.m.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Jakob Nilsson »

beror väl på vad de ska användas till... De gånger jag har kört disco på Q-sub+Q7 har jag inte varit nöjd med ljudet. Däremot låter de fantastiskt bra som pa-låda.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag föredrar Q10 framför Q7, den är inte lika vass. Kastar inte lika långt som Q7 utan sprider bredare. Ihop med Q-Sub med.

Det här med "Mest välljudande" är väldigt individuellt, och precis som Jakob säger, beror på vad det skall användas till. Fast jag håller med Johannes, jag har aldrig kännt att jag behöver något annat, mer, kraftigare som låter bättre än D&B.

(Vi säljer och hyr ut D&B.) ;)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag har nästan bara hört/jobbat med L-acoustics, har aldrig tid att åka runt landet och där jag är finns så gott som bara L-acoustics, Sound Precision och JBL.

Enligt min åsikt kan du räkna bort JBL och Sound Precision.
Hoppas ingen tog illa upp nu :)

Jag har satsat på L-acoustics och är toknöjd. Men det är ju mycket som spelar roll, om du bara behöver en rigg eller om du tänker expandera i framtiden. Du bör kolla upp designfilosofi, specifikationer, riggtillbehör, vikt, pris osv, samt vad din marknad efterfrågar.

Ett alternativ om du inte behöver bi-amp eller extremt höga ljudnivåer är de aktiva varianterna, 112P och 115P. Lätta att transportera, rigga och koppla upp, gärna med Eurocable SPKAL1-kabel. Själv har jag valt passiva system för högre ljudtryck och större flexibilitet.

Jag tror du gör gott i att be om demos på några olika system och bilda dig en uppfattning.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för alla svar!

Nicke: tyvärr hittar jag inga begagnade sb118, och hade jag hittat så hade jag förmodligen köpt dem själv :D

Många verkar gilla D&B, får kanske kika närmare på det.

Det som jag söker är ett system som låter naturligt även vid höga ljudnivåer, ett högklassigt HiFi-system i stort format helt enkelt. Ett system som ger "närvarokänsla".
Det ska mest användas för inspelad musik (disco) men även klara livemusik. Ett bra system borde ju klara av båda delar, det beror väl snarare på hur man eq'ar/DSP'ar om man vill förändra ljudet?

Eller så köper jag helt enkelt ett gäng danska Dynaudio-lådor och bygger om dem med flygbeslag och galler, fast får kanske ha ganska många lådor för att få upp nivån, trögdrivna som de är :P

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Du kan också titta på RCF TT-serie, prisvärda aktiva lådor som låter bra.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Kristian Nilsson »

RCF´s TT serie verkar lite intressant, lätta & aktiva... Setupen med TTs12a och TT08a verkar ju hur smidig som helst!

Är det någon som vet var man kan lyssna på TT modellerna i skåne/blekinge/småland?

Undrar om låter de lika bra som t.ex. Lácoustic... :o

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 00:56
Presentation: Daniel Johansson, född i Markaryd, bor i Lund. Studerar och jobbar med ljudteknik.
Ort: Lund

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Daniel G Johansson »

Hej!

Jag har skruvat upp RCF:s TT serie (dock passiva) i Lund på en klubb! Hör av dig om du vill lyssna på dem! Det kan dock inte bli aktuellt före 1 sept då jag åker på semester snart :D

Jag vet att LMG i Malmö har några toppar från TTserien också.

//Daniel

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Philip Olsson »

Är det i Skåne som verksamheten baserar sig så föreslår jag någon D&B-variant. Här finns nästan D&B i varje by ( nåja.. ).

De är enkla att använda, väger lite och låter bra och eftersom det finns många som har den så är det enkelt att hyra in.

Finns väl knappt l'acoustics här nere omkring? Nexo finns åtminstonde Malmö & Kristianstad. Lite Meyer finns i Helsingborg?

// Philip

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Philip Olsson skrev:Är det i Skåne som verksamheten baserar sig så föreslår jag någon D&B-variant. Här finns nästan D&B i varje by ( nåja.. ).

De är enkla att använda, väger lite och låter bra och eftersom det finns många som har den så är det enkelt att hyra in.

Finns väl knappt l'acoustics här nere omkring? Nexo finns åtminstonde Malmö & Kristianstad. Lite Meyer finns i Helsingborg?

// Philip
De flästa märkena finns att subdhyra i hela skåne. Sen så e det inga avstånd här.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kristian Nilsson skrev:Tittar på lite olika system i storleksklassen 1x18" bas samt t.ex. 12" topp, vilket är det mest välljudande på marknaden?

Är intresserad av t.ex. Lácoustics sb118 samt 12xt drivna av LA4/LA8 men finns det något som låter bättre?

Kanske Nexo, D&B, RCF eller JBL?
Möjligtvis svenska Prophon eller Sound Precision?
Det jag har som råd som du ska se efter.

Vad har du för ekonomi vad har du råd med?
Ska dy handla nytt eller begagnat?
Vill du möjligheter att subbhyra?
Vad ska du ha det till?

Idag så låter märkessystemen rätt så lika. Mycekt beror på hur man själv känner. Jag vet någa som inte gilla D&B t.e.x. utan det ska va JBL några ska det va tvärt om. Känn in dej vad du trivs med bäst och vad du har ekonomi i.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för alla kommentarer!

Huvudsakligen söker jag ett system som låter otroligt bra, subhyra är troligtvis inte så aktuellt, men skulle någon annan vara intresserad så är det ju inte fel att ha "kompatibla" modeller.

Mats: vilka av RCF´s TT modeller har du lyssnat på?

Daniel: det hade varit väldigt intressant att lyssna på de du installerat i Lund, hör gärna av dig till mig när du får möjlighet.

Philip: vilka i Kristianstad har Nexo? PSI kör med D&B har jag för mig...

Marcus: självklart är det ju bäst att bilda sig en egen uppfattning, precis som du säger. Kombinerad DJ/HiFi-nörd som man är så funderar man ju på om det finns PA-högtalare som låter lika bra som en high-end HiFi-låda. Naturligtvis har lokalen man spelar i väldigt stor betydelse för resultatet, det är jag fullt medveten om.
Men oavsett ekonimi, nytt/beg, subhyra... Vad är bäst?
Fast såklart, smaken är ju som en driver, förhoppningsvis delad=)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det som svarar mot dina önskemål i RCF-världen är TTS18-A och TT22A.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kristian Nilsson skrev:Tack för alla kommentarer!

Huvudsakligen söker jag ett system som låter otroligt bra, subhyra är troligtvis inte så aktuellt, men skulle någon annan vara intresserad så är det ju inte fel att ha "kompatibla" modeller.

Mats: vilka av RCF´s TT modeller har du lyssnat på?

Daniel: det hade varit väldigt intressant att lyssna på de du installerat i Lund, hör gärna av dig till mig när du får möjlighet.

Philip: vilka i Kristianstad har Nexo? PSI kör med D&B har jag för mig...

Marcus: självklart är det ju bäst att bilda sig en egen uppfattning, precis som du säger. Kombinerad DJ/HiFi-nörd som man är så funderar man ju på om det finns PA-högtalare som låter lika bra som en high-end HiFi-låda. Naturligtvis har lokalen man spelar i väldigt stor betydelse för resultatet, det är jag fullt medveten om.
Men oavsett ekonimi, nytt/beg, subhyra... Vad är bäst?
Fast såklart, smaken är ju som en driver, förhoppningsvis delad=)
PSI eller eventteknik AB som det igenteligen heter har D&B jag tror att att något företag mot sölvesborgs trakten har Nexo annars så e det eventsulution (reservation för felstavning) i Eslöv som kör med Nexo
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Trygve Torsrud
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jul 2006, 22:37
Kontakt:

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Trygve Torsrud »

Är det tillåtet att fråga vilket system du sedan köpte?
mvh

Trygve Torsrud
Oslo, Norge
http://www.oll.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Trygve!

Givetvis är det tillåtet.
Jag lyckades hitta ett RCF TT-system i nästintill nyskick, som jag fick köpa till ett förmånligt pris.
2xTT22A + 2xTTS18A.
Det låter snyggt och spelar starkt för storleken.

Jag funderar dock fortfarande på om Lácoustics, D&B eller kanske Nexo låter lite, lite snyggare, men det har fått stanna vid en fundering.

Om någon, såhär 1,5 år senare, har nya tips på välljudande High-end system i smidigt format, så är ni välkomna med förslag 8)

MVH
Kristian

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Rikard Åberg »

Kristian Nilsson skrev:Hej Trygve!

Givetvis är det tillåtet.
Jag lyckades hitta ett RCF TT-system i nästintill nyskick, som jag fick köpa till ett förmånligt pris.
2xTT22A + 2xTTS18A.
Det låter snyggt och spelar starkt för storleken.

Jag funderar dock fortfarande på om Lácoustics, D&B eller kanske Nexo låter lite, lite snyggare, men det har fått stanna vid en fundering.

Om någon, såhär 1,5 år senare, har nya tips på välljudande High-end system i smidigt format, så är ni välkomna med förslag 8)

MVH
Kristian
KV2 audios ES & EX-serie spelar både starkt och snyggt.
http://www.kv2audio.com/en" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Mest välljudande?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Mest välljudande? Funktion one såklart :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster