Ohm på slutsteg?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Ohm på slutsteg?

Inlägg av Peter_New »

Har inte fattat det här riktigt med motstånd i slutsteg och högtalare.
Om steget t.ex klarar av att gå ner till 2 ohm.
Och högtalarens motstånd ligger på 4 ohm. Hur vet då steget att det det är just det motståndet då, för man kan väll inte ställa in sånt på steget.

Nu vart det lite förvirande kanske, men hoppas ni förstår lite hur ja menar iaf.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Njea riktigt så är det väl inte. Nu är jag ingen elektriker så jag kan inte förklara det här så bra, men lite kan jag försöka så kan andra fylla på.


Slutsteget behöver ett motstånd att jobba mot. Det kan inte stå och jobba utan motstånd. Högtalaren är motståndet i det här fallet. Slutsteget kan inte jobba om det är för högt motstånd heller. Ofta klarar slutsteget av att jobba i motstånd från 2Ohm till 8Ohm och allt där imellan. Så Slutsteget behöver inte i sig veta vad det är för motstånd utan så länge det ligger mellan 2-8Ohm så är det ett acceptabelt motstånd som slutsteget kan jobba emot.

Om du tänker dig att slutsteget går på fullt hela tiden så är det ju ganska självklart att om slutsgteget jobbar mott ett lätt motstånd (2ohm) så kan det leverera mer effekt än om det jobbar mot ett högra motstånd (8ohm)

Vi gör en liten liknelse.
Om du tänker dig en lyftkran som lyfter upp ett cementblock (ett motstånd) Så går det med en viss hastighet. Hänger du på ett till cementblock så ökar motståndet och lyftkranen kan inte lyfta det lika fort.
Men om du plockar bort cementblocken och hänger på en lite fågelfjäder (lågt motstånd) så kan lyftkranen lyfta det mycket snabbare och lättare.

Ja nu har jag försökt vara pedagogisk, nån som kan fylla i? Förstår du nånting av mitt svammel peter?

Fråga igen annars!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag får börja med att rätta Gustav lite. När siffran på motståndet (eller impedansen om man ska vara noggrann) minskar så blir lasten faktiskt TYNGRE. 2 ohm är alltså svårare för slutsteget att driva än 8 ohm.

Om man ska göra liknelsen med en maskin, t.ex en lastbil så är det så att ju lättare last (högre ohm på högtalaren) desto lättare för bilen att dra lasten, men om du fyller på flaket med mer last (lägre ohm på högtalaren) så ökar effektiviteten, dvs. du får med dig mer last varje lass (får ut mer effekt ur steget). Detta tills gränsen för vad lastbilen klarar att lasta är nådd... vid 4 ton brakar motorn, eller under 2 ohm brinner slutsteget upp.

När det gäller hur HÖG impedans ett slutsteg klarar att driva så finns det egentligen ingen direkt gräns vad jag vet (eller den ligger isåfall väldigt högt). Du kan lasta ett steg med 32 ohm, eller 64 ohm. Det som först och främst händer är att du knappt får ut någon effekt ur steget.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tackar för den rättelsen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster