Att snedbelasta ett slutsteg med olika högtalare

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Att snedbelasta ett slutsteg med olika högtalare

Inlägg av swek »

Hej!

På grund av reducerad tillgång till ljudutrustning så har jag funderat på en lösning till att "rigga" ett mini-live gig.

Det jag undrar över är om det skulle vara problem att förstärka PA på säg kanal A på ett slutsteg och sedan monitor på kanal B på samma steg genom att parallelkoppla högtalarna på de separata kanalerna för "stereo".

Detta för att kunna reglera monitor och pa-volym separat såklart...

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Har du ett någotsånär modernt slutsteg skall detta inte vara något problem alls. Jag gör det hela tiden i monitorsammanhang.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kolla hur många ohm steget pallar innan du kopplar, såvida inte steget har ordentliga skyddskretsar och löser ut om något är kajko.

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

steget är nytt. Köptes i vintras.

Tror bara det har softclipping el. limiting och så volym A, volym B samt massa olika in-ut brygga hit brygga dit hög/lågnivå ditt o datt.

Ganska fint steg tror jag... Undrar om det är peavey som högtalarna...?

edit: Peavey är det inte...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Precis som dawen sagt så är steget självklart begränsat av en lägsta last det klarar att driva (för de flesta moderna steg 2 ohm per kanal), men så länge man håller sig över den gränsen så ska olika laster (t.ex 4 ohm på ena kanalen och 2 ohm på andra) inte spela någon roll.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

En följdfråga:

Om jag spelar två högtalare i parallell á 4 ohm var.

är det R = 1/R1+1/R2 som gäller då eller?

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

swek skrev:En följdfråga:

Om jag spelar två högtalare i parallell á 4 ohm var.

är det R = 1/R1+1/R2 som gäller då eller?
Nästan rätt, 1/R=1/R1+1/R2
Men en enkel tumregel är att två motstånd i paralell ger halva motståndet dvs 4ohm||4ohm=2ohm.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

swek skrev:En följdfråga:

Om jag spelar två högtalare i parallell á 4 ohm var.

är det R = 1/R1+1/R2 som gäller då eller?
1/R = 1/R1+1/R2 ska det väl vara?

Men man gör det enkelt för sig, har man 2 st motstånd, som är lika stora, parallellt med varandra så blir det hälften av det ena, dvs 2 ohm.

EDIT: Pucktvåa...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ska man vara noga (och det ska man) så är det
n
1/Z = Sigma 1/Zi
i=1

dvs, Z istället för R för att det gäller komplex impedans och inte reell resistans.
(jag kände mig tvungen att skriva summanoteringen. jag är väl skadad...)
"This is the updated input list"

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

o va fan är sigma?? :lol:

du är nog skadad ian, hehehe

Jonas, det var det jag menade.. *solglasögon* så det var ju rätt tänkt iaf..

då är det nog bara att koppla på då, eller? Men om jag har två högtalare á 2ohm så går det alltså antagligen inte?

Har för mig dom är på 8 ohm allihop iaf, så det spelar ingen roll, får kolla sen...

Nu är det så att mini-giget ska vara i ett ganska väldämpat rum, mycket gardiner, heltäckningsmatta o fullt med folk. Finns det nån tumregel för hur man borde eq:a PA:t? :roll:

ticktack!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

n
Sigma Xi betyder X1+X2+X3+X4+X5....+Xn
i=1

Förenklat sätt att skriva summaserier på. Gymnasiematte vill jag minnas, men kanske inte dyker upp förräns E. Produktmotsvarigheten är stora Pi.
"This is the updated input list"

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

Någon som har en aning om min EQ fråga? :roll:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, det är det förmodligen ingen som har eftersom du lika gärna skulle kunnat fråga "hur snabbt kan man köra igenom en kurva?" vilket är beronde på hur mkt kurvan svänger, vad du har för däck och bil, underlagets beskaffenhet, din egen förarskicklighet och säkert en hel radda med andra saker...

Samma sak gäller här, vi vet inget om anläggningen, programmaterial, mickval/placering, storlek, form och andra akustiskt relevanta parametrar på rummet och så vidare.

Om du kan specificera dessa saker lite närmare kanske vi kan ge dig ett tips som du har någon nytta av, även om det aldrig går att ge sådana generella råd som alltid funkar.

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

Ingo skrev:Nej, det är det förmodligen ingen som har eftersom du lika gärna skulle kunnat fråga "hur snabbt kan man köra igenom en kurva?" vilket är beronde på hur mkt kurvan svänger, vad du har för däck och bil, underlagets beskaffenhet, din egen förarskicklighet och säkert en hel radda med andra saker...

Samma sak gäller här, vi vet inget om anläggningen, programmaterial, mickval/placering, storlek, form och andra akustiskt relevanta parametrar på rummet och så vidare.

Om du kan specificera dessa saker lite närmare kanske vi kan ge dig ett tips som du har någon nytta av, även om det aldrig går att ge sådana generella råd som alltid funkar.
:oops:

Då blir det väl till att improvisera då :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gör du det! :D

swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Inlägg av swek »

Synd att man inte har en tredje arm att hålla på faders när man spelar trummor samtidigt som man ska ha koll på ljudet. Det får bli en rejäl soundcheck tror jag... :shock: ojjojj, hur ska detta sluta...

Hur soundcheckar man om man spelar trummor i bandet och kör ljud samtidigt??? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Band ska aldrig köra ljud. Det blir bara pannkaka.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

ian skrev:Band ska aldrig köra ljud. Det blir bara pannkaka.
naä..
kanske om trummisen ska ha ljudet, men jag har t ex sett basisten gå me trådlöstsystem och då kan han ju ställa in ljudet samtidigt som han spelar bas nerifrån. klart han inte kan sköta det undertiden sen men ibland är det nog inte det sämsta alternativet...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

swek skrev:då är det nog bara att koppla på då, eller? Men om jag har två högtalare á 2ohm så går det alltså antagligen inte?

Har för mig dom är på 8 ohm allihop iaf, så det spelar ingen roll, får kolla sen...
Det är ju alltid bra att ha koll på hur många ohm elementen/högtalarna är på så att man inte eldar upp några slutsteg!

Hade du haft 2 st högtalare á 2 ohm hade vi varit nere på 1 ohm parallellt, och det är det inte, vad jag vet, många slutsteg som klarar av. Det är väl främst i bilstereo som man kan komma ned mot så låga laster som 1.33 ohm.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Finns några Crownsteg som går ner i 1 ohm. Fast, det är inte att rekommendera att lasta steg så mycket.

Högtalares impedans anges som en nominell impedans, som rätt ofta benämns som Zn. Dessutom har man ett impedansminimum, Zmin.

Här är en graf för Peerless SLS PA, 15":
Bild

Peerless anger dock den nominella impedansen som lägre än den minimala impedansen, vilket gör att det aldrig är en risk att man lastar steg för mycket. Men, andra tillverkare är inte så noggranna i sina specar som Peerless. Har man ett Zmin vid 150Hz på 3 ohm, medan högtalaren anges till 4 ohm nominellt och man använder elementet som baselement kan det ställa till problem!

Peerless redovisar 25 olika parametrar på detta element, och dessutom frekvensgång (inte bara on axis) och impedanskurva. Det är så det ska vara! JBL redovisar dessutom power compression-värden på en del av sina element, vilket kan vara rätt intressant om man ska till att bygga basar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster