Hur stor rigg för max 200 pers

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Joakim Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 11:15
Ort: Åkersberga, Stockholm
Kontakt:

Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Joakim Gustafsson »

Hej

Vill bolla en fråga med andra snillen här.
Jag har ljud o ljus på en liten klubb i Åkersberga, Ett ganska litet ställe där vi kan trycka in som maximum ca 200 pers.
Normalt brukar vi ha 140-180 gäster.

Första ljudet jag satte där var 4 st toppar 8" beyma + CP21 och 2 RADAX dubbel 15" bas och 2 master steg DL 1202 & 1802
En helt ok rigg trodde jag.. Visade sig sedan att jag hade fel....efter 2 brända basar o 2 diskanter :-( upps..

Nu har jag satt 2 st dubbel 18" med RCF S800 som assisteras med 2 st KRÄM S139 ( jo jag vet att man inte ska blanda) och 4 st outline 12/1" toppar
Till basen kör jag ett OBE DA1000 (powersoft 7000 kopia?) och master 1802 till topparna genom ett driverrack PA.

NU börjar det kännas ok, belastar systemet kanske till 80% som mest..´Men ska man verkligen behöva så mycket pullver o konarea för ett så litet ställe?
Är det lokalen som absorberar så mkt ljud, el är mina tidigare referenser helt åk skogen?

Hur skulle ni riggat ett sånt litet ställe?

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Mikael Hedman »

Låter lite häftigt! Spelade på en klubb förrut väldigt mycket och där satt det
4x 12" + 2" D.A.S
2x 215 D.A.S
2x LAB 1000B(?) Var 2HE varianten
1x LAB SPL2B
1x Rane 2x15 Band EQ

Och det spelade som s*tan (flaskor ramlade ner från hyllor i baren)! Där maxade dom ca 250gäster. Ganska lågt till tak i den lokalen, men dansgolvet låg mitt i lokalen istället.

Så en anläggning liknande den borde räcka och bli över!

Men även här brändes det basar och diskanter ibland, men mest då när det var en gäst DJ som inte riktigt hade koll på hur mycket bas och diskant man skulle vrida på! Vissa tror ju att om det låter bra i DJ båset så låter det bra på golvet med!

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Carl Breander »

Men måste inte alla mätare på en disco mixer stå på rött för att det skal låta bra ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Jag tycker att du borde investera i en limiter eller an digital processor med limiter så kan DJarna dra på allt vad de orkar och det går inte sönder ngt.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Wåhlström skrev:Jag tycker att du borde investera i en limiter eller an digital processor med limiter så kan DJarna dra på allt vad de orkar och det går inte sönder ngt.

BRA SAGT!
Antagligen har det ju inte låtit så bra om elementen gått.
Så varför har DJ spelat så högt?

Investera i en bra limiter och en FET högtalare att stoppa upp i trumhinnan på misster DJ,
Så håller lådorna ;-)

Körde på en rigg med elak limiter,
När man gick över nivån för länge.
Då mutade limiter tills man manuellt tryckt på "Reset" knappen.
Men den satt högt upp på väggen,
Så det var bara att plocka fram stege och be gästerna flytta på sig.
Och flytta på lite utrustning för servitörerna.

Ingen ville spela för högt på den riggen ;-)

/Krister

Joakim Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 11:15
Ort: Åkersberga, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Joakim Gustafsson »

Vet inte hur bra limitern i driveracket är, men den gör sitt jobb nu o nivån är satt på en "lagom" nivå och det låter rätt ok.
Men tycker ändå att det e mycket krut för den lilla lokalen.
Och ja i båset satte jag upp 2 dB opera 15" som monitorer så dj,n för dagen kan få det "bra" i båset o gästerna en behaglig nivå på golvet :-)

Men en del av frågan obesvarad, men kanske svårbesvarad om man inte sett lokalen: Hur (mycket) skulle ni rigga för disco dunk för max 200 pers?

Joakim Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 11:15
Ort: Åkersberga, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Joakim Gustafsson »

Carl Breander skrev:Men måste inte alla mätare på en disco mixer stå på rött för att det skal låta bra ;)
Har löst det genom att löda om 600 mixern med bara gröna dioder hahah

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Joakim,

det har väldigt mycket med vad för saker det är. Det säger mer än hur många, vilken effekt och vilken konarea osv.
Ett system kan ha mycket större kapacitet än ett med dubbelt så många lådor.
en annan aspekt som spelar in är hur låg distortion systemet har. en viss kategori gäster kan tycka att ett system som inte låter
"skitigt" inte spelar nog starkt även om det är sjukt stark volym i lokalen.

vad som spelar roll är egentligen inte i första hand konarea eller effekt, utan känsligheten hos högtalarna.
det finns säkert subwoofers som skulle spela starkare ensamma (en per sida) än dina två tillsammans med samma slutsteg.

som svar på din fråga, jag skulle rigga något som kan spela nog starkt. För en enstaka spelning skulle jag nog ta L-acoustics SB218 + 115XT.
men för installation skulle jag nog sätta dit nåt lite billigare med hög verkningsgrad som är gångbart i clubsammanhang.

jag håller inte med om att en limiter är en lösing på något problem egentligen.
det går fortfarande höja och ett system långt i i limit låter inte trevligt.

det som borde funka är att installera ett system som loggar ljudnivån samt ger en visuell varning då den överskrids.
samt ett avtal som säger att visar loggen mer än ett bestämt antal gånger under kvällen = inget gage.
fattar inte att inte fler krögare har den policyn.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Mikael Hedman »

Har du ett dansgolv som rymmer 200pers eller rymmer hela lokalen 200pers? Hur stort är dansgolvet?

Tar ni normalt in bara ca 150gäster så borde 2st 215 (kanske 2st 118) räcka riktigt långt! Toppar 4st 12" +1"

Se till att montera sakerna där du vill ha ljudet, toppar tex i taket max 1m utanför dansgolvet, se till att dom är monterade ovanför huvudhöjd bara, basarna vid dansgolvet, eller på, i ett hörn eller så.
Montera in en EQ, så att DJ:en INTE kan komma åt den, utan bara använda den som är normalt på mixern, sätta in en kompressor/limiter som klipper när det blir för högt! Billig försäkring! Samt enkel att ställa in! DJ ska INTE komma åt denna heller! :P

Steg något i stil med 2st ca 2x500w@4Ohm borde räcka gott! Ska dom bara sitta fast så köp några äldre "boj sänken" 20-30kg klumpar! Billiga och brukar fungera bra till detta! Se bara till så dom får luft!

Medhörning till DJ är bra! Kan spara mycket på anläggningen i övrigt! :)

Slutligen se till att allt är rätt kopplat! Inget fasfel på någon låda! Så ska det räcka långt!

Joakim Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 11:15
Ort: Åkersberga, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur stor rigg för max 200 pers

Inlägg av Joakim Gustafsson »

Ja hela lokalen rymmer ca 200p somsagt nu kör jag 4st RCF ESW 1018 tror jag de heter med ett digitasteg som ska lämna ca 2x3400w i 2 ohm 4 st outline toppar 12"/1" matade med 2x880w i 4 ohm, hela lokalen har ett snedtak med div balkar i, vet inte om det inverkar negativt. hur som helst. limiter satt i dbx racket så det e nästan idiotsäkert. Ljudet är bra och det går att spela starkare än man behöver, så långt allt bra.

Ville bara kolla om det bara var jag som tyckte det krävdes ovanligt mkt hårdvara för ett så litet ställe?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 65 och 0 gäster